Bosman BS: ponad 1 milion hektolitrów piwa w 2005 r.

(Tadeusz Stasiuk)
opublikowano: 2006-01-02 14:17

Ostatniego dnia grudnia 2005 Bosman Browar Szczecin S.A. z Grupy Carlsberg Polska S.A. przekroczył po raz pierwszy w swojej historii liczbę 1 miliona hektolitrów wyprodukowanego piwa w ciągu roku. Ten sukces jest efektem kilkuletnich inwestycji Carlsberga w szczecińskim browarze.

Ostatniego dnia grudnia 2005 Bosman Browar Szczecin S.A. z Grupy Carlsberg Polska S.A. przekroczył po raz pierwszy w swojej historii liczbę 1 miliona hektolitrów wyprodukowanego piwa w ciągu roku. Ten sukces jest efektem kilkuletnich inwestycji Carlsberga w szczecińskim browarze.

Firma należy do grupy piwowarskiej – Carlsberg Polska S.A. z udziałem w polskim rynku sprzedaży piwa w wielkości około 14,5 % ( w roku 2004 – sprzedano w Polsce 29 mln hl piwa, Carlsberg Polska S.A. sprzedał ponad 4 mln hektolitrów).

- Rocznie Polacy wypijają milion hektolitrów złotego napoju ważonego przy ul. Chmielewskiego w Szczecinie. W tym roku, po raz pierwszy w historii firmy ta „magiczna” ilość – rocznie wyprodukowanego piwa została przekroczona – mówi Władysław Szaniawski, prezes szczecińskiego browaru.

Krótka historia

W roku 1848 Gustaw Weidmann założył browar w Szczecinie. Trzynaście lat później kupił go Julius Furchtegott Bohrisch. Za jego czasów notuje się pierwszy rozkwit firmy. Bohrish, pochodzący ze starej rodziny piwowarów znacznie zwiększył produkcję. W latach dwudziestych XX wieku po połączeniu z koncernem Rückforth rozpoczął jego rozbudowę. To sprawiło, że przed wojną warzono 136 tys. hl piwa. Rok po wojnie wznowiono produkcję piwa. Znacjonalizowany browar zaczął działać pod szyldem Centralnego Zarządu Przemysłu Fermentacyjnego. Warzyć zaczęto lekkie piwo – o zawartości 8,3 Blg. W połowie lat 50 na Chmielewskiego warzono nieco ponad 200 tys. hl piwa. Inwestycje w drugiej połowie lat 50. sprawiły, że jakość jego się podniosła na tyle, iż dawało to możliwości wysyłania produktów ze szczecińskiego browaru na eksport do krajów bloku wschodniego. Piwo eksportowe było pasteryzowane, butelki eleganckie, każda zawijana w papier z efektowną etykietą i krawatką. W 1964 roku Piwo Bałtyckie było nagradzane na targach w Poznaniu i wystawie piwnej w Paryżu. Pod koniec lat 80. browar warzył już 300 tys. hl piwa rocznie. Dobre czasy rozpoczęły się na początku lat 90. W 1992 roku przedsiębiorstwo państwowe przekształcono w jednoosobową spółkę skarbu państwa Browar Szczecin SA. Był to wstęp do prywatyzacji. Dwa lata później większościowy pakiet akcji przejął prywatny inwestor Józef Adelson. Rozpoczęta wcześniej na przełomie lat 80 i 90 modernizacja firmy była kontynuowana. Piwo zaczęto pasteryzować, wzrosła dwukrotnie wydajność warzelni, zamontowano nowoczesne tankofermentory, skomputeryzowano proces produkcyjny. W 1997 roku Adelson sprzedał cały pakiet swych akcji koncernowi Bitburger Brauerei Th.Simon Gmbh. Zmieniono nazwę firmy na Bosman Browar Szczecin S.A.

Ostatnia zmiana

Ostatnia zmiana właściciela nastąpiła w 2001 roku. Duński Carlsberg podjął decyzję o wzmocnieniu swej pozycji na polskim rynku, kupił od Bitburgera browary w Szczecinie i Sierpcu, wykupił wszystkie udziały w Okocimiu a do kwartetu dołączył wrocławskiego Piasta. W ten sposób utworzona została grupa Carlsberg - Okocim, która od roku nazywa się Carlsberg Polska S.A. a Bosman Browar Szczecin jest jej mocnym ogniwem.

- Od tego czasu wykonaliśmy w firmie wiele inwestycji, a najważniejszą z nich jest oczyszczalnia ścieków z unikalną technologią. Oczyszczalnia od miesiąca włączona jest do próbnej eksploatacji, spełnia wszelkie jakościowe parametry. Firma znana jest w całym województwie zachodniopomorskim i daleko poza jego granicami. Marka Bosman uznana została w konkursie Gazety Wyborczej najbardziej popularną w Polsce marką z województwa zachodniopomorskiego – wylicza Władysław Szaniawski.

Bosman Browar Szczecin S.A. znany też jest z wielu działań sponsoringowych. Bosman jest głównym sponsorem Pogoni Szczecin, objął patronat nad piłkarskimi rozgrywkami IV ligi w województwie. W całym regionie sponsoruje kilkaset imprez, w tym najliczniej odwiedzane w Szczecinie Dni Morza , Festiwal Wikingów, Dni Gryfina, Dni Stargardu, Dni Morza w Świnoujściu oraz dni wielu innych miast w województwie, a także szereg innych wydarzeń. Najpopularniejszą, cykliczną imprezą Bosmana jest od trzech lat jest „Przystań na Bosmana”, która w tym roku zakotwiczyła w ośmiu miejscowościach województwa.

Od stycznia 2004 Bosman Browar Szczecin jest Głównym Sponsorem Klubu piłkarskiego Pogoń Szczecin, który razem z Bosmanem awansował z II ligi do ekstraklasy, zawodnicy Pogoni występują w trakcie meczów w koszulkach z logo Bosman na piersiach. We wrześniu 2005 czytelnicy Kuriera Szczecińskiego w plebiscycie na najpopularniejszą markę Szczecina najwięcej głosów oddali na markę Bosman. Od roku 1997 Bosman jest głównym sponsorem największej letniej imprezy na szczecińskim wybrzeżu Festiwalu Wikingów w Wolinie, który w trakcie ostatniej edycji odwiedziło 50 tysięcy osób. Również Dni Morza największa i najpopularniejsza impreza w Szczecinie odbywa się z Bosmanem jako głównym sponsorem tego święta, współpraca trwa od roku 1998.

Pomoc finansowa

Działalność charytatywna firmy skierowana jest głównie do dwóch ośrodków: Domu Małego Dziecka w Stargardzie Szczecińskim i Specjalnego Ośrodka Opiekuńczo – Wychowawczego w Tanowie.

- Dzięki zadeklarowanym przez pracowników odpisom, który są później podwajane przez Zarząd firmy. Corocznie do każdego z tych ośrodków trafia znaczna pomoc finansowa, która jest wykorzystywana głównie na rehabilitację dzieci – mówi prezes.

Bogdan Tychowski