Botanicy odkryli nowy gatunek kawy

Anna Druś
aktualizacja: 18-05-2017, 18:18

1700 – tyle nowych gatunków roślin odkryli naukowcy na Ziemi w samym tylko 2016 roku. Wśród nich jest nieznany dotychczas gatunek kawy, ciekawa odmiana wanilii i niezwykła winorośl, która może dostarczyć lek na Parkinsona.

Wszystkie zostały opisane w najnowszym raporcie opublikowanym przez botaników z Królewskiego Ogrodu Botanicznego w Kew w Wielkiej Brytanii. Sporą grupę wśród odkrytych dopiero gatunków zajmują nowe odmiany roślin jadalnych, ważnych w branży spożywczej całego świata. Znalazły się tu m.in. 11 nowych odmian manioku jadalnego – podstawowego pożywienia w tropikach, nowe odmiany trzciny cukrowej, wanilii, kaparów i imbiru oraz - co wyjątkowo cieszy naukowców - nowy gatunek kawy pochodzący z Madagaskaru.

- To kawa o niezwykle dużych ziarnach oraz gatunek wytrzymały na bardzo wysokie temperatury. Na pewno może być nadzieją dla wszystkich plantatorów tej rośliny - relacjonuje prof. Kathy Willis, dyrektor departamentu nauk Królewskiego Ogrodu Botanicznego w Kew.

Nie zabrakło też nowych roślin, które mogą mieć znaczenie dla medycyny, na przykład nowego gatunku winorośli odnalezionego w Ekwadorze, który ma składniki ważne w leczeniu choroby Parkinsona.

Dla naukowców z Ogrodu w Kew tak duża liczba nowych gatunków odkrytych w ciągu jednego roku nie była zaskoczeniem. Prof. willis podkreśla, że botanicy od lat podkreślają, jak dużo jest obszarów kompletnie niezbadanych przez naukę i jak wiele gatunków czeka jeszcze na zauważenie.

Sporo z nich niestety zniknie, zanim zostaną odnotowane w raportach takich jak ten od Ogrodu w Kew. Zagrażają im zarówno chemikalia stosowane przez człowieka do hodowania gatunków uprawnych, jak i gatunki inwazyjne. Zdaniem botaników jeśli ten proces nie będzie zatrzymany lub choć zahamowany będzie kosztował światową gospodarkę nawet 500 mld USD rocznie.