Biznes z fiskusem piszą kodeks dobrych praktyk

opublikowano: 25-06-2017, 22:00

Eksperci z Ministerstwem Finansów stworzą poradnik dla firm, jak weryfikować kontrahentów, by nie wpaść w kłopoty.

Opracowanie tzw. kodeksu dobrych praktyk, czyli metod sprawdzania rzetelności kontrahentów, ma na celu skuteczniejsze zabezpieczenie się przedsiębiorców przed wciągnięciem ich w karuzele VAT-owskie przez tzw. słupy. Bardzo często bowiem fiskus nie mogąc złapać słupa i od niego wyegzekwować wyłudzonego VAT, kieruje swoje kroki do firmy wplątanej, często nieświadomie, w karuzelowy łańcuszek. Wielki i kosztowny problem dla firmy pojawia się wtedy, gdy organ skarbowy zarzuci jej brak „należytej staranności” w sprawdzeniu kooperanta. Kodeks dobrych praktyk weryfikacyjnych ma zminimalizować to ryzyko. Ostateczną jego wersję podpisze Ministerstwo Finansów (MF) po przeanalizowaniu propozycji przedstawionych przez organizacje biznesowe i firmy doradcze.

KODEKS PILNIE POTRZEBNY:To bardzo dobra inicjatywa — tak o 
próbie spisania metod sprawdzania rzetelności kontrahentów mówią 
przedstawiciele biznesu. Organizacje członkowskie ankietują swoich 
członków, później będą czekać na akceptację kodeksu przez Ministerstwo 
Finansów, na czele którego stoi Mateusz Morawiecki. Zdaniem ekspertów, 
taki dokument wzmocni bezpieczeństwo przedsiębiorców w relacjach z 
fiskusem.
Zobacz więcej

KODEKS PILNIE POTRZEBNY:To bardzo dobra inicjatywa — tak o próbie spisania metod sprawdzania rzetelności kontrahentów mówią przedstawiciele biznesu. Organizacje członkowskie ankietują swoich członków, później będą czekać na akceptację kodeksu przez Ministerstwo Finansów, na czele którego stoi Mateusz Morawiecki. Zdaniem ekspertów, taki dokument wzmocni bezpieczeństwo przedsiębiorców w relacjach z fiskusem. Fot. Marek Wiśniewski

Szerokie konsultacje

Zapisy kodeksu mają trafić do podległych MF organów skarbowych w formie wytycznych.

— Otwieramy w tej sprawie szerokie konsultacje i wiemy, że są stowarzyszenia, których propozycje są już mocno zaawansowane — mówi Łukasz Świerżewski, rzecznik MF.

W projekt zaangażowane są m.in. Business Centre Club (BCC), Konfederacja Lewiatan i firma doradcza Grant Thornton.

— To bardzo dobra inicjatywa, która może pomóc przedsiębiorcom lepiej weryfikować kontrahentów. Nasi eksperci przedstawią ministerstwu propozycje — mówi Emil Muciński z BCC. Konfederacja Lewiatan ruszyła z ankietą wśród swoich członków. Pyta w niej firmy m.in. o to, w jaki sposób weryfikują wiarygodność nowych kontrahentów, czy i jak ich sprawdzają w trakcie współpracy oraz ile czasu miesięcznie poświęcają na ich weryfikowanie. Badanie ma też pomóc odpowiedzieć na pytania, jak bardzo przedsiębiorcy obawiają się uwikłania w relacje z nierzetelnymi kontrahentami i jak duże jest tego ryzyko w obecnych realiach gospodarczych.

Kanon staranności

Na wypełnione ankiety Lewiatan czeka do 6 lipca. Jak uzasadnia przyłączenie się do inicjatywy stworzenia tego kodeksu? „Działania organów podatkowychzwiązane z odzyskiwaniem podatku VAT wyłudzonego przez oszustów bardzo często uderzają w uczciwych przedsiębiorców. Trudno oprzeć się wrażeniu, że fiskus próbuje przerzucićekonomiczny ciężar strat spowodowanych oszustwami na uczciwych podatników, którzy posiadają majątek umożliwiający egzekucje. Oskarżając podatników o niezachowanie należytej staranności w weryfikacji kontrahentów organy podatkowe formułują niezgodne z rzeczywistością standardy ostrożności kupieckiej. Tymczasem standardy ostrożności kupieckiej powinny odpowiadać faktycznym zasadom obowiązującym w branży, w której działa podatnik. Celem naszej inicjatywy jest uzyskanie odpowiedzi od przedsiębiorców umożliwiających określenie rzeczywistego kanonu staranności kupieckiej w danej branży” — czytamy w komunikacie Konfederacji Lewiatan.

— Taki kodeks zaakceptowany przez MF wzmocni bezpieczeństwo przedsiębiorców w relacjach z fiskusem, któremu znacznie trudniej byłoby zarzucać firmom niedochowanie należytej staranności — mówi Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy z Grant Thorntona.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu