Biznes szuka upominków w internecie

Iwona Jacowska
opublikowano: 2015-07-07 22:00

Wydatki firm na gadżety i upominki reklamowe utrzymują się na stabilnym poziomie — szacuje PIAP.

Wypracowany zysk, ostateczna akceptacja osób decydujących o wydatkach w firmach, liczba nowych klientów, rozwój portfela produktów i usług, cięcia budżetowe i potrzeby — od tego najczęściej zależy pula pieniędzy przeznaczana w biznesie na działania reklamowe podejmowane w bezpośrednich kontaktach z klientami (działania BTL). Obecnie budżety te, również na inne formy promocji, wydają się stabilne, a nawet rosną. W ubiegłym roku wydatki na reklamę i promocję wzrosły w porównaniu z 2013 r. w 42,5 proc. firm, biorących udział w tegorocznym badaniu Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych (PIAP) na temat postrzegania upominków reklamowych. Taki sam odsetek respondentów przyznał, że wydali na te cele tyle samo co w 2013 r. W 2015 r. nadal 19,51 proc. firm utrzymuje niewielkie budżety na BTL (artykuły promocyjne, programy lojalnościowe, druki), sięgające maksymalnie 5 tys. zł (netto). Ale też wciąż 14,63 proc. respondentów potwierdza dysponowanie kwotami powyżej 100 tys. zł. Jednocześnie nieznacznie wzrosła liczba marketerów z pulą w przedziale 20 tys. zł — 50 tys. zł (z 21,95 proc. do 29,27 proc.).

 

Prognoza na 2016 r. wskazuje na razie, że liczba firm z najniższymi budżetami na BTL może być zbliżona do obecnej. Zapowiada je 17,07 proc. respondentów. Tyle samo ankietowanych przewiduje wydatki we wspomnianym przedziale 20 tys. zł — 50 tys. zł, a 9,76 proc. już zaplanowało na te cele kwoty przekraczające 100 tys. zł. W ponad jednej trzeciej badanych firm na takie plany na razie za wcześnie. Upominki reklamowe najczęściej są kupowane przez przedsiębiorców z myślą o nowych klientach (68,29 proc. wskazań w ankiecie) i stałych (63,41 proc.), następnie dla strategicznych (51,22 proc.), partnerów handlowych (29,27 proc.) oraz klientów zagranicznych (21,95 proc.). Gadżety są wyszukiwane głównie w internecie (82,93 proc.), w katalogach firm (56,1 proc.) oraz na targach (24,39 proc.).

Do klienta z pełnymi rękami

W jaki sposób firmy wykorzystują upominki reklamowe i gadżety? (proc.) upominki dla kontrahentów 73,17 akcje promocyjne 39,02 wsparcie sprzedaży bezpośredniej 26,83 upominki dla pracowników 12,2 nie przeprowadzamy akcji marketingowych 12,2 insert do produktu 7,32

Źródło: PIAP