Blokowiska wykluczone z ładowarek

opublikowano: 13-10-2019, 22:00

300 tys. e-aut na polskich drogach i 100 tys. prywatnych ładowarek do nich w 2025 r.? Według PSPA to możliwe.

80-100 tys. — na tyle punktów Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oszacowało potencjał polskiego rynku prywatnej infrastruktury ładowania aut elektrycznych. By szacunki zamieniły się w bardziej realne prognozy, niezbędne jest wypracowanie i wdrożenie rozwiązań prawnych, które ułatwią ich instalację w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Taka jest konkluzja z badania, którego wyniki PSPA przedstawiło na tegorocznej konferencji Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach.

Punktowe potrzeby…

Wynika z niego, że ponad 90 proc. użytkowników pojazdów elektrycznych w Polsce chce mieć możliwość ładowania samochodu w miejscu zamieszkania. Podobne preferencje mają kierowcy pojazdów konwencjonalnych, którzy dopuszczają w przyszłości korzystanie z ekologicznego środka transportu.

— Mieszkańcy budynków jednorodzinnych bez większego problemu mogą ładować samochody w swoich domach, jednak tylko 2 proc. tych, którzy mieszkają w wielorodzinnych, ma taki komfort. Kierowcy pojazdów konwencjonalnych nawet nie wiedzą, że istnieje taka możliwość — opowiadał Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Zdaniem większości badanych równolegle z rozwojem ogólnodostępnej infrastruktury kierowcy e-aut powinni mieć także możliwość ładowania samochodów w miejscach lub niedaleko miejsc zamieszkania (33 proc.). W dalszej kolejności wskazują miejsca pracy (24 proc.) i miejsca użyteczności publicznej (21 proc.). Czas, który mogliby przeznaczać na ładowanie w domach, to nawet 5-8 godzin (63 proc.), np. w porze nocnej. 62 proc. respondentów chce przeznaczać na ten cel poza miejscem zamieszkania maksymalnie jedną godzinę, najlepiej w ciągu dnia. Warto dodać, że nocne ładowanie jest korzystne dla systemu elektroenergetycznego. Występuje dolina zapotrzebowania na energię elektryczną, a poziom wykorzystania mocy wytwórczych jest niski. Poza tym dzięki taryfie nocnej koszty ładowania są niższe.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

…kontra bariery

Są też minusy, a właściwie bariery. Główną, utrudniającą rozwój przydomowych punktów ładowania, jest brak rozwiązań prawnych przygotowanych z myślą o takiej infrastrukturze. Na gruncie obowiązujących regulacji instalacja ładowarki na parkingu znajdującym się wewnątrz budynku wielorodzinnego lub do niego przyległym napotyka wiele przeszkód. Prawo nie przewiduje jeszcze obowiązku instalacji infrastruktury kanałowej i punktów ładowania w nowo budowanych budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (Dyrektywa nr 2018/844). Brakuje także środków prawnych ułatwiających instalację punktu w istniejącym budynku wielorodzinnym.

Uregulowania dotyczące przyłączania do sieci oraz zasad rozliczeń z tytułu korzystania z niej powodują również zbyt duże obciążenia finansowe podmiotów przyłączonych. Wspólnoty mieszkaniowe nie są także uprawnione do uzyskania wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Według Polish EV Outlook 2019 przy założeniu optymalnego wykorzystania pieniędzy z tego funduszu park pojazdów elektrycznych (EV i PHEV) w Polsce w 2025 r. mógłby sięgnąć 298,6 tys. przy liczbie publiczniedostępnych punktów ładowania 29,9 tys. Według estymacji opartej na liczbie rejestrowanych pojazdów potencjał punktów prywatnych szacowany jest na 80-100 tys.

— Wszystko zależy od systemowego podejścia i wsparcia rynku. W krajach bardziej rozwiniętych w zakresie elektromobilności prywatna infrastruktura ładowania traktowana jest jako ważny czynnik rozwoju całego rynku — podkreślał Maciej Mazur.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy