Czytasz dzięki

Biura najbliższej przyszłości

opublikowano: 05-11-2019, 22:00

Zielone, skoncentrowane na potrzebach ludzi, w wielofunkcyjnych kompleksach — takie biura powstają już dziś

Udomowienie miejsca pracy, człowiek w centrum, projektowanie biofilne, innowacje, hybrydowe i elastyczne przestrzenie czy idea lokalności — to najważniejsze czynniki, które będą definiować wnętrza biur przyszłości. Infuture.institute oraz firma Skanska opublikowały drugi raport („Future of Office Spaces”) na temat biurowców przyszłości. Tym razem nie pytano o kształt brył i funkcjonalność budynków w długiej perspektywie (jak w pierwszym raporcie „Living Buildings. Przyszłość biurowców do 2050”), ale o ich wnętrza, a horyzont czasowy ograniczono do pięciu lat. Na podstawie sygnałów zachodzących zmian, badania opinii użytkowników i ekspertów z branży nieruchomości powstał zestaw sześciu trendów w projektowaniu przestrzenni, które już pojawiają się lub wkrótce się pojawią w naszych biurach.

Należymy do in-door generation, bo prawie całe nasze życie spędzamy
w budynkach. Dlatego tak ważna jest jakość przestrzeni, którą one oferują —
uważa Natalia Hatalska, CEO infuture hatalska foresight institute
Zobacz więcej

ZAMKNIĘTE POKOLENIE:

Należymy do in-door generation, bo prawie całe nasze życie spędzamy w budynkach. Dlatego tak ważna jest jakość przestrzeni, którą one oferują — uważa Natalia Hatalska, CEO infuture hatalska foresight institute Renata Dąbrowska

1 Dom w biurze — Pierwszym obserwowanym trendem jest upodobnianie się przestrzeni pracy do wnętrz domowych. W Martimer House (coworking w Londynie) w damskich łazienkach znajdziemy np. suszarki do włosów i szafki na własne kosmetyki, a w kuchni zastawy bez logo firmy, dopasowane designem do wnętrz — mówiła Natalia Hatalska, CEO infuture.institute podczas prezentacji najnowszego raportu.

Taki trend obserwujemy również w kawiarniach, hotelach czy nawet urzędach. Znakiem czasu jest m.in. obecność czworonogów w przestrzeniach biurowych. Są one już nawet projektowane tak, aby można było przyjść do pracy z psem. Jest to zmiana pokoleniowa — młodzi pracownicy rzadziej decydują się na posiadanie dzieci, a częściej mają zwierzęta domowe.

2 Człowiek w centrum

Zdaniem ekspertów biorących udział w badaniu najbardziej wpływający na efektywność pracujących ludzi jest trend human-centric office, którego odzwierciedleniem jest m.in. certyfikat WELL. Polega on na zapewnieniu jak najwyższego komfortu przebywającym w biurze poprzez odpowiednie oświetlenie, temperaturę, jakość powietrza, ale również miejsce na relaks czy ruch (sport). W wielu obiektach odwiedzanych podczas trendhuntingu (wyprawy do biurowców przyszłości w różnych miejscach świata) badacze spotykali np. pokoje do drzemki czy medytacji. Zgodnie z tym trendem w budynku Spark firmy Skanska w Warszawie testuje się oświetlenie automatycznie dostosowujące barwę światła do rytmu dobowego ludzi (zwiększa efektywność pracy nawet do 20 proc.).

3 Zielone ściany

Roślinność wkomponowana w przestrzeń biurową to symbol szerszego trendu związanego z odpowiedzialnością ekologiczną deweloperów i właścicieli biurowców.

— W Singapurze już obecnie 40 proc. budynków spełnia warunki uznania ich za ekologiczne, a władze miasta obiecują, że do 2030 r. będzie to 80 proc. — mówiła Natalia Hatalska. Jak jednak wynikało z dyskusji dyrektorów ds. HR podczas prezentacji raportu, pracownicy lubią zieleń, ale kiedy mają wybierać między wolnością, rozumianą jako nieograniczone korzystanie z energochłonnych technologii do sterowania komfortem w biurze, a ograniczaniem śladu węglowego, wybierają technologie.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

4 Technologie jutra

W biurowcach pojawia się coraz więcej elektroniki, więc ich zarządcy łatwiej i efektywniej sterują np. zużyciem energii. Czujniki podłączone do systemów budynku pozwalają już nawet określać ryzyko różnych awarii i działać wyprzedzająco. Przestrzenie biurowe są miejscem, gdzie inteligentne technologie (bazujące m.in. na rozwiązaniach AI, IoT, VR, AR, beaconach czy biometrii), platformy lub aplikacje ułatwiają nie tylko pracę, ale także funkcjonowanie. Z ankiety wśród ekspertów wynika, że chociaż gotowość wprowadzania nowinek technologicznych jest na razie dość niska, to trend będzie się upowszechniał.

5 Multifunkcyjność

Najbliższy urzeczywistnienia okazał się w badaniu trend umieszczania przestrzeni biurowych w środowisku wielofunkcyjnym, gdzie w najbliższym otoczeniu miejsca pracy znajdują się punkty handlowe i usługowe, budynki mieszkalne.

— Odpowiada to oczekiwaniom użytkowników, którzy chcą w najbliższym otoczeniu biura mieć komunikację miejską, sklepy, opiekę medyczną, a ponadto opiekę nad dziećmi, spa i pomoc psychologiczną — mówiła Natalia Hatalska.

6 Wśród sąsiadów

Najmniej popularny jest antyglobalizacyjny trend integrowania przestrzeni z sąsiedztwem. Dobrą ilustracją są hotele, które często dziś nawiązują do lokalnej architektury i sztuki, oferują regionalne przysmaki i współpracują z dostawcami z sąsiedztwa. Jako przykład najciekawszych rozwiązań ze świata biznesu Natalia Hatalska podawała inkubator start-upów, w którym funkcjonowała przestrzeń handlowo-usługowa gromadząca lokalnych przedsiębiorców, będących pierwszymi „testerami” produktów i usług tworzonych przez firmy powstające w inkubatorze. Według Natalii Hatalskiej wszystkie te trendy przenikają się i współistnieją ze sobą, choć w różnym stopniu, np. łączenie domu z biurem najbardziej było widoczne podczas trendhuntingu w budynkach w Londynie, a zielone budynki — w Singapurze.

— Rynek pracy jest dziś jak wielopokoleniowa rodzina zgromadzona w jednym pokoju. Oczekiwania różnych osób w różnym stopniu wpływają na kształt przestrzeni pracy. Co więcej — od jej zaprojektowania do wynajęcia mijają co najmniej trzy lata, dlatego tak ważne jest przewidywanie, jakie przestrzenie odpowiadają potrzebom firm i ich pracowników — podsumowała Anna Tryfon- Bojarska, menedżer ds. innowacji w spółce biurowej firmy Skanska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane