Bez oszczędności zabraknie nam prądu

Kamila Zatoński
16-09-2008, 00:00

Nowe elektrownie nie powstaną w ciągu roku czy dwóch, a efektywność zużycia energii możemy zwiększać natychmiast.

Nowe elektrownie nie powstaną w ciągu roku czy dwóch, a efektywność zużycia energii możemy zwiększać natychmiast.

Wyłącz żarówkę, gdy wychodzisz z pokoju. Użyj jednej mocniejszej zamiast kilku słabszych. Od pewnego czasu tego typu porady można znaleźć w materiałach marketingowych wszystkich dostawców prądu. Dlaczego? — zapytaliśmy Magdalenę Borek-Dwojak z warszawskiego RWE Stoen. Ta firma kampanię społeczną na rzecz oszczędzania energii prowadzi pod hasłem "Świadoma Energia".

PB: Dlaczego RWE instruuje, jak oszczędzać energię? Przecież im większe zużycie, tym więcej firma zarobi.

Magdalena Borek-Dwojak: Zależy nam na realizacji celów biznesowych, ale myślimy o polskim rynku w perspektywie długofalowej i dlatego zależy nam także na tym, by nasza firma była postrzegana jako odpowiedzialna i przyjazna klientowi. W polskich domach marnuje się aż do 40 proc. energii, warto więc podjąć działania, by temu zapobiec. Tym bardziej że — jak wynika z badań, które przeprowadziliśmy — 80 proc. odbiorców jest gotowa zmienić swoje codzienne przyzwyczajenia. Zależy nam na tym, by nasi klienci byli świadomymi użytkownikami energii i np. wiedzieli, jaką pralkę czy lodówkę wybrać.

A nie jest tak, że kupują po prostu najtańszą?

Najtańsza w sklepie niekoniecznie jest najtańsza w domu. W niektórych typach urządzeń wybór między klasą A i A++ przekłada się na kilkudziesięcioprocentową różnicę w zużyciu prądu. W 2007 r. Polacy kupili rekordową ilość sprzętu AGD i RTV i choćby z tego powodu zużycie prądu ogółem wciąż rośnie.

To dla was dobrze — możecie sprzedać więcej prądu.

W styczniu 2008 r. rezerwa mocy w polskim systemie wynosiła przez kilka godzin zaledwie 3-4 proc. Polska pilnie potrzebuje nowych mocy wytwórczych, w przeciwnym wypadku w przyszłości może nam zacząć brakować energii. RWE inwestuje w polski sektor wytwarzania, budując blok na węgiel kamienny na Śląsku i 280 MW farm wiatrowych na Pomorzu i Mazurach. Nowe elektrownie nie powstaną jednak w ciągu roku czy dwóch, a efektywność zużycia energii możemy zwiększać natychmiast — zarówno w domach, jak i w biznesie.

"Świadoma Energia" to program skierowany do klientów indywidualnych, a więc tych, dla których podwyżki są najbardziej bolesne w sensie społecznym. Tymczasem zdecydowanie więcej zużywają klienci instytucjonalni, których RWE do oszczędności nie namawia.

Owszem, rozpoczęliśmy od edukacji klientów indywidualnych. Przewodnik domowy "Świadomej Energii" jest dostępny w naszych biurach obsługi klienta oraz w internecie. Ale w tym roku opracowaliśmy również poradnik dla klientów biznesowych, który wśród nich promujemy. Wierzymy, że oszczędzanie to właściwa droga na czas oczekiwania na nowe moce wytwórcze.

Czy RWE Stoen sam oszczędza energię?

Przeprowadziliśmy kampanię uświadamiającą naszym pracownikom konieczność oszczędzania energii zarówno w domach, jak i w firmie. Dzięki niej, w naszych własnych budynkach udało nam się zmniejszyć zużycie prądu o kilkanaście procent.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamila Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Energetyka / Bez oszczędności zabraknie nam prądu