Czytasz dzięki

BIK inwestuje w technologie antyfraudowe

opublikowano: 03-12-2019, 22:00

Blisko 150 mln zł udało się uratować dzięki rozwiązaniom wdrożonym przez BIK. W planach kolejne pułapki na oszustów.

Biuro Informacji Kredytowej (BIK) z pomocą swojej Platformy Antyfraudowej, uruchomionej w październiku 2017 r., uchroniło krajowy sektor finansowy przed utratą 147 mln zł. To kwota kredytów, jakie nieuczciwe podmioty próbowały wyłudzić od banków. Obecnie do systemu wpiętych jest osiem banków. BIK ujawnił, że drugie tyle jest przygotowywanych do integracji.

Badania wskazują, że obecnie klienci bardzo obawiają się cyberzagrożeń, w tym
kradzieży pieniędzy z kont bankowych czy tożsamości w celu wyłudzeń finansowych
— mówi Bartosz Wójcicki, dyrektor Biura Usług Antyfraudowych w
BIK.Antyfraudowych w BIK.
Zobacz więcej

CYBERŚWIAT:

Badania wskazują, że obecnie klienci bardzo obawiają się cyberzagrożeń, w tym kradzieży pieniędzy z kont bankowych czy tożsamości w celu wyłudzeń finansowych — mówi Bartosz Wójcicki, dyrektor Biura Usług Antyfraudowych w BIK.Antyfraudowych w BIK. Fot. Marek Wiśniewski

— Konsumenci oczekują, że to właśnie banki będą weryfikować bezpieczeństwo udzielenia kredytu, realizowanych transakcji czy zleceń stałego przelewu. Od instytucji wymaga to instalacji zaawansowanych systemów weryfikacji tożsamości klientów. Rolą BIK-u jest je wspierać. Budową systemów antyfraudowych zajmujemy się od 2015 r. — platforma jest pierwszym takim produktem, działa na bazie systemu od firmy Experian — wyjaśnia Bartosz Wójcicki, dyrektor Biura Usług Antyfraudowych w BIK. Spółka ma w ofercie także alerty dla klientów indywidualnych — za pośrednictwem esemesów powiadamia o próbach wyłudzenia kredytu na ich dane. I rozważa szereg nowych wdrożeń. Uwzględnia już weryfikację urządzeń, z których konsumenci komunikują się z instytucjami finansowymi w kanale online i chce nałożyć na nie dodatkową warstwę ochrony — systemy biometrii behawioralnej.

— W grę wchodzą rozwiązania analizujące sposób korzystania klientów z urządzeń elektronicznych. Każdego użytkownika charakteryzuje np. inne tempo wpisywania znaków czy dynamika ruchów myszką komputerową. Mogą więc służyć jako dodatkowe narzędzie weryfikacji tożsamości — dodaje Bartosz Wójcicki.

Tego typu rozwiązania, by skutecznie działać, muszą zostaćzintegrowane z technologiami sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

— Przetwarzamy olbrzymie ilości danych związanych np. z ryzykiem kredytowym. Mamy w bazie ponad 20 mln unikalnych elementów określających tożsamość klientów banków i firm finansowych. Inwestycja w technologie jest więc olbrzymia zarówno w zakresie przetwarzania, jak i zabezpieczania danych — wyjaśnia Bartosz Wójcicki.

Tworzenie technologicznych rozwiązań to domena tak- że krajowych i zagranicznych fintechów, którym dostęp do rynku otworzyła unijna dyrektywa PSD2.

— Budujemy technologie, ale zapewniamy też wsparcie eksperckie. Daje nam to przewagę rynkową. W przypadku przeciwdziałania nadużyciom fi- nansowym istotne jest także zaufanie. BIK z bankami współpracuje od ponad 20 lat — zaznacza Bartosz Wójcicki.

Dodaje jednak, że spółka śledzi rynkowe działania fintechów, zwłaszcza w zakresie blockchainu czy tzw. trwałego nośnika, czyli wiarygodnego sposobu komunikacji banków z klientami. Ujawnia, że w toku są rozmowy z kilkoma start-upami.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane