Brak aktualnych danych odbiera wiarygodność

Iwona Jackowska
opublikowano: 2011-10-13 00:00

Do końca roku dane firm muszą się znaleźć w centralnym rejestrze. Ale przedsiębiorcy nie aktualizują ich mimo licznych apeli urzędników

"

„Przedsiębiorco! Jeżeli po 1 stycznia 2008 r. nie dokonałeś żadnej zmiany we wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej, Twój wpis jest nieaktualny!” — alarmuje jeden z urzędów miast na swojej stronie WWW.

W zasadzie takiego komunikatu dziś być nie powinno. Właściciele firm mieli obowiązek uaktualnienia wpisów do końca czerwca br. Ale wielu tego nie zrobiło i niejeden urząd miasta czy dzielnicy apeluje teraz do właścicieli firm o pilną korektę danych.

Do końca roku gminy muszą przekazać gromadzone przez lata rejestry działających na ich terenie przedsiębiorców do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), prowadzonej przez ministra gospodarki. Dane powinny być aktualne.

Przeniesienia do nowej ewidencji

Wspomniany termin czerwcowy wyznaczyła data uruchomienia centralnej ewidencji, czyli 1 lipca 2011 r. Od tego dnia każdy, kto chce prowadzić własny biznes, może zarejestrować firmę przez internet, bezpośrednio w CEIDG, korzystając ze specjalnej platformy elektronicznej.

W gminach nadal można składać wnioski o wpis do ewidencji w dotychczasowej tradycyjnej formie papierowej i również w przyszłości będą takie przyjmowane, ale obecnie są one wprowadzane przez urzędników do jednego dla całego kraju systemu teleinformatycznego.

Nowa centralna ewidencja ma zawierać dane wszystkich firm osób fizycznych i jest rejestrem ogólnodostępnym, jawnym. Od tego miesiąca upubliczniane są w nim pierwsze listy przedsiębiorców działających przed 1 lipca 2011 r.

Jak nas poinformowano w Ministerstwie Gospodarki, według deklaracji samorządów, w ich zasobach znajduje się w sumie 3 184 706 wpisów przedsiębiorców. Ich przenoszenie do centralnego rejestru rozpoczęło 1414 gmin z 2479 zarejestrowanych w aplikacji systemu SAGED, gdzie dane są tymczasowo przechowywane i poddawane weryfikacji resortu przed umieszczeniem w CEIDG. Do tej pory w SAGED zgromadzono 800 tys. wpisów pochodzących z samorządowych ewidencji.

Do przeniesienia pozostało zatem trzy razy więcej. Tymczasem gminy zgłaszają problemy z uzupełnianiem danych, gdy trzeba wezwać przedsiębiorców. Nie mogą bowiem ustalić ich adresów.

Są, a jakby ich nie było

W Ewidencji Działalności Gospodarczej Miasta Katowice jest zarejestrowanych aktywnych 36 174 wpisów przedsiębiorców.

— Ok. 2 tys. nie dokonało koniecznych zmian. Problem głównie dotyczy braku aktualnych kodów PKD 2007, braku NIP i PESEL — mówi Aleksander Kwinta, podinspektor Wydziału Działalności Gospodarczej katowickiego urzędu.

Takie same braki i błędy w danych wskazują inni. Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miasta Lublina, niektóre tam zgromadzone wpisy nie posiadają także numerów REGON. Odnotowano ponadto wielokrotne wpisy tych samych przedsiębiorców.

Z informacji przekazanych przez Andrzeja Michalika, kierownika Referatu Ewidencji Przedsiębiorców Urzędu Miasta Lublina, wynika, że dzięki akcji informacyjnej urzędu prowadzonej od stycznia 2011 r. ok. 30 proc. przedsiębiorców skorygowało swoje dane. Jednak 9 tys. wpisów z ok. 38 tys. jest nadal nieaktualnych. Nowy system centralnej ewidencji przyjmuje jednak wpisy z niektórymi brakami, np. bez REGON czy obowiązującego kodu PKD, ponieważ zostaną one uzupełnione z bazy GUS.

Brak PESEL czy NIP — danych znaczących dla identyfikacji przedsiębiorców i podatników — to głównie skutek zmian przepisów regulujących zasady rejestracji firmy. Kilka lat temu we wnioskach o wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie trzeba było podawać tych numerów, obecnie są wymagane.

Mimo apeli wielu przedsiębiorców zlekceważyło ten wymóg. — W interesie przedsiębiorców jest uzupełnienie danych. Jeśli tego nie zrobią, będą postrzegani jako niewiarygodni kontrahenci — mówi Sebastian Christow, dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Gospodarki.

Bez sankcji karnych

Przedstawiciele gmin podkreślają, że są bezsilni. Na dodatek prawo nie przewiduje sankcji karnych za nieprzekazanie aktualnych danych. Brak kar potwierdza także Ministerstwo Gospodarki, przypominając zarazem, że ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nakazuje zgłoszenie zmian organowi ewidencyjnemu w ciągu 7 dni.

W ocenie resortu samorządy nie są jednak całkowicie bezsilne. Prawo działalności gospodarczej daje im w niektórych sytuacjach możliwość wydania decyzji o wykreśleniu wpisu. W szczególności art. 7f przewiduje, że gmina może wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy.

Zgodnie z orzecznictwem dotyczy to także niezgodności ze stanem prawnym. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przypadku stwierdzenia, że dany wpis nie został zaktualizowany, gmina wszczęła postępowanie administracyjne. Problem braku aktualnych danych może spowodować, że do końca roku nie wszystkie wpisy zostaną zmigrowane do CEIDG.

Jednak, jak podkreślają przedstawiciele resortu gospodarki, przedsiębiorcy nie utracą możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Będą mogli wykonywać działalność na podstawie dotychczasowego wpisu, który nie ma charakteru konstytutywnego (działa zasada praw nabytych).

Istotne braki i błędy w danych znajdujących się w ewidencjach gminnych, wymagające aktualizacji przez przedsiębiorców:

stare kody klasyfikacji działalności – zamiast z PKD 2007 są z PKD 2004 brak numerów: PESEL, NIP, REGON wielokrotne wpisy jednego przedsiębiorcy wpisy firm, które zakończyły działalność

Jak skorygować dane w ewidencji gminnej

1 Wypełnić wniosek na formularzu CEIDG-1 (zastąpił dawny EDG-1) służy nie tylko do zarejestrowania działalności, także do wprowadzania zmian we wpisie, zawieszenia i wznowienia zawieszonej działalności wypełniony wniosek musi mieć formę papierową (jak przed 1 lipca 2011 r.), nawet jeśli zostanie pobrany z internetu

2 Złożyć wniosek w swoim organie ewidencyjnym (właściwym jest wójt/burmistrz/prezydent miasta): osobiście albo przesyłając listem poleconym, z notarialnym potwierdzeniem własnoręcznego podpisu

Przedsiębiorcy mogą uzyskać w swoim urzędzie miasta (gminy) potwierdzenie aktualności wpisu – Taką potrzebę wystarczy zgłosić ustnie albo na piśmie. Od każdej strony zaświadczenia należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 5 zł.

Wznowienie działalności

24 miesiące mają przedsiębiorcy na zgłoszenie wznowienia wykonywania działalności. Po tym czasie firma zostaje wykreślona z ewidencji działalności gospodarczej. Okres 24 miesięcy liczy się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu działalności do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o jej wznowieniu. Przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1 lipca 2011 r. wznowienie wykonywania działalności zgłaszają na formularzu CEIDG-1, składają go wyłącznie w formie papierowej. Mogą to zrobić osobiście albo listem poleconym, z notarialnym potwierdzeniem ich podpisu.

3 184 706

Tyle wpisów jest w gminnych ewidencjach działalności gospodarczej (dane aktualne na wrzesień 2011 r.)...

800 000

...a tyle wpisów gminy już przekazały do nowego rejestru.

1414

gmin z ponad 2400 już rozpoczęło przenoszenie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych przedsiębiorców, którzy działają na ich terenach na podstawie rejestracji dokonanych przed 1 lipca 2011 r.