Biznesmeni, politycy i artyści rozdają książki

Wiesław Niemociński
opublikowano: 2000-08-16 00:00

Biznesmeni, politycy i artyści rozdają książki

W ramach akcji „Szał czytania” ludzie biznesu, artyści i politycy rozdali mieszkańcom Kołobrzegu i turystom 2,5 tys. książek. Dzięki sponsorom 10 tys. publikacji trafi do miejscowych bibliotek.

Do połowy sierpnia potrwa w Kołobrzegu „Szał czytania”, akcja nawiązująca do francuskiej i katalońskiej tradycji obdarowywania się książkami. Jest to już druga polska edycja tego przedsięwzięcia. Jego inicjatorami są studenci Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliograficznych Uniwersytetu Warszawskiego, którzy dla swojej akcji pozyskali patronat prezydenta RP. W sierpniowy weekend w kilku punktach Kołobrzegu (m.in. na molo, nadmorskiej promenadzie, plaży, przed pomnikiem zaślubin z morzem) odbywały się liczne imprezy kulturalne. Kiermasze książek, spotkania autorskie, warsztaty literackie, przedstawienia teatrów ulicznych, koncerty oraz projekcje multimedialne przyciągnęły dziesiątki tysięcy mieszkańców i przebywających w kurorcie wczasowiczów. Miłą niespodzianką była dla nich akcja bezpłatnego rozdawania książek, w którą zaangażowali się ludzie biznesu, artyści i politycy. Miłośnicy czytelnictwa w ścisku i tłoku rywalizowali między sobą, aby zdobyć kolejną książkę do swojej domowej biblioteki. Prawie dantejskie sceny, które rozgrywały się przy tej okazji, nie potwierdzały tezy licznych sceptyków o upadku czytelnictwa w naszym kraju. Po raz kolejny okazało się, że barierą jest tylko wysoka cena książek.

Głównymi organizatorami kołobrzeskiej edycji „Szału czytania” jest Fundacja Info XXI, skupiająca studentów i pracowników naukowych oraz osoby związane z Instytutem Informacji Naukowej i Studiów Bibliograficznych Uniwersytetu Warszawskiego, Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, grupujące głównie osoby związane z branżą poligraficzno-wydawniczą oraz Dom Internetowy Ramzes. Dzięki ich staraniom udało się zebrać 12 tys. książek, które są obecnie przekazywane mieszkańcom Kołobrzegu. Najwięcej książek przekazało wydawnictwo Jacka Olesiejuka oraz Jacka Santorskiego. „Szał czytania” wspierały również finansowo i organizacyjnie Hotel Etna z Kołobrzegu, Polfa Pabianice, Agfa, Karen Notebook, Onet.pl, Agencja Wydarzeń Artystycznych TOMI oraz Europejska Unia Reklamy Otwartej. W organizację imprezy zaangażował się również Urząd Miejski w Kołobrzegu.

DOWÓD: Akcja „Szał czytania” wzbudziła ogromne zainteresowanie mieszkańców Kołobrzegu i przebywających w kurorcie wczasowiczów. Potwierdziło to tezę, że największym problemem, który hamuje rozwój czytelnictwa w naszym kraju, są wysokie ceny książek.

OSOBISTE REKOMENDACJE: Do przeczytania Przewodnika Pascala pt. „Internet” oraz innych swoich ulubionych książek zachęcał osobiście Tomasz Kowalczuk, dyrektor Domu Internetowego Ramzes.

PRACOWITY BANKIET: Podczas bankietu Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga (pierwszy z lewej) wraz z Bogdanem Błaszczykiem, prezydentem Kołobrzegu, typowali spośród gości kandydatów na potencjalnych sponsorów przyszłorocznej edycji „Szału czytania”. Towarzyszyli im Leszek Juchniewicz, prezes Urzędu Regulacji Energetyki, oraz Dorota Drąszkowska, prezes kołobrzeskiego Hotelu Etna, która była gospodarzem wieczornego spotkania.

WYBÓR: O książkach dyskutują (od prawej) Dorota Drąszkowska, prezes Hotelu Etna, Anetta Kwiatkowska, pełnomocnik ds. PR, Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.

TALENT: Autografy rozdawał Kuba Kowalczuk, syn Tomasza Kowalczuka, dyrektora Domu Internetowego Ramzes, który ilustrował książeczkę napisaną przez mamę, Marzenę Kowalczuk.

KULTURA I SZTUKA: Robert Janowski, który swoimi występami uświetnił imprezę, chętnie rozdawał i podpisywał książki. Wielbiciele piosenkarza chętnie korzystali z tej okazji.