Biznes kwitnie w parkach

Marta Bellon
opublikowano: 30-09-2009, 07:03

Niższa cena najmu i dobra lokalizacja sprawiają, że parki biznesowe mogą z powodzeniem rywalizować z biurowcami.

Parki biznesowe powstają na obrzeżach miast. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że taka lokalizacja nie pozwala im konkurować z biurowcami w sercu metropolii. Jest jednak inaczej, o stopniu atrakcyjności parków biznesowych przesądza dobre skomunikowanie — czyli dogodne połączenie ze śródmieściem, które umożliwia pracownikom parku szybkie dotarcie do pracy.
Niedaleko od szosy

— Parki biznesowe już teraz są obiektami konkurencyjnymi w stosunku do biurowców, nawet tych w centrach miast. Muszą one jednak spełniać kilka warunków, takich jak wysoki standard, duży parking i dogodna lokalizacja. Dla wielu położenie właśnie na obrzeżach miast jest dodatkowym atutem, bo oznacza bliskość lotniska, dróg ekspresowych i autostrad — tłumaczy Kamilia Kowalska z Liebrecht wooD Polska, firmy deweloperskiej, która wybudowała m.in. Flanders Business Park i Kopernik Office Building.

Czym parki biznesowe różnią się od tradycyjnych biurowców?

— To kameralne budynki o powierzchni od 8 do 12 tys. mkw. Deweloperzy budują je etapami, bo to jest dla nich bardziej opłacalne i pozwala na szybką reakcję w przypadku zmian popytu. Często deweloperzy decydują się na rozpoczęcie kolejnego etapu budowy wtedy, kiedy gotowe budynki są już wynajęte np. w 60 proc. — mówi Jakub Marszałek, analityk działu powierzchni biurowych CushmanWakefield.

Możliwość zwiększenia wynajmowanej powierzchni jest bardzo ważna zwłaszcza dla dynamicznie rozwijających się firm.

— Niektórym z nich zależy na zwiększeniu tej powierzchni nawet o połowę w ciągu kilku lat. Parki są na to przygotowane — powstają na dużych działkach, gdzie wciąż można budować kolejne biurowce, tworzące jeden kompleks. Przykładem jest warszawski Flanders Business Park, gdzie obecnie znajdują się dwa duże obiekty biurowe, a na najbliższe lata planuje się kolejne inwestycje — mówi Kamilia Kowalska.

Lokalizacja poza centrum ma jeszcze inne atuty — możliwość zaadaptowania otoczenia kompleksu na parkingi albo tereny zielone. Atrakcyjność parków biznesowych podnosi też sąsiedztwo centrów handlowych i obiektów administracji publicznej.

— Na obrzeżach miast dostępne są grunty, na których może pojawić się też więcej usług przeznaczonych na potrzeby najemców, jak przedszkola czy centra konferencyjne, bo ceny są niższe niż w śródmieściu — tłumaczy Jakub Marszałek.
Wybudować i zapełnić

Jak przekonują eksperci, parki biznesowe są też bardziej odporne na kryzys. Obiektami na obrzeżach miast interesuje się teraz coraz więcej najemców. Kusi wysoka jakość budynków, nieustępująca biurowcom w śródmieściu, i niższa cena najmu.

— Z naszych doświadczeń wynika, że najemcy wolą lokalizację z dala od centrum i coraz częściej traktują ją jako bardziej prestiżową. W parkach biznesowych pojawiają się też często dodatkowe udogodnienia, takie jak otwarte przy okazji oddania budynku Flanders Business Park A centrum konferencyjno-restauracyjne — wymienia zalety kompleksów Kamilia Kowalska.

Jakub Marszałek przekonuje, że w obecnej sytuacji na rynku nieruchomości łatwiej realizować taką inwestycję niż budowę biurowca —z dwóch ważnych powodów.

— Banki wymagają dużego zapełnienia budynku najemcami, a mniejsze obiekty łatwiej wynająć. Poza tym wkład własny wymagany przez banki w przypadku budowy parków biznesowych jest mniejszy. Wielu deweloperów wstrzymuje się teraz z inwestycjami, ale parki są bardziej odporne na kryzys, ewentualne wstrzymanie budowy jest mniej kosztowne, można przeczekać złą koniunkturę i kontynuować inwestycję póżniej — wyjaśnia analityk.

W stolicy poza centrum powstało już kilka parków, które są do siebie podobne pod względem skali.

— W Warszawie wyklarowały się już główne rejony skupiające biurowce — oprócz Śródmieścia jest to centrum biznesowe Mokotowa, które znajduje się niedaleko lotniska. Jest tam dużo gruntów. Drugi obszar, w którym powstają parki, to okolice Alej Jerozolimskich, od placu Zawiszy w kierunku Pruszkowa, czyli rejon bliżej centrum miasta niż Mokotów, a przez to jeszcze bardziej atrakcyjny pod względem komunikacyjnym — mówi Jakub Marszałek.

None
None
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane