Brak spójnej strategii nie sprzyja promocji

Danuta Hernik
26-10-2000, 00:00

Brak spójnej strategii nie sprzyja promocji

Promocja Polski jest realizowana jednocześnie przez kilka resortów bez wyraźnego uzgodnienia między nimi koncepcji. Takie działanie nie pozwala na uzyskanie efektów synergicznych.

W Polsce roczne wydatki z budżetu na promocję eksportu odbiegają od poziomu nakładów na ten cel w innych krajach OECD. W 1999 r. nakłady na promocję eksportu w Polsce wyniosły ponad 5 mln USD. Dla porównania — na Węgrzech podobne wydatki osiągnęły 25 mln USD. Nasi zachodni partnerzy traktują promocję eksportu priorytetowo. W 1999 r. Wielka Brytania przeznaczyła na ten cel 138 mln USD, a Holandia aż 370 mln USD.

Poziom finansowania ma szczególne znaczenie dla skuteczności nowych form promocji i wspierania naszego eksportu, takich jak uruchomienie Teleinformatycznego Systemu Promocji Eksportu lub organizacji tzw. domów polskich za granicą.

Krajowy system finansowych instrumentów proeksportowych jest rozwinięty w bardzo niewielkim stopniu. Brakuje podstawowego narzędzia, jakim jest kredyt eksportowy. Nasz eksport jest kredytowany tylko w granicach 4 proc., podczas gdy w UE analogiczny wskaźnik sięga 70-80 proc. Prowadzi to do walki cenowej między polskimi dostawcami, a w jej wyniku do spadku rentowności transakcji eksportowych, szacowanej przez Instytut Koniunktur i Cen na 7 proc.

Pochodnym instrumentem jest ubezpieczanie kredytów eksportowych, jednak w porównaniu z innymi krajami OECD zakres tych ubezpieczeń jest bardzo wąski. W związku z tym przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy z 7 lipca 1994 r., o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych, zmierza do rozszerzenia działalności Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

W zbyt wąskim zakresie są też wykorzystywane dopłaty do oprocentowania kredytów eksportowych oraz poręczenia i gwarancje na przedsięwzięcia proeksportowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Danuta Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Brak spójnej strategii nie sprzyja promocji