Bez porozumienia płacowego w Makro

opublikowano: 16-08-2018, 22:00

Rozmowy o podwyżkach w polskiej sieci Makro Cash and Carry nic nie dały i związkowcy zdecydowali się wyjść na ulice.

Głównym postulatem zakładowej „Solidarności” w Makro Cash and Carry jest podwyżka o 400 zł brutto dla każdego pracownika. Taka kwota, jak twierdzi związek, pozwoliłaby zrównać wynagrodzenie ze średnimi poborami innych zatrudnionych w Polsce w sektorze handlu wielkopowierzchniowego. „S” chce też comiesięcznego dodatku stażowego w wysokości 1 proc. aktualnej płacy minimalnej za każdy rok pracy (po pięcioletniej karencji).

Jak informuje Robert Szmagaj, szef związku z Makro, nie udało się dojść do porozumienia z władzami firmy. Miały się one „okopać” na stanowisku i próbować przeciągać negocjacje, nie dając gwarancji na podwyżki.

Magda Figurna z biura prasowego Makro Cash and Carry Polska przekonuje, że dialog trwa. Firma uważa jednak postulaty załogi za „wygórowane i nieuzasadnione wobec aktualnej sytuacji ekonomicznej spółki”. Potwierdza, że Makro chce nadal negocjować, ale po zakończeniu roku finansowego, czyli po 30 września.

Związkowców nie przekonują argumenty dotyczące spadku wartości akcji i zawirowań na rynku rosyjskim, szczególnie, że w innych krajach zarobki podniesiono. Stąd decyzja o proteście. Ma się odbyć 19 sierpnia przed warszawską siedzibą firmy.

W ostatnim czasie w innych sieciach handlowych płace podnoszono. W Biedronkach należących do portugalskiej firmy Jeronimo Martins po raz ostatni w styczniu na początku roku o 200-550 zł brutto (w zależności od lokalizacji, stażu i stanowiska). Była to już czwarta podwyżka w tej sieci w ciągu dwóch lat. W Lidlu pensje podniesiono ostatnio wiosną, średnio o 9,3 proc. w stosunku do poziomu z 2017 r. W efekcie zarobki większości zatrudnionych urosły przeciętnie o 250 zł i wynoszą teraz 2,8-3,55 tys. zł brutto. Osoby najdłużej pracujące w Lidlu mają obecnie zarabiać nawet nieznacznie ponad 4 tys. zł brutto.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane