Biznes dużego ekranu

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2013-03-25 00:00

Z wideowspółpracy coraz chętniej korzystają już nie tylko korporacje, ale także firmy z sektora MŚP i instytucje publiczne.

Nowoczesne rozwiązania wideokonferencyjne systematycznie zyskują popularność. — Są pewnego rodzaju maszyną do teleportacji, która pozwala obniżyć koszty związane z podróżami służbowymi i produktywnie wykorzystać poświęcony im czas, a także skraca procesy biznesowe — mówi Leszek Hołda, prezes firmy Integrated Solutions.

Czas i pieniądz

W 2011 r. rozwiązanie wideokonferencyjne RealPresence Platform firmy Polycom wdrożył w swoich szesnastu placówkach handlowych Auchan Polska. Terminale HDX 7000 i HDX 8000 zainstalowano w 15 sklepach tej sieci handlowej, a także w jej głównej siedzibie w podwarszawskim Piasecznie. Jak podkreśla Philippe Delporte, dyrektor do spraw informatyki w Auchan Polska, platforma znacząco poprawiła komunikację z oddziałami.

— Ograniczyliśmy także koszty operacyjne, liczbę podróży służbowych i emisję dwutlenku węgla. Skrócił się również czas podejmowania decyzji i odpowiedzi na zapytania. Natomiast koszt inwestycji zwrócił się nam w rok od wdrożenia — tłumaczy Philippe Delporte. Rozwiązanie Polycomu do prowadzenia rozpraw i wydawania wyroków wykorzystuje również Sąd Najwyższy Federacji Rosyjskiej.

— Przesłuchania przy użyciu wideo eliminują konieczność podróży i fizycznej obecności na procesie, co pozwala zaoszczędzić 1,5 mld rubli rocznie na kosztach transportu oskarżonych między sądem a aresztem. Za pomocą wideokonferencji sądy ogólne rozpatrzyły dotychczas ponad 600 tys. spraw karnych — wyjaśnia Andrey German, szef grupy ds. systemów wideokonferencyjnych w biurze informatyzacji Sądu Najwyższego Federacji Rosyjskiej. Technologia służy tej instytucji również do organizacji spotkań z prezydentem i rządem oraz do komunikacji między prawnikami i rodziną oskarżonego. Z kolei Urząd Miasta Katowice zdecydował się ostatnio na wdrożenie telefonii IP PABX firmy Integrated Solution, która poza połączeniami głosowymi i komunikatorem firmowym, oferuje także usługę tele— i wideokonferencji.

— Wierzymy, że rozwiązanie zapewni urzędowi nie tylko oszczędności, ale również usprawni komunikację i obsługę wszystkich spraw urzędowych — mówi Tomasz Stokowiec, dyrektor rynku ICT w Integrated Solutions.

Szeroka oferta

Rozwiązania do współpracy wideo nie ograniczają się jedynie do dużych, zaawansowanych systemów. Są nimi również aplikacje na tablety, smartfony i komputery, które nie wymagają zakupu kosztownego sprzętu, a umożliwiają efektywną współpracę z firmami posiadającymi bardziej rozbudowaną infrastrukturę wideokonferencyjną.

— Poza tym dzięki urządzeniom mobilnym „salę” można mieć zawsze przy sobie i łączyć się z nią z dowolnego miejsca na świecie — tłumaczy Olgierd Madej, dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią i kraje bałtyckie w Polycomie. Jak twierdzą producenci, rozwiązania nie wymagające od użytkownika zakupu sprzętu stają się standardem. Firma Integrated Solutions w 2012 r. wprowadziła do oferty platformę chmurową, która oferuje wideokonferencje w formie usługi.

— W ramach opłaty licencyjnej nasi klienci mogą wynajmować terminale wideo i telefony. Mogą również dokupywać funkcjonalności, gdy tego potrzebują, a rozliczają się za pomocą comiesięcznej faktury, płacąc za rzeczywiście wykorzystane zasoby — tłumaczy Leszek Hołda.

Nowe udogodnienia

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie wideokonferencjami, producenci poszli o krok dalej. Ostatnio firma AVer wprowadziła do oferty urządzenie Aver VCBridge, które w połączeniu z zestawem do wideokonferencji AVer HVC130 lub HVC330 umożliwia łączenie się z użytkownikami Skype’a. Taką funkcję zaoferuje również rozwiązanie Polycom CloudAxis, które wkrótce pojawi się na rynku.

— Będzie się cechowało wysokim stopniem bezpieczeństwa i jakości połączenia, a dodatkowo umożliwi firmom wyjście poza korporacyjne mury — zapowiada Olgierd Madej. Jak tłumaczy, dotychczas użytkownik Skype’a mógł się łączyć wyłącznie z innym użytkownikiem tego komunikatora, dlatego system integrujący różne platformy będzie poważnym krokiem w kierunku upowszechnienia masowej komunikacji wideo dla sektora biznesowego.

Nie tylko dla gigantów

Choć mówi się, że im większe przedsiębiorstwo, tym więcej zyska na zastosowaniu rozwiązań wideokonferencyjnych, coraz chętniej sięgają po nie również mniejsze firmy.

— W miarę wzrostu potrzebują efektywnych urządzeń do komunikacji ze swoimi pracownikami mobilnymi, odległymi oddziałami i partnerami — sumuje Olgierd Madej.