Branża SEO urosła w pandemii

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-01-24 14:57

Większość polskich agencji pomagających w pozycjonowaniu stron zwiększyła obroty i zatrudnienie oraz ruszyła z inwestycjami. Ich sytuacja jest lepsza z kwartału na kwartał.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki odsetek agencji SEO poprawił sytuację finansową w okresie pandemii
  • z czego wynikała szybka odbudowa branży
  • jak bardzo wzrosła według szacunków wartość polskiego rynku SEO w 2021 r.

Rosnący w szybkim tempie rynek e-commerce – w grudniu jego udział w handlu detalicznym przekroczył według GUS 10 proc. – napędza rozwój firm z pokrewnych branż, w tym agencji SEO pomagających w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach. W efekcie mogą zaliczyć lata 2020-21 do udanych, wynika z raportu „Polska branża SEO w pandemii 2020/2021” przygotowanego przez Martis Consulting i grupę iCEA.

„Lockdowny i znaczne ograniczenie sprzedaży tradycyjnej zmusiły wiele firm, w tym popularne i znane marki, do przejścia do sfery online. Musiały więc szukać przewag i elementów wyróżniających na tle konkurencji, a ponieważ nie dysponowały odpowiednim know-how, skorzystały z usług SEO” – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Dariusz Jarosz, prezes Martis Consulting.

53,8proc.

Taki odsetek firm zwiększył wydatki związane z SEO…

69,2proc.

… co zachęciło taki odsetek agencji do inwestycji.

Najtrudniejszy był dla branży okres pomiędzy marcem a czerwcem 2020 r., czyli pierwszego lockdownu. To wówczas zdecydowana większość firm ograniczyła budżet na SEO, a w efekcie obroty agencji spadły, przez co musiały zwolnić część pracowników. Z kwartału na kwartał sytuacja w branży była jednak coraz lepsza. Z raportu wynika, że 76,9 proc. jej przedstawicieli zwiększyło w czasie pandemii obroty, a 63,1 proc. zatrudnienie. Jego autorzy szacują, że wartość rynku SEO mogła wzrosnąć w 2021 r. z 550 do nawet ponad 650 mln zł.

„Zdecydowanymi zwycięzcami tego okresu są firmy SEO, które już kilka lat temu rozpoznały potrzeby rynku i rozpoczęły transformację polegającą na wąskiej specjalizacji w dostarczaniu usług dla firm z sektora e-commerce” – stwierdza cytowany w raporcie Wojciech Haremza, prezes grupy iCEA.

71,9proc.

Taki odsetek nowych klientów chciał skorzystać z usług SEO…

21,9proc.

… a taki z usług związanych z doświadczeniem konsumenta, tzw. UX.

Agencjom układa się współpraca z dotychczasowymi klientami. W niemal trzech czwartych przypadków doszło do jej utrzymania (33,8 proc.), a nawet rozszerzenia (38,5 proc.). Ponadto 93,8 proc. ankietowanych pozyskało nowych klientów. Co czwarta agencja nie prowadziła wcześniej działalności internetowej. Wśród branż dominują zdrowie i uroda, artykuły do domu i ogrodu oraz odzież i obuwie.

„Sektor urósł wyraźnie w siłę w obliczu pandemii, co stwarza polskiej branży SEO szansę na ekspansję zagraniczną i odróżnia ją korzystnie od firm działających w krajach bardziej rozwiniętych np. Niemczech czy Skandynawii” – podsumowuje Dariusz Jarosz.