Biznes prosi o spotkanie z ministrem finansów

opublikowano: 24-06-2019, 22:00

Konfederacja Lewiatan proponuje okrągły stół w sprawie obowiązkowego split paymentu. Czas nagli

Największa organizacja przedsiębiorców uznała, że dla dobra zarówno podatników, jak też organów skarbowych powinno dojść do bezpośrednich rozmów z kierownictwem Ministerstwa Finansów (MF) o gigantycznych problemach, jakie mogą wyniknąć z ustawy o obowiązkowym split paymencie (podzielonej płatności VAT).

Organizacje przedsiębiorców czekają na decyzję Mariana Banasia, nowego
ministra finansów, czy zgodzi się na spotkanie w sprawie zagrożeń wynikających
z projektu obowiązkowego split paymentu.
Zobacz więcej

CO ZROBI MINISTER:

Organizacje przedsiębiorców czekają na decyzję Mariana Banasia, nowego ministra finansów, czy zgodzi się na spotkanie w sprawie zagrożeń wynikających z projektu obowiązkowego split paymentu. Fot. WM

Za szybko…

Przedstawiony na początku czerwca projekt zakłada, że już od 1 września 2019 r. split payment obejmie transakcje powyżej 15 tys. zł, które dotyczą towarów i usług szczególnie narażonych na wyłudzenia VAT (lista obejmuje 150 pozycji — wybrane w ramce). To oznacza, że czasu na dopracowanie projektu jest niewiele, a problemy i wątpliwości z niego wynikające wręcz się piętrzą (ramka). Problemem numer jeden jest zbyt szybkie wprowadzanie w życie podzielonej płatności.

— Na początku czerwca przedstawiliśmy kierownictwu MF na piśmie propozycję spotkania, na którym moglibyśmy omówić projekt i zagrożenia z niego płynące. Nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi, a czasu jest coraz mniej. Przede wszystkim konieczne jest wydłużenie vacatio legis przynajmniej do 1 stycznia 2020 r., aby podatnicy mieli odpowiednio długi czas na zapoznanie się z nowymi obowiązkami i przygotowanie się do ich wypełniania — mówi Przemysław Pruszyński, sekretarz rady podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Organizacja tłumaczy, dlaczego należy opóźnić wejście nowych przepisów.

„Konieczne będzie przeprowadzenie istotnych prac informatycznych związanych z aktualizacją systemów służących obsłudze rozliczeń z zakresu VAT, szczególnie w branży e-commerce. Chcąc dostosować się do nowych przepisów o obligatoryjnym mechanizmie podzielonej płatności, zarówno platformy handlowe, jak i użytkownicy tych platform (sprzedawcy) będą musieli zaprojektować, napisać, wdrożyć, przetestować zmiany w zakresie działania API i współpracującego z nim oprogramowania. Prace te nie mogą się rozpocząć, dopóki nie zostanie wypracowane ostateczne brzmienie ustawy. Tym samym zaproponowany okres vacatio legis jest zdecydowanie za krótki” — czytamy w stanowisku Lewiatana.

…i za surowo

Problemem numer dwa są surowe kary, nawet za drobne błędy na fakturze.

— Apelujemy o wycofanie propozycji sankcji wysokości 100 proc. wartości VAT za brak oznaczenia na fakturze, że płatność będzie realizowana w mechanizmie split payment. Projekt przewiduje taką karę nawet wówczas, gdy płatność zostanie dokonana w taki sposób oraz nie dojdzie do jakiegokolwiek uszczuplenia podatku. To jest nie do przyjęcia, gdyż uczciwi podatnicy, dokonujący legalnych transakcji, byliby surowo karani za drobne błędy czy przeoczenia — mówi Przemysław Pruszyński.

Projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy split payment prowadził Filip Świtała, wiceminister finansów, który 19 czerwca został niespodziewanie odwołany ze stanowiska (pierwszy o tym poinformował „PB”).

— Mamy nadzieję, że fakt odejścia ze stanowiska wiceministra Świtały, który pilotował projekt, nie uniemożliwi spotkania naszych ekspertów z przedstawicielami resortu. Jest tam wiele osób kompetentnych do rozmów o tym projekcie — uważa Przemysław Pruszyński.

Od 1 lipca 2018 r. obowiązują przepisy o dobrowolnym stosowaniu split paymentu (decyduje o tym nabywca). Do końca marca 2019 r. mechanizm zastosowało 400 tys. firm wobec 12 mln transakcji, w których łączna wartość VAT wyniosła 46 mld zł.

Kogo to dotyczy

Przykłady towarów i usług, które zostaną objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu split payment: węgiel kamienny i brunatny oraz koks, brykiety, oleje rzepakowe, folie stretch, pręty i wyroby ze stali, srebro, złoto, platyna, metale nieszlachetne, wyroby miedziane, metale nieżelazne, procesory, komputery, twarde dyski, telefony komórkowe, telewizory, odbiorniki radiowe, konsole do gier, aparaty fotograficzne, kamery cyfrowe, akumulatory, części i akcesoria do samochodów i motocykli, odpady, surowce wtórne, roboty budowlane.

Problemy do rozmów*

  • Zbyt krótki okres vacatio legis (wejście w życie 1 września 2019 r.)
  • Zbyt surowe kary finansowe, np. sankcja wartości 100 proc. VAT przy braku zapisu na fakturze, że stosowany jest split payment
  • Zakaz wliczania do kosztów uzyskania przychodów kwoty z faktury przy braku dokonania podzielonej płatności VAT
  • Niejasność co do towarów i usług, jakie będą obowiązkowo podlegały temu mechanizmowi: nie wiadomo np., co rozumieć przez hurtową czy detaliczną sprzedaż części samochodowych, nie jest jasna definicja części i akcesoriów do pojazdów silnikowych i motocykli
  • Brak jasności co do udokumentowania i rozliczenia transakcji, w której dochodzi do nabycia zarówno towarów/usług z wykazu, jak też spoza niego
  • Brak jasności dotyczącej możliwości skorygowania błędów wynikających z omyłkowej zapłaty faktury zwykłym przelewem zamiast w podzielonej płatności
  • Brak możliwości stosowania split paymentu do transakcji w walutach obcych

 

* przykłady problemów wynikających z projektu ustawy o obowiązkowym split paymencie. Źródło: Konfederacja Lewiatan

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu