Blue Medica ma pieniądze na sieć

Fundusz WinVentures zainwestował w spółkę Pawła Jarosza. Pieniądze mają posłużyć przejęciu kilkunastu placówek medycznych.

Zdrowie jest bezcenne, ale dbających o nie lekarzy wycenić się da. Blue Medica, łódzka spółka, stworzona przez lekarza Pawła Jarosza, od ubiegłego roku poszukiwała inwestora, który pomógłby jej w sfinansowaniu ekspansji. Poszukiwania zakończyły się sukcesem — w spółkę około 30 mln zł zainwestował fundusz WinVentures, stworzony przez inwestora Piotra Wiśniewskiego i wspierany przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.

Zobacz więcej

PRZEDSIĘBIORCZY LEKARZ: Paweł Jarosz z wykształcenia jest lekarzem i nadal przyjmuje pacjentów, ale już podczas studiów założył pierwszą firmę, organizującą eventy związane z profilaktyką medyczną. Teraz jego oczkiem w głowie jest Blue Medica, która ma konsolidować przychodnie. Marek Wiśniewski

— Chcemy przejmować placówki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). To bardzo rozdrobniony rynek. Jest na nim sporo placówek, których właściciele otworzyli je ponad 20 lat temu, a teraz nie mają ich komu przekazać. Mamy na oku kilkadziesiąt podmiotów średniego rozmiaru, do pierwszych transakcji może dojść jeszcze w tym roku. Skupiamy się głównie na województwie łódzkim i mazowieckim — mówi Paweł Jarosz, prezes Blue Mediki. Nowy inwestor będzie miał ponad połowę udziałów w spółce. Do tej pory 60 proc. należało do Pawła Jarosza, a 40 proc. miał Maciej Hazubski, prezes funduszu IQ Partners.

— Poszukiwaliśmy inwestora finansowego — spółka wypracowała model operacyjny, który możemy teraz powielać w kolejnych placówkach, potrzebowaliśmy tylko kapitału na ich przejęcie. Kupowanie istniejących przychodni, które mają już wiernych pacjentów, jest bardziej opłacalne od tworzenia ich od podstaw — nawet jeśli mają problemy finansowe. Nie przewidujemy w tym momencie kolejnej rundy finansowania, gdy spółka nabierze masy, będziemy mogli ją sprzedać inwestorowi branżowemu — mówi Maciej Hazubski. Skala działania Blue Mediki na razie nie jest duża — przychody spółki to kilka milionów złotych.

— Obecnie mamy trzy przychodnie, w tym dwie w Łodzi, w rozruchu jest też placówka w Warszawie. Przychody rozkładają się po połowie między wizyty prywatne oraz te, które finansuje NFZ — mówi Paweł Jarosz.

Rynek, na którym działa Blue Medica, czekają wkrótce spore zmiany. Niedawno zakończył się proces konsultacji społecznych nowej ustawy o POZ. Lekarze rodzinni mogą liczyć na większe pieniądze z narodowego funduszu, ale prywatny sektor musi być przygotowany na utratę kontraktów specjalistycznych — takie świadczenia mają świadczyć publiczne szpitale.

— Nie uważamy zmian legislacyjnych za istotne ryzyko. Spodziewamy się, że przybędzie pacjentów, którzy będą chcieli skorzystać z prywatnych wizyt u specjalistów, a jednocześnie większe pieniądzez NFZ będą do nas trafiać w ramach kontraktów na podstawową opiekę. Struktura przychodów nie ulegnie więc zmianie, a rentowność działalności powinna nawet wzrosnąć — mówi Paweł Jarosz.

OKIEM EKSPERTA
Konsolidacja się opłaca

MIKOŁAJ LIPIŃSKI, partner w dziale transakcji kapitałowych BlackPartners

Sama idea konsolidacji w rozdrobnionym segmencie podstawowej opieki zdrowotnej jest słuszna, można łatwo osiągnąć przede wszystkim synergie kosztowe, a także zwiększać przychody dzięki podwyższonym standardom obsługi, zwłaszcza jeśli przychodnie są położone blisko siebie i można skracać czas oczekiwania pacjentów, wysyłając ich do sąsiednich ośrodków. Niewątpliwie dużym ryzykiem są zmiany legislacyjne, idące w kierunku ograniczenia roli prywatnej służby zdrowia. W perspektywie kilku lat potencjalnymi kupcami dla takiej spółki są duzi polscy gracze na rynku opieki medycznej, np. Medicover czy Polmed, potencjalnie również gracze z zagranicy — oczywiście o ile zmiany legislacyjne nie pójdą w takim kierunku, że inwestowanie przez nich będzie niemożliwe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Blue Medica ma pieniądze na sieć