Biedronka wylatuje z kawiarni

opublikowano: 08-06-2015, 00:00

Cztery lata prac zakończyły się oblanym egzaminem. Jeronimo Martins wycofuje się z projektu kawiarni Kropka Relaks.

Sieć kawiarni Kropka Relaks w szczytowym momencie liczyła zaledwie siedem placówek. Właściciel Biedronki, który w tym roku ma zainwestować w Polsce ponad 300 mln EUR, uznał, że jej rozwijanie się mu nie opłaca.
Zobacz więcej

KONIEC Z KAWĄ:

Sieć kawiarni Kropka Relaks w szczytowym momencie liczyła zaledwie siedem placówek. Właściciel Biedronki, który w tym roku ma zainwestować w Polsce ponad 300 mln EUR, uznał, że jej rozwijanie się mu nie opłaca. Grzegorz Kawecki

Nie wszystko, za co chwytają się w Polsce Portugalczycy, zamienia się w złoto. Od początku czerwca drzwi kilku kawiarni Kropka Relaks, uruchomionych i prowadzonych przez portugalskiego giganta handlowego Jeronimo Martins, zamknięte są przed klientami na trzy spusty. W środku pracownicy pakują sprzęt do tekturowych pudeł. Jak słyszymy w warszawskiej centrali spółki, która jest właścicielem Biedronki i sieci drogerii Hebe, rozpoczęty w 2011 r. projekt „dobiegł końca”.

„Zakończyliśmy test projektu kawiarni Kropka Relaks. W jego ramach do tej pory działało łącznie pięć kawiarni, zlokalizowanych w Warszawie oraz w Sochaczewie, które od 1 czerwca są nieczynne. W przypadku punktów Kropka Relaks, które funkcjonowały w obrębie sklepów Biedronka, przestrzeń pozostała po kawiarniach zagospodarowana zostanie na potrzeby istniejących placówek naszej sieci. Wszyscy pracownicy dotychczas zatrudnieni w kawiarniach otrzymali propozycję pracy w sklepach Biedronka” — informuje biuro prasowe Jeronimo Martins Polska.

Przedstawiciele spółki dodają, że „decyzja o zakończeniu testu została podjęta w związku z upływem okresu założonego dla weryfikacji efektywności tego formatu”. Można więc założyć, że format efektywny nie był.

Kropka Relaks od początku była nastawiona na wabienie klientów cenami za kawę czy przekąski — były one średnio dwa razy tańsze niż w większych sieciach kawiarni. Zdaniem Adama Ringera, twórcy sieci Green Caffe Nero, takie podejście w branży kawiarnianej to błąd.

— Ludzie nie przychodzą do kawiarni po kawę, bo kawę można kupić w automacie czy w ostatnich latach nawet w kiosku lub małym sklepie. Do kawiarni przychodzi się, szukając przeżycia, miłej atmosfery, miejsca, w którym można posiedzieć i poplotkować— z naszych badań wynika, że siedmiu na dziesięciu klientów odwiedza nasze kawiarnie co najmniej raz w tygodniu. Kawa to tak naprawdę bilet wstępu, a nie towar, po którego zakup się przychodzi — uważa Adam Ringer.

Kawiarnie miały marginalny udział w obrotach Jeronimo Martins, które nie może zaliczyć minionego roku do udanych, choć jego pozycja lidera w polskiej branży handlowej jest niezagrożona. Przychody w Polsce 2014 r. przekroczyły 36 mld zł i były o 9,5 proc. wyższe niż rok wcześniej, ale wzrost zapewniły przede wszystkim nowo otwierane sklepy, bo istniejące placówki zanotowały spadek wartości sprzedaży, wynoszący 0,8 proc.

W marcu tego roku spółka zawiesiła prace budowlane przy centrum dystrybucyjnym w Gorzowie Wielkopolskim, które miało być 16. obiektem tego typu w Polsce. Wcześniej ścięła plan otwarć nowych Biedronek — w tym roku zamiast 300 ma powstać 100 sklepów.

Według zapowiedzi Pedro Soaresa dos Santosa, prezesa Jeronimo Martins, firma ma się w 2015 r. koncentrować na „powrocie do zwyżek sprzedaży porównywanej” i poprawie rentowności. Biedronka przynosi spółce duże zyski, na plusie jest też portugalska sieć Pingo Doce, która może wkrótce przejąć część sklepów mniejszego konkurenta Alisuper.

Tracą natomiast dwa młodsze biznesy: rozwijana w Kolumbii sieć Ara, a także polskie drogerie Hebe. Spółka szacowała ostatnio, że Ara i Hebe w tym roku przyniosą razem 60-70 mln EUR strat na poziomie operacyjnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu