Biedronka odwraca trend spadkowy

W końcu 2014 r. dyskontom udało się poprawić sprzedaż porównywalną. Ich przychody przekroczyły 36 mld zł.

Prawie 950 zł — tyle statystycznie każdy Polak, wliczając niemowlęta, wydał w ubiegłym roku w sklepach Biedronki, należącej do portugalskiego Jeronimo Martins.

Grupa podała w tym tygodniu wstępne wyniki rocznej sprzedaży. Biedronka miała 8,4 mld EUR (36,1 mld zł) przychodów, o 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej, co stanowiło dwie trzecie sprzedaży całego koncernu, działającego też w Portugalii i Kolumbii. Więcej w Polsce wypracowuje tylko jedna spółka — PKN Orlen. Cieniem na tych liczbach kładzie się jednak spadek tzw. sprzedaży porównywalnej LFL (czyli w tych sklepach, które działały rok wcześniej — w 2014 r.

Biedronka otworzyła 211 nowych placówek). W ubiegłym roku, głównie ze względu na notowany od lipca spadek cen żywności i zaostrzoną walkę cenową między sieciami, obniżyła się ona o 0,8 proc., co przełożyło się na zmniejszenie rentowności i skłoniło portugalski koncern do zahamowania programu inwestycyjnego.

Ostatni kwartał ubiegłego roku był jednak niezły — na poziomie LFL sprzedaż wzrosła o 0,3 proc., podczas gdy w trzecim kwartale spadła o 1,3 proc.

„Wszystkie nasze sieci zanotowały większy niż średnia rynkowa wzrost wolumenu sprzedaży mimo trudnych warunków rynkowych, przede wszystkim dużo wyższej od oczekiwanej deflacji cen żywności na rynkach europejskich. To pozwoliło na zwiększenie udziału rynkowego” — głosi komunikat Jeronimo Martins.

Analitycy zgodnie oczekiwali spadku sprzedaży LFL w Polsce w czwartym kwartale, nic dziwnego więc, że akcje Jeronimo Martins na parkiecie w Lizbonie mocno odbiły podczas środowej sesji. Kurs spółki rósł o ponad 7 proc., osiągając najwyższy poziom od września.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Biedronka odwraca trend spadkowy