Bez ściemniania, czyli o biznesie

Dorota Czerwińska
opublikowano: 09-11-2007, 00:00

Dopiero przećwiczenie wskazań lektur w praktyce pozwala nabyć wprawy w zarządzaniu.

Dobre lektury dla menedżerów są po prostu prawdziwe

Dopiero przećwiczenie wskazań lektur w praktyce pozwala nabyć wprawy w zarządzaniu.

„Puls Biznesu”: Można z książek nauczyć się zarządzania firmą i ludźmi?

Piotr Pilch, doktor nauk ekonomicznych, psycholog, kierownik Podyplomowego Studium Zarządzania Ludźmi w Firmie w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L Koźmińskiego: W żadnej profesji nie da się uczyć wyłącznie z książek. Wiedza teoretyczna powinna być łączona, weryfikowana i utrwalana przez praktykę. Książki dają aparat pojęciowy, pozwalają nauczyć się podstaw języka ludzi z innych obszarów, np. informatyków czy księgowych, i zrozumieć mechanizmy funkcjonowania firmy. Ale to za mało do skutecznego działania. Dopiero przećwiczenie wskazań lektur w praktyce pozwala nabyć wprawy w zarządzaniu.

Księgarnie pełne są lektur dla menedżerów. Jak ocenić, ile są warte, jak z nich korzystać?

Literaturę dla menedżerów można generalnie podzielić na dwie kategorie: literaturę faktu i science fiction. Pierwsza pokazuje, jak powinno być. Są to głównie podręczniki i poradniki kreślące racjonalny obraz rzeczywistości w firmach, idealny model, do którego powinno się dążyć. Do nich można zaliczyć np.: Jo Owena „Zarządzanie. Czego nie uczą w szkołach biznesu”, Joepa Schrijversa „Poradnik korporacyjnego szczura” czy Anthony’ego Jaya „Machiavelli i zarządzanie”. To literatura, którą nazywam „zarządzaniem bez ściemniania”. Staram się o takim zarządzaniu mówić na szkoleniach. Dobre lektury dla menedżerów są po prostu prawdziwe.

Menedżerowie rzeczywiście sięgają po takie książki?

O to trzeba by zapytać najpierw wydawców, a potem samych menedżerów. Gdy pytam, co ostatnio czytali, wskazują na podręczniki z dziedziny zarządzania, czyli to, co jest wymagane na studiach. Może być tak, że kupują książki ze świętym przekonaniem, że je przeczytają, ale brak umiejętności szybkiego czytania, natłok obowiązków im to uniemożliwia. Może więcej takich pozycji powinno się ukazywać w formie audio, dając możliwość odsłuchania w drodze do pracy?

Co powinien menedżer czytać?

Właściwie nie musi czytać ani się rozwijać. Ważne, by miał ze „dwa metry” literatury fachowej na półce. Dobrze, gdy są to obcojęzyczne podręczniki, bo mają dużą objętość i wyraziste litery. Ważne są też czasopisma, które powinny sprawiać wrażenie używanych. Osiągamy to poprzez umieszczenie w nich losowo post-itów z zaznaczeniami różnymi flamastrami. Koniecznie też inni muszą widzieć, że czytamy. Przechodząc obok koleżanki lub kolegi, pytamy: „Czy czytałaś/eś ostatni artykuł w…. (w tym co mamy pod pachą)”? Nie musimy koniecznie tego czytać, ważne byśmy znali z grubsza tytuł. Im bardziej nawet nie znamy tekstu, tym konwersacja może być ciekawsza.

To żart.

Oczywiście. Ale niektórzy starają się w taki sposób „symulować” swój rozwój zawodowy i wyglądać na bardziej kompetentnych niż są w rzeczywistości. Tymczasem biznesowa literatura faktu wyczula na takie działania, które dla niektórych są metodą budowania swojej pozycji organizacyjnej. Pozwala rozumieć i wpływać na to, co się dzieje wokół nas w firmie.

Dorota Czerwińska

Anna Murdoch*: poleca 12 podstawowych lektur w języku angielskim

1

Sean Masaki Flynn: „Economics for Dummies”,

Wiley and Sons 2005.

2

T. Bradley: „Essential Statistics for Economics, Business and Management”, John Wiley and Sons Ltd 2007.

3

James Baron, David Kreps: „Strategic Human Resources”, John Wiley 1999.

4. Malcolm Pemberton and Nicholas Rau: „Mathematics for Economists: An Introductory Textbook”, Manchester University Press 2006.

5. Ernesto Screpanti, Stefano Zamagni: „An Outline of the History of Economic Thought”, Oxford University Press 2005.

6. David Besanko: „Economics of Strategy”, John Wiley 2007.

7. Christopher Dougherty: „Introduction to Econometrics”, Oxford University Press 2006.

8. R. Lyman Ott, Micheal Longnecker: „An Introduction to Statistical Methods and Data Analysis (Hardcover)”, Duxbury 2001.

