Biznes też czeka na zniesienie wiz

opublikowano: 16-06-2019, 22:00

Poniedziałkowe spotkania Andrzeja Dudy z szefami firm technologicznych z Doliny Krzemowej zakończą prezydencki objazd po Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Zatrzymanie się głowy państwa w Teksasie i Nevadzie to nowa świecka tradycja, dotychczas bowiem aktywność polskich prezydentów/premierów koncentrowała się na trójkącie Nowy Jork — Waszyngton — Chicago oraz czasem kalifornijskim zespole Los Angeles — San Francisco. Było to całkowicie naturalne, dość przypomnieć, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) utworzyła zagraniczne biura handlowe właśnie w pięciu wymienionych metropoliach. Uzupełniła jednak sieć o szóste, w teksaskim Houston, do którego prezydent obecnie także zawitał.

Andrzej Duda i Rick Perry, sekretarz ds. energii USA, w gazoporcie Sabine Pass nad Zatoką Meksykańską.
Jakub Szymczuk

Okoliczność, że w ślad za współpracą militarną Polski z USA postępuje również gospodarcza, to bezdyskusyjny pozytyw. Wypada przypomnieć, że wiosną 2018 r. z inicjatywy premiera Mateusza Morawieckiego powołana została odgórnie Polska Izba Handlowa (PolCham) z siedzibą w Waszyngtonie. Na poziomie stanowym i regionalnym tworzonych naturalnie, oddolnie instytucji o podobnych nazwach funkcjonuje od lat przynajmniej tuzin. Efektywność zarówno PolCham, jak i sieci PAIH będzie można policzyć za dwa, trzy lata — wtedy się okaże, czy poniesione na ich funkcjonowanie niemałe wydatki przyniosły gospodarce jakiś realny przychód, czy jednak kosztowna para uleciała w gwizdek.

Dysproporcja potencjałów Polski i USA absolutnie wyklucza gospodarczą równorzędność. Dzięki ofensywie polskiego eksportu Stany Zjednoczone ostatnio i tak awansowały do pierwszej dziesiątki naszych rynków zbytu — w 2019 r. ulokują się około 8. pozycji, podobnie jak w imporcie. Niestety, w analogicznych klasyfikacjach amerykańskich Polska zajmuje i w eksporcie, i w imporcie miejsca około… 40! W związku ze zwiększaniem zakupów gazu oraz uzbrojenia (sektor specjalny również wlicza się do bilansu obrotów) Polska skokowo awansuje, ale wyłącznie na drabince amerykańskiego eksportu. U nas zaś symetrycznie, w klasyfikacji importowej, USA zaczną gonić Rosję i Chiny, wobec których notujemy wielomiliardowy deficyt o charakterze już strukturalnym.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Z wieloletnich doświadczeń polskich firm wynika, jaka pomoc w USA jest im potrzebna. Przede wszystkim: wsparcie prawne, marketingowe oraz mentalne. Przedsiębiorcy muszą nabyć umiejętność skalowania produkcji i dysponować bazą, która jest w stanie zaspokoić ogromny popyt. Wysoką barierę stanowi system prawny, częściowo federalny, ale w znacznym stopniu stanowy, zróżnicowany. W budowaniu relacji biznesowych przez polskie przedsiębiorstwa czynnikiem ryzyka nadal pozostają nieszczęsne wizy. USA łamią wobec Polski zasadę wzajemności, wciąż notowane są odmowy wiz pracowniczych oraz pozwoleń na pracę dla ekip świadczących usługi w ramach podpisanych kontraktów. Roczny odsetek odmów wiz klasy B (w tym m.in. turystycznych oraz krótkoterminowych biznesowych) zszedł już do 3,99 proc. Trzymajmy się nadziei, że w kończącym się 30 września rozliczeniowym roku 2018/19 wreszcie uda się wnioskującym Polakom zejść poniżej wymaganego progu 3 proc. odmów. Realnie to właśnie objęcie naszego kraju amerykańskim programem ruchu bezwizowego będzie najważniejszym w relacjach dwustronnych wydarzeniem XXI wieku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane