Blog - narzędzie dla firmy i prezesa

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 2007-11-26 12:09

Na świecie coraz popularniejsze są blogi firmowe. W Polsce jest ich niewiele i na ogół nie za dobre.

Głównym celem firmowego bloga jest promowanie wizerunku i marki przedsiębiorstwa lub jego produktów czy usług.

— Z badania „Public relations w sektorze nowych technologii”, przeprowadzonego niedawno przez Zakład Public Relations Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, wynika, że zaledwie 6 proc. ankietowanych przedsiębiorstw korzysta z tego narzędzia PR — zauważa Anna Miotk, account manager z agencji ITBC Communication.

Stworzenie takiego firmowego bloga nie kosztuje bardzo wiele: 10-20 tys. zł, i zajmuje zazwyczaj 4-5 dni. W tym czasie powstaje strategia i układ graficzny wraz z linkami do wybranych portali oraz odpowiednim usytuowaniem w blogosferze. Do tego dochodzą opłaty miesięczne (2-10 tys. zł) za bieżące pisanie i administrowanie.


Żelazne reguły
Czym powinien się charakteryzować profesjonalny blog?

— Przejrzystością, stylem, formą i regularnością ukazywania się — wymienia Krzysztof Urbanowicz, prezes firmy Mediapolis, tworzącej blogi biznesowe.

Większość naszych przedsiębiorstw od lat kultywuje kulturę sekretu. Jeśli boją się ujawniać prawdziwe informacje o sobie, to nie powinny tworzyć bloga, bo jego fundamentalną cechą jest rzetelna i uczciwa komunikacja z otoczeniem. I to się opłaca.

— Kiedy do Michela Leclerca, szefa francuskiej sieci supermarketów, dotarła informacja, jakoby jeden z kurczaków sprzedawanych w jego sklepie był zepsuty, od razu zaczął wyjaśniać sprawę na swoim blogu. Dzięki temu zażegnał kryzys w firmie — podaje przykład Krzysztof Urbanowicz.

Na Zachodzie dość często blogi firmowe prowadzą szefowie. U nas to rzadkość. Tymczasem, jak zauważa Anna Miotk, tam blogi są wykorzystywane także do budowania wizerunku kluczowych przedstawicieli firm jako ekspertów w swojej dziedzinie. U nas zamiast prezesów blogi tworzą zwykle pracownicy działów albo agencji PR.

Częściowo wiąże się to z drugą zasadą skutecznego, czyli czytanego przez wiele osób, bloga: autor powinien mieć lekkie pióro, a nie tworzyć oficjalnych, suchych, choć może merytorycznie poprawnych, komunikatów. A takie popełniają np. twórcy polskiego bloga firmy badawczej Gemius. Jeszcze gorzej stylistycznie i językowo prezentuje się blog Postero, o tzw. team buildingu. Anna Miotk podkreśla jednak, że w żadnym razie bloga nie powinien prowadzić dział PR.

Trzecia zasada dotyczy częstości publikacji.

— Najlepiej pisać codziennie albo przynajmniej trzy razy w tygodniu — podpowiada Krzysztof Urbanowicz.

To jedna z najsłabszych stron większości polskich blogów firmowych. Pozytywnym wyjątkiem jest knauf.blog.pl, należący do stołecznego oddziału niemieckiego producenta i dystrybutora materiałów budowlanych. To zresztą w ogóle jeden z najbardziej profesjonalnie prowadzonych firmowych pamiętników w polskiej sieci. Jego zaletą jest przejrzysta forma, luźny, ale zrozumiały dla przeciętnego internauty język, liczne zakładki tematyczne. No i — co ważne — nie jest jednocześnie stroną internetową firmy.


Zalety i słabości
Ciekawy jest blog.e-lady.pl sklepu internetowego z dam- ską bielizną. Oprócz strawnego języka, adekwatnej do profilu biznesowego treści, przykuwa uwagę sporą liczbą zdjęć pięknych kobiet i ładną szatą graficzną. Inny pozytywny przykład to stworzony niedawno boss.biznes.net, prowadzony przez brokerów z Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska, którzy na bieżąco komentują wydarzenia z Giełdy Papierów Wartościowych.

Nieco gorzej prezentuje się googlepolska.blogspot.com. Jego zasadniczą wadą jest niemożność komentowania tego, co piszą jego twórcy. Za to w blogu seataltea.pl, reklamującym jeden z modeli Seata, internauci natrafią na naprawdę mocne filmiki z testów wytrzymałościowych tego auta. Minusem jest jednak niespójność tematyki: obok zagadnień stricte motoryzacyjnych pojawia się np. — nie wiedzieć czemu — tekst o polskim Kościele. Nic w tym złego, ale od zasadniczej tematyki autorzy odjechali chyba za daleko.

Wybrane polskie blogi firmowe
- knaufblog.pl (Knauf, producent materiałów budowlanych)

- googlepolska.blogspot. com (Google Polska)

- blog.e-lady.pl (sklep internetowy z bielizną)

- blog.gemius.pl (firma badawcza Gemius)

- blog.smgkrc.info (firma SMG/KRC, o doradztwie personalnym)

- blog.freeconet.pl (telefonia internetowa Freeconet)

- blog.xella.pl (Xella, budownictwo)

- www.blogplay.eu (operator Play)

- seataltea.pl (marka Seat Altea)

- blog.postero.pl (firma szkoleniowa Postero)

- tetate.blox.pl (firma e-marketingowa Tetate)