9. Manuel Castells: „The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society and Culture”, vol. 1 i 2 „The Information Age”, Blackwell Publishers 2000.

10. Steven L. McShane, Mary Ann Von Glinow: „Organizational Behavior”, McGraw-Hill Irwin 2005.

11. George J. Borjas: „Labor Economics”, McGraw Hill Higher Education 2005.

12. Raymond Noe: „Human Resource Management”, McGraw Hill 2000.

Globalizacja i pieniądz

Poleca Izabela Babul, dyrektor marketingu i sprzedaży Wydawnictwa Difin.

Krzysztof Rybiński: „Globalizacja w trzech odsłonach. Offshoring — globalne nierównowagi — polityka pieniężna”.

Książka, jak pisze prof. Witold M. Orłowski, „jest na polskim rynku dziełem naprawdę nowatorskim i niezwykłym. Pozycję taką należy więc powitać z prawdziwym entuzjazmem, bo zapotrzebowanie na nią jest naprawdę ogromne…”. Autor znakomicie prognozuje konsekwencje postępującej globalizacji, dokonuje wnikliwej analizy poszczególnych zjawisk i próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy globalnej gospodarce grozi krach finansowy. Obowiązkowa lektura dla każdego przedsiębiorcy.

Powiedzieć właściwie

Poleca Marta Bodak z Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

George R. Walther: „Mówisz, masz”.

Umiejętny sposób budowania wypowiedzi i ich komunikowania stworzy właściwe relacje między nami a naszymi rodzinami czy klientami. Sprawia, że powiedzieć znaczy: móc. George Walther jest członkiem założycielem stowarzyszenia wykładowców MentorU.com i zawodowym mówcą.

Frank Robert H.: „Mikroekonomia”.

Książka ukaże się wkrótce. Będzie jednym z nielicznych na naszym rynku podręczników podstawowego kursu mikroekonomii. Autor, chcąc ukazać potęgę i uniwersalność ekonomicznego sposobu myślenia, osadził je wśród różnorodnych przykładów i zastosowań, z których wiele dotyczy sytuacji znanych nam z własnych doświadczeń. W książce są rozdziały niespotykane w dotychczasowej literaturze przedmiotu, np. dotyczące znaczenia altruizmu, teorii gier lub współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych, które mogą stanowić interesujące wprowadzenie do dyskusji.

Jakie pułapki czyhają na menedżerów

Poleca dr Witold B. Jankowski, redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska”.

Praca zbiorowa: „Sekrety skutecznych liderów biznesu”.

Książka zawiera 15 artykułów światowych ekspertów zarządzania i przywództwa, m.in. Michaela E. Portera, Chana Kima czy Roberta S. Kaplana. Dzięki nim można się dowiedzieć, dlaczego wielu wybitnych liderów ponosi spektakularne porażki, jak rozpoznać zagrożenia czyhające na menedżerów i czego powinni się oni uczyć od wielkich przywódców.

Praca zbiorowa: „Sekrety skutecznych strategii”.

Jak budować skuteczną strategię? Jak sprawić, by organizacja ją wchłonęła i czuła się odpowiedzialna za jej wdrażanie? Odpowiedzi na takie pytania zawiera druga książka z naszej limitowanej serii. To unikatowy zbiór rad i wskazówek dla liderów biznesu. Czołowi światowi eksperci odpowiadają na nurtujące liderów problemy, pokazują współczesne trendy i możliwości.

Książki nie są dostępne w tradycyjnej sprzedaży.

Chwyty rekrutacyjne

Poleca Dariusz Rossowski, redaktor naczelny Wydawnictwa Aha!

Tony Buzan: „Mapy twoich myśli”.

Menedżer staje codziennie wobec wielu pytań. Musi więc umieć trzeźwo myśleć i całościowo widzieć sytuację. Pomocą służy w tym mindmapping — metoda wynaleziona przez Tony’ego Buzana. Jego książka daje narzędzie, które pozwala błyskawicznie wyciągać wnioski z rozbieżnych przesłanek i dostrzegać nowe możliwości.

Martin Yates: „Nie daj się zaskoczyć na rozmowie kwalifikacyjnej”.

Rozmowa kwalifikacyjna to zmora dla obu stron. W pracy ważne są umiejętności interpersonalne, samodzielność, bezkonfliktowość, kreatywność, radzenie sobie ze stresem itd. Jak sprawdzić te predyspozycje, pisze Martin Yates w książce od lat wznawianej w USA. Przeważają w niej porady dla kandydatów. Dziś mało kto pracuje w jednej firmie do emerytury. Menedżer, który prowadzi rekrutację, jutro sam może dostać ciekawą ofertę i pójdzie na rozmowę jako kandydat. Każdemu z nas przyda się więc pełny zestaw chwytów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu