Biznes nie spadnie z platformy

Jan Kaliński
opublikowano: 2006-09-27 00:00

Handel w sieci to nie tylko aukcje i sklepy internetowe. Platformy handlowe stały się miejscem zawierania transakcji biznesowych.

— Za pomocą platform, takich jak PPP, możliwe jest nabywanie różnego rodzaju towarów i usług, dlatego organizować zakupy i przetargi mogą firmy z najróżniejszych branż. Najczęściej kupowane są: sprzęt komputerowy, oprogramowanie, artykuły biurowe, środki czystości, a także np. usługi remontowe. Ale zdarzały się również przetargi np. na akumulatory, hełmy strażackie czy żywność — opisuje Dorota Wojtczak, menedżer rynku e-produktów z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

— Nasi klienci pochodzą ze wszystkich sektorów rynku, od firm usługowych, takich jak banki, poprzez sieci handlowe, telekomunikację, energetykę, budownictwo, przemysł. Są to firmy, które poza redukcją kosztów kładą nacisk na przejrzystość procesu wyboru kontrahentów. Przy zastosowaniu serwisu negocjowali oni nabycie: towarów, urządzeń, realizację projektów, zakup usługi itd. — potwierdza Aneta Roguska z firmy Xtrade.

Co to takiego

— Platforma handlu elektronicznego jest rozbudowanym system informatycznym, który wspomaga i umożliwia firmom przeprowadzenie transakcji kupna-sprzedaży. Działalność platform transakcyjnych wspierają aplikacje informatyczne, umożliwiające komunikację między uczestnikami platformy, przeprowadzenie licytacji, zawarcie transakcji lub wymianę dokumentów elektronicznych — wyjaśnia Joanna Szostek z firmy Marketplanet.

Internetowe platformy B2B (bussines to bussines) oprócz pośrednictwa między podmiotami mogą oferować usługi dodatkowe dla użytkowników (m.in. finansowe, logistyczne, doradcze). Umożliwiają także tworzenie rynków branżowych.

— Xtrade oferuje również swoim klientom możliwość podłączenia ich własnych giełd elektronicznych i połączenie ich ze światowym rynkiem handlu elektronicznego B2B (tzw. Global Trading Web Association) — mówi Aneta Roguska.

Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala klientom osiągnąć liczne korzyści biznesowe: optymalizację i pełną kontrolę procesu zaopatrzenia, skrócenie czasu realizacji zamówień, trafniejszy wybór dostawców oraz niższy koszt procesu (w tym np. ograniczenie dokumentacji papierowej, obniżenie stanów magazynowych) czy wprost redukcję kosztów nabywanych towarów i usług.

O udziale w przetargu na platformie decyduje ogłaszający aukcje — jedynie zaproszenie wysłane przez organizatora upoważnia oferenta do udziału w niej.

Popularność platform rośnie.

— W związku z nowelizacją prawa zamówień publicznych obserwowany jest znaczny wzrost zainteresowania usługami PPP u potencjalnych zamawiających z sektora publicznego, a także wykonawców, którzy zgłaszają się z pytaniem, co muszą zrobić, aby wziąć udział w przetargach na platformie — mówi Dorota Wojtczak.

Zazwyczaj wśród użytkowników przeważają dostawcy.

W bazie platformy PPP jest pięć razy więcej dostawców niż zamawiających.

— Z naszej platformy skorzystało dotychczas blisko 60 zamawiających z sektora publicznego — mówi Dorota Wojtczak.

Około 3 tys. użytkowników korzysta z platformy Marketplanet.

— Od początku działalności Xtrade przeprowadził blisko 1600 aukcji dla swoich klientów, nasza baza mieści obecnie około 3,7 tys. kontrahentów (firm organizujących za naszym pośrednictwem aukcje oraz oferentów biorących udział w aukcjach) — dodaje Aneta Roguska.

W ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła liczba instytucji i firm korzystających z zakupów za pośrednictwem platformy elektronicznej. Przedsiębiorstwa coraz większą wagę przykładają do zmniejszenia kosztów zakupów i przejrzystości procesu wyboru kontrahenta.

— Małe przedsiębiorstwa odczują korzyści przez korzystniejsze oferty cenowe nabywanych produktów i usług. Firmy duże dodatkowo zauważą ogromne oszczędności procesowe związane z przebiegiem pełnego procesu zaopatrzenia. Szczególną szansę mają firmy z sektora MŚP, które jako dostawcy — proponując konkurencyjne ceny — mają równe szanse na wygranie przetargów w dużych urzędach i przedsiębiorstwach — wyjaśnia Aneta Roguska.

Nowa komunikacja

Wykorzystanie internetu i nowoczesnych technologii — czy to w firmach, czy w urzędach — będzie rosło. Podobnie korzyści wynikające z automatyzacji procesów i ich przyspieszenia również przemawiają za coraz szerszym wykorzystywaniem platform transakcyjnych w przyszłości.

— Platforma elektroniczna jest przede wszystkim nową formą komunikacji między zamawiającym a wykonawcą. Dzięki mechanizmom licytacji w dół możliwe jest osiągnięcie najkorzystniejszej z możliwych w danym czasie i warunkach oferty cenowej — opisuje Aneta Roguska.

System usprawnia procesy — pozwala na szybsze przeprowadzenie postępowań zakupowych, a dokonanie wyboru wykonawcy odbywa się na jasno określonych warunkach. Dla wykonawcy platforma stanowi możliwość szybkiego dotarcia do nowych rynków i nowych klientów.