Bez kompleksów poza Polskę

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2015-09-23 22:00

Rodzime firmy coraz chętniej wchodzą na rynki zagraniczne — i to w międzynarodowej ekspansji upatrują szans na rozwój.

Obce rynki stają się coraz bliższe przedsiębiorcom znad Wisły. Polskie firmy działają na nich bez kompleksów i radzą sobie coraz lepiej — tak wynika z najnowszego badania „Jak konkurować na rynkach zagranicznych” przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga działającą przy banku Citi Handlowym. Prawie połowa polskich przedsiębiorców działających za granicą prowadzi swój biznes w co najmniej trzech krajach. Największą popularnością wciąż cieszą się Niemcy (tam biznes prowadzi już aż 64 proc. firm), na podium pod względem prowadzonej działalności znalazły się też Czechy i Litwa. W porównaniu z ubiegłym rokiem znaczny wzrost zanotowała Słowacja, natomiast największy spadek zainteresowania — ale tylko o 4 proc. — dotyczy rynku rosyjskiego.

— Ostatni rok pełen wyzwań geopolitycznych pokazał, że polskie firmy potrafią odnaleźć się w międzynarodowym środowisku i elastycznie dostosowują się do sytuacji rynkowej. Dostrzegają udogodnienia płynące z jednolitegorynku UE, szczególnie jeśli chodzi o przepisy prawne. Ich przewagą konkurencyjną jest przede wszystkim jakość. Konkurowanie ceną pozostaje działaniem taktycznym — komentuje Piotr Kosno, dyrektor departamentu klientów strategicznych w Citi Handlowym.

Największymi barierami w ekspansji są dla firm duża konkurencja oraz przeszkody podatkowe i prawne. Nie przeszkadza to jednak 41 proc. z nich planować rozszerzenia działalności za granicą. Większość, czyli 57 proc., chce utrzymać dotychczasową pozycję, a tylko 2 proc. myśli o wycofaniu się z zagranicy. © Ⓟ