Branża zaliczyła zjazd

opublikowano: 31-03-2021, 20:00

Wypożyczalnie i sklepy narciarskie od kilkunastu tygodni proszą o pomoc. Bezskutecznie.

Narciarze i snowboardziści oraz biznes, który świadczy im usługi, marzyli, że zimowy sezon potrwa w tym roku aż do Wielkanocy. Marzenia wydawały się zupełnie realistyczne, szczególnie że warunki atmosferyczne w górach były sprzyjające i leżało tam sporo śniegu. Ponowne odgórne zamknięcie stoków w połowie marca niespodziewanie zakończyło jednak sezon.

Głos komitetu
Głos komitetu
Arkadiusz Walus, przewodniczący Komitetu Narty Snowboard Outdoor, od początku grudnia próbuje zainteresować władze sytuacją branży.
ARC

- To był najlepszy, a jednocześnie najgorszy sezon od bardzo wielu lat – ocenia minioną już zimę Arkadiusz Walus, przewodniczący Komitetu Narty Snowboard Outdoor (KNSO).

Wyśmienite warunki pogodowe wyjątkowo i długo sprzyjały narciarzom i obsługującym ich firmom. Jednak kolejne zamknięcia stoków i inne obostrzenia administracyjne mocno uderzyły w całą branżę.

Reprezentujący sklepy z odzieżą i sprzętem narciarskim oraz wypożyczalnie takiego sprzętu KNSO od dawna apeluje do rządu o pomoc.

- Do Polskiego Funduszu Rozwoju wystosowaliśmy dotychczas sześć próśb. Niektóre nawet odczytano, ale nie otrzymaliśmy ani jednej odpowiedzi. Kilkakrotnie pisaliśmy do KPRM i resortu rozwoju. Odpowiedzią były standardowe zapewnienia, że rząd robi wszystko, co tylko może, a wsparcie dociera do przedsiębiorców na czas – mówi Arkadiusz Walus.

Dodaje, że w branży, którą reprezentuje, tylko garstka firm faktycznie mogła liczyć na pomoc rządu.

- Jej warunki nie biorą pod uwagę specyfiki naszego sektora. Na wsparcie mogły liczyć podmioty, które utrzymały zatrudnienie na niezmienionym poziomie. Tymczasem zarówno specjalistyczne sklepy, jak i wypożyczalnie sprzętu narciarskiego działają sezonowo i zatrudniają pracowników tylko zimą. Ponadto o pomoc mogły się ubiegać firmy, które wykazały 70-procentowy spadek obrotów, przy czym za okres referencyjny przyjęto grudzień 2020 r. Stoki i wyciągi wtedy działały, więc jeszcze nie mieliśmy takich kłopotów jak teraz – wymienia szef KNSO.

Dodaje, że wie tylko o dwóch przedsiębiorstwach, które otrzymały rządową pomoc i to wyłącznie dlatego, że oprócz obsługi narciarzy zajmują się także innego rodzaju działalnością np. prowadzą restaurację.

W branży, którą reprezentuje Arkadiusz Walus, połowa obrotów przypada na ostatni kwartał roku, a około 40 proc. na okres od stycznia do marca, pozostałe sześć miesięcy to praktycznie martwy sezon. Tym razem zarówno końcówka 2020 r., jak i początek kolejnego roku były tylko namiastką wyników z ubiegłych lat. W listopadzie sprzedaż była o 50-80 proc. niższa niż w 2019 r., chwilowe otwarcie stoków w grudniu tylko nieznacznie poprawiło sytuację (przy czym wyniki sięgnęły 50 proc. poziomu z poprzedniego roku), ale styczeń ponownie przyniósł spadki sprzedaży sięgające nawet 80 proc.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane