Branża skazana na szybki rozwój

Bartosz Ptach
opublikowano: 06-07-2006, 00:00

Produkcja i dystrybucja sprzętu IT to bardzo konkurencyjny, ale także perspektywiczny rynek. Jego wartość w naszym kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca jest dość niska. Wynosi 113 EUR, w Czechach — 248 EUR, a na Węgrzech — 191 EUR. Jeszcze większa przepaść dzieli nas od krajów starej Unii Europejskiej, gdzie wartość ta wynosi 745 EUR.

Firma DiS, w raporcie z kwietnia 2006 r., prognozuje średnioroczną dynamikę wzrostu rynku na 16,7 proc. w latach 2006-08 (w USD). W ujęciu złotowym wzrosty wyniosą 6-8 proc. Założenia o kształtowaniu się kursów USD/PLN są jednak bardzo rygorystyczne, więc dynamika wzrostu rynku wyrażona w złotych powinna być wyższa. Produkcja i dystrybucja sprzętu komputerowego będzie rosła wolniej niż cały segment IT — średniorocznie 9,6 proc. (w USD). Wraz z wyrównywaniem się poziomów życia w krajach unijnych wartość rynku wzrośnie tak, by nadrobić zaległości do krajów bardziej rozwiniętych. Wzrastające nasycenie rynku oraz spadek cen komputerów powoduje, że segment PC będzie wykazywać lekko spadkową tendencję. W segmencie komputerów stacjonarnych na popyt wpłynie MEN, który wspomaga wyposażanie szkół. Wyższa dynamika sprzedaży utrzyma się w segmencie komputerów przenośnych.

Dla rynku akcesoriów i peryferii prognozy wyglądają dużo bardziej optymistyczne. Specjaliści przewidują wzrost większy niż średnia dla sprzętu, średniorocznie w granicach 21-22 proc. (w USD). Głównymi czynnikami wzrostu są tu coraz bardziej popularna fotografia cyfrowa i dynamicznie rozwijający się rynek telefonii komórkowej. Pierwszy pobudza popyt na coraz nowszy sprzęt fotograficzny i akcesoria, takie jak karty pamięci czy papier do wydruku. Telefon komórkowy staje się kolejnym urządzeniem cyfrowym, co rodzi popyt na systemy i urządzenia pozwalające korzystać z dobrodziejstw nowych technologii.

Struktura sektora IT nie podlega dużym wahaniom. Według badań przeprowadzonych przez IDG Poland, sprzęt komputerowy stanowi 56 proc. rynku IT, oprogramowanie — 16,5 proc., zaś usługi 27,5 proc. Rynek dystrybutorów sprzętu komputerowego w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Większość firm działa lokalnie i ma niskie wartości sprzedaży. Najwięksi konkurenci Action to lokalne oddziały globalnych koncernów międzynarodowych. Biorąc pod uwagę zarówno wielkość realizowanych zleceń, jak i możliwość promowania własnych marek — rynek przetargów publicznych staje się ważnym elementem w strategii Action.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Ptach

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy