Big Mac: dolar powinien kosztować 2,08 zł

  • Jacek Kowalczyk
opublikowano: 01-02-2013, 11:33

Cena popularnej kanapki wyrażona w dolarach jest w Polsce o 39,2 proc. niższa niż w USA. To dowód na to, że wartość naszej waluty jest na rynkach finansowych mocno zaniżona.

Brytyjski tygodnik "The Economist" opublikował najnowszą edycję swojego indeksu Big Maca. Podobnie jak co roku sprawdził, jak kształtują się ceny kanapki sprzedawane przez sieć McDonald's w  poszczególnych krajach.

Bloomberg

Przy kursie USD/PLN na koniec 2012 r. hamburger kosztował w Polsce 2,63 USD. To znaczy, że był o 39,2 proc. tańszy niż taka sama kanapka w USA. Tylko w 15 na 45 przeanalizowanych krajów Big Mac w przeliczeniu na dolary jest jeszcze tańszy. Najdroższe hamburgery mają w Wenezueli, Norwegii i Szwecji.

Dlaczego poważny brytyjski tygodnik gospodarczy z taką skrupulatnością monitoruje ceny zwykłej kanapki? Bo Big Mac ma wielką analityczną moc. Świetnie obrazuje różnice w sile nabywczej ludności w poszczególnych krajach, a to pokazuje, na ile sprawiedliwie wyceniane są poszczególne waluty.

Big Mac jako jeden z nielicznych towarów jest bowiem sprzedawany właściwie na całym świecie. Wszędzie jest identyczny, produkuje się go z tych samych, wszędzie dość łatwo dostępnych produktów i jest produktem lokalnym (nie jest prowadzona wymiana handlowa między poszczególnymi krajami, co zaburzałoby analizę wartości walut).

Jakie więc wnioski płyną z najnowszej edycji indeksu Big Maca?

Skoro hamburger jest w Polsce tańszy od amerykańskiego oryginału aż o 39,2 proc., oznacza to, że złoty jest obecnie silnie niedowartościowany. Dolar powinien kosztować 2,08 zł, a nie 3,07 jak obecnie. Po osłabieniu naszej waluty z 2009 r., w porównaniu z innymi krajami produkty w Polsce są nienaturalnie tanie. Teoria ekonomii mówi , że w długim horyzoncie takie anomalie powinny same się korygować zmianami kursów walut, a to oznacza, że złoty ma silne podstawy dla długoterminowego umacniania się.

 

Tak zmieniały się ceny Big Maca w ostatnich latach:

Cena kanapki Big Mac (w USD)

Rok    Polska    USA
2006    2,10    3,10
2007    2,51    3,41
2008    3,45    3,57
2009    2,41    3,57
2010    2,60    3,73
2011    3,09    4,07
2012    2,63    4,33

Tak kształtują się ceny Big Maca wyrażone w dolarach w stosunku do ich amerykańskiego oryginały:

Cena kanapki Big Mac w stosunku do jej ceny w USA (USA = 0,0, w proc., 2012)

Wenezuela   82,9

Norwegia    63,1

Szwecja    60,3

Szwajcaria    51,6

Kanada    16,1

Brazylia    14,1

Kolumbia    10,1

Australia    8,1

Dania    7,3

Turcja    4,4

Strefa euro    0,4

Argentyna    -3,8

Wielka Brytania    -3,8

Chile    -3,9

Japonia    -5,5

Singapur    -19,2

Węgry    -19,5

Czechy    -22,8

Korea Południowa    -25,7

Filipiny    -35,4

Meksyk    -37,5

Polska    -39,2

Tajlandia    -40,2

Indonezja    -41

Chiny    -43,4

RPA    -45,6

Malezja    -46,1

Rosja    -47,1

Hong Kong    -50,9

 

Źródło: The Economist

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane