Biznes w Azji bez tajemnic

Marta Bellon
opublikowano: 2014-03-28 00:00

Dzięki unijnemu programowi polscy przedsiębiorcy mają szansę dowiedzieć się, jak wprowadzić firmę na rynek azjatycki.

Kraje azjatyckie, takie jak Japonia czy Korea Południowa, są wciąż postrzegane przez polskich przedsiębiorców jako egzotyczne — zarówno w sensie kulturowym, jak i biznesowym. Z obydwoma krajami odnotowujemy ujemny bilans w wymianie handlowej. Jego wartość w 2013 r. między Polską i Japonią wyniosła 2,21 mld EUR (import: 1,78 mld EUR, eksport: 417 mln EUR.

Natomiast obroty w handlu pomiędzy Polską a Koreą Południową w 2012 r. wzrosły do 3,9 mld EUR. Polski eksport do Korei Płd. wzrósł w tym czasie aż o 37 proc. (do 412,4 mln EUR), a import o 4 proc. — do 3,48 mld EUR. Wiedza jest kluczem do zwiększenia obecności polskiego biznesu na tamtejszych rynkach. Przedsiębiorcy mają szansę zdobyć ją dzięki projektowi Komisji Europejskiej pod hasłem Executive Training Programme (ETP). Są to szkolenia, przygotowujące do wejścia na japoński i południowokoreański rynek. Adresowane zarówno do dużych, jak i małych i średnich przedsiębiorstw.

Szkolenie obejmuje trzy moduły trwające łącznie 45 tygodni. Najpierw przedsiębiorcy intensywnie uczą się języka, kultury biznesowej oraz poznają kwestie społeczne i ekonomiczne regionów. Cykl kończy się stażem w jednej z japońskich lub koreańskich firm. W programie mogą wziąć udział przedsiębiorstwa z całej Polski. O jego szczegółach i wymaganiach wobec uczestników można przeczytać na stronie internetowej www.euetp.eu. Rekrutację prowadzi firma doradcza Deloitte. Aplikacje na bieżący cykl programu można składać do 15 maja 2014 r.