Biznesowe mosty z Czarnym Lądem

opublikowano: 29-05-2019, 22:00

Produkty made in Poland podbiją Algierię, Egipt i RPA. PAIH odkręcił kurek z dotacjami

Polscy przedsiębiorcy mogą krzewić innowacje na afrykańskich rynkach. Brakuje tam nowatorskich rozwiązań w wielu dziedzinach. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wesprze firmy znad Wisły w podboju Algierii, Egiptu i Republiki Południowej Afryki (RPA). Pole do popisu mają przedsiębiorcy m.in. z branży biotechnologicznej, IT, medycznej i rolno-spożywczej. Strumień dofinansowania popłynie do MŚP, których oferty są innowacyjne na wspomnianych rynkach. Program, w ramach którego nastąpi ta pomoc, czyli Polskie Mosty Technologiczne (poddziałanie 3.3.1 POIR), składa się z dwóch etapów — krajowego i zagranicznego. Pierwszy umożliwia eksporterom udział w seminariach i konsultacje z ekspertami. Drugi przewiduje miesięczny pobyt w wybranym kraju i weryfikację strategii ekspansji. Beneficjenci przetestują ją w asyście specjalistów zagranicznych biur handlowych rządowej agencji. Kiejstut Żagun, dyrektor i szef zespołu ds. innowacji, ulg i dotacji w KPMG, podkreśla, że objęte konkursem rynki mają spore szanse na rozwój gospodarczy.

Kiejstut Żagun, dyrektor i szef zespołu ds. innowacji, ulg i dotacji w KPMG, podkreśla, że przedsiębiorcy muszą wykazać swój potencjał do realizacji projektu i mieć doświadczenie w eksporcie
Zobacz więcej

OCZEKIWANIA:

Kiejstut Żagun, dyrektor i szef zespołu ds. innowacji, ulg i dotacji w KPMG, podkreśla, że przedsiębiorcy muszą wykazać swój potencjał do realizacji projektu i mieć doświadczenie w eksporcie Fot. Marek Wiśniewski

— Dziś jest tam zapotrzebowanie na technologie m.in. w rolnictwie, przemyśle spożywczym, IT i meblarskim. Wspomniane rynki charakteryzują się niskim poziomem innowacyjności i są otwarte na polskie produkty — ocenia Kiejstut Żagun.

Filip Mudyna, kierownik biura handlowego w Algierze, zwraca uwagę, że Algieria jest krajem, któremu brakuje know-how technologicznego w większości sektorów.

– Polscy przedsiębiorcy mogą zaoferować m.in. nietuzinkowe rozwiązania dla przetwórstwa spożywczego i nowoczesne systemy zarządzania produkcją. Co ciekawe, w Algierii nie ma np. ani jednej linii technologicznej do wytwarzania koncentratu jabłkowego. Tymczasem tylko w regionie Medea, słynącym z tradycji sadowniczych, składowanych jest rocznie 50 tys. ton jabłek nadających się wyłącznie do przetwórstwa — zaznacza Filip Mudyna.

Pięta achillesowa

Natomiast Algieria kuleje, jeśli chodzi o rozwiązania związane z cyfryzacją firm i instytucji publicznych. Podobnie jest w branżach urządzeń i odczynników dla laboratoriów medycznych oraz wyposażenia dla szpitali. Filip Mudyna zauważa, że dzięki Umowie Stowarzyszeniowej Unia Europejska — Algieria towary produkowane na Starym Kontynencie podlegają niższym stawkom celnym.

Do podboju egipskiego rynku zachęca polskie spółki Dina Shall, szefowa biura PAIH w Kairze. Podkreśla, że kraj faraonów to druga gospodarka Afryki i nasz największy partner handlowy na tym kontynencie.

— Co prawda Egipt nadal jest rynkiem wschodzącym, ale nasza nadwyżka handlowa sięgnęła w ubiegłym roku 170 mln EUR, a polski eksport stanowił dwie trzecie całej wymiany — zaznacza Dina Shall.

Podkreśla, że produkty made in Poland są w Egipcie coraz bardziej rozpoznawalne.

— Ten kraj jest również członkiem Wspólnego Rynku Afryki Wschodniej i Południowej (COMESA). Dzięki temu firmy znad Wisły mają ułatwiony dostęp do sąsiednich krajów — podkreśla Dina Shall.

Najbardziej perspektywiczne sektory dla polskich przedsiębiorców w Egipcie to spożywczy, medyczny i energetyczny. Duże możliwości dla naszych firm oferuje też rynek południowoafrykański. Agnieszka Mila Cook, kierownik biura handlowego w Johannesburgu, zaznacza, że szansą dla Polski może być ekspansja w branżach sprzętu medycznego, kosmetycznej, spożywczej, a także maszynowej, samochodowej, biotechnologicznej i budowlanej.

— Polska marka jest stosunkowo mało znana w RPA. Nasze firmy muszą ją tam zbudować i pokazać wysoką jakość produktów po atrakcyjnych cenach — podpowiada Agnieszka Mila Cook.

Niesztampowe podejście

Eksperci PAIH ocenią innowacyjność projektów i ich przewagę konkurencyjną wobec podobnych rozwiązań już dostępnych w Afryce.

— Przedsiębiorcy powinni wykazać swój potencjał do realizacji przedsięwzięcia, w tym doświadczenie w eksporcie. Ponadto projekt musi wpisywać się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji — przypomina Kiejstut Żagun.

Specjaliści zbadają, jakie korzyści dla rozwoju firmy może przynieść udział przedsiębiorcy w zagranicznym etapie programu.

— Ponadto sprawdzą możliwości przedstawicieli biznesu dotyczące pozyskania inwestorów i partnerów do realizacji prac badawczo-rozwojowych. Eksperci zwrócą uwagę również na sposób prezentowania produktów, usług i technologii oraz strategię wejścia na rynek zagraniczny — wyjaśnia Kiejstut Żagun.

Warto podkreślić, że w krajowych i regionalnych programach operacyjnych nie brakuje grantów dla eksporterów. Jednak część z nich wspiera głównie działania promocyjne, natomiast PMT skupia się na tym, co dotyczy produktu, usługi i technologii. Pomoc obejmuje głównie doradztwo prawne, techniczne, związane z certyfikacją, ochroną własności intelektualnej, a tylko w niewielkim stopniu działania promocyjne. Z kolei w przypadku konkursów z programów Polska Wschodnia i Inteligentny Rozwój dotacje są przeznaczone przede wszystkim na opracowanie modelu biznesowego związanego z ekspansją, udział w targach, budowę stoiska wystawowego, prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej i podróże służbowe. Budżet nowej odsłony popularnego konkursu wynosi 10 mln zł. Stawką w naborze jest grant w wysokości 200 tys. zł. Każdy przedsiębiorca może złożyć maksymalnie trzy wnioski o dotacje, po jednym na każdy z rynków objętych konkursem. Nabór zakończy się 14 czerwca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy