Branżowy wyścig za technologiami

Dorota Zawiślińska
14-06-2018, 22:00

Dotacje trafią do twórców innowacji z dziedzin o największym potencjale biznesowym. NCBR ma dla nich 700 mln zł

W tegorocznych konkursach dotacyjnych z działania 1.2 programu Inteligentny Rozwój (POIR) mogą startować spółki stawiające na przedsięwzięcia badawczo- -rozwojowe w czterech sektorach. Solidny zastrzyk kapitału, podobnie jak w ubiegłym roku, dostaną nowatorskie przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej, farmaceutycznej, a także recyklingu surowców mineralnych i drewna. Nowością jest InnoShip. Program finansuje innowacje dotyczące przemysłu stoczniowego.

Dlaczego sektorowe konkursy cieszą się tak dużym interesowaniem firm? Bo są dopasowane do potrzeb przedsiębiorców. W większości programów spółki dosyć łatwo zdobywają dofinansowanie, o które wnioskują. Warto dodać, że realizowane przez nie projekty B+R są ryzykowne — a niepewność dotyczącą projektów mogą zminimalizować unijnymi grantami. Warto podkreślić, że tegoroczne programy branżowe wspierają innowacyjne projekty realizowane we wszystkich województwach z wyjątkiem mazowieckiego. Nie oznacza to jednak, że firmy z Mazowsza są wykluczone z wyścigu o dotacje. Wszystkie nabory przeprowadzi Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

InnoShip

Wyzwania stojące przed światowym rynkiem stoczniowym są niebagatelne. Sektor, który charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, musi sprostać chociażby wymogom środowiskowym wynikającym z restrykcyjnych norm prawnych. Dlatego NCBR chce dodać skrzydeł firmom, które rozwijają innowacje morskie, i ułatwić im wdrażanie nowych technologii. Szanse na dofinansowanie mają m.in. przedsięwzięcia związane z projektowaniem i produkcją jednostek pływających oraz technologie wspierające infrastrukturę stoczniową i portową. Projekty powinny obejmować badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe istotne dla rozwoju sektora okrętowego, a także prace przedwdrożeniowe.

InnoMoto

NCBR zmniejsza ryzyko związane z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych również w branży motoryzacyjnej. Na konkurs InnoMoto przeznacza najwięcej pieniędzy spośród wszystkich programów branżowych. Rządowa agencja chce wspierać innowacje produktowe i procesowe. W poprzednim rozdaniu dofinansowała m.in. projekty dotyczące konstruowania nowatorskich pojazdów i napędów, a także systemów ładowania autobusów elektrycznych.

— Udział w konkursie to dla polskich firm szansa na zwiększenie przewagi konkurencyjnej i dołączenie do grona przedsiębiorstw wprowadzających pionierskie rozwiązania — podkreśla prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

Powalczyć o dotacje mogą przedsiębiorstwa lub ich konsorcja realizujące projekty B+R poza województwem mazowieckim. Przedsięwzięcia powinny obejmować badania przemysłowe i prace rozwojowe lub wyłącznie te ostatnie. Jakie są kluczowe kryteria oceny projektów? To przede wszystkim poziom innowacji opracowanego rozwiązania i kadra badawcza zaangażowana w przedsięwzięcie. Ważne jest również zapotrzebowanie rynkowe na rezultat inwestycji.

InnoNeuroPharm

Rządowa agencja zachęca do prowadzenia prac badawczych także firmy farmaceutyczne.Chce dotować projekty przyczyniające się do postępu w diagnostyce i leczeniu. Program InnoNeuroPharm wesprze przedsięwzięcia obejmujące badania przemysłowe i prace rozwojowe lub wyłącznie te ostatnie. Elementem inwestycji mogą być również prace przedwdrożeniowe. Każdy wniosek musi spełnić kryteria wymagane przez NCBR.

— Chodzi m.in. o konieczność udokumentowania, że spółka ma odpowiedni zespół badawczy i zasoby techniczne, które zapewnią jej prawidłową realizację prac B+R. Co ważne, projekty powinny wpisywać się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji — wyjaśnia Bogusława Mazurek, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego i zarządzania innowacjami w Crido Taxand.

Innowacyjny Recykling

Już 23 lipca przedsiębiorcy, którzy pracują nad technologiami związanymi z odzyskiem odpadów i chcą zdobyć granty na ten cel, poznają warunki konkursu z programu Innowacyjny Recykling. Właśnie tego dnia NCBR ogłosi nabór. Między wnioskodawców zostanie rozdzielonych 50 mln zł. W poprzednim konkursie o granty ubiegały się firmy, które realizowały projekty obejmujące odzysk odpadów — z sektora metali nieżelaznych, wydobywczych, węgla kamiennego, ze szkła, ceramiki, materiałów budowlanych i drzewnych. Spośród 27 firm, które stanęły do walki o dotacje, rządowa agencja wybrała tylko 12. W efekcie rozdzieliła tylko połowę budżetu przeznaczonego na ten konkurs. Prof. Maciej Chorowski nie ma wątpliwości, że prace B+R dotyczące recyklingu odpadów są dużą szansą dla całego przemysłu. Głownie dlatego, że są powszechnie stosowane, m.in. w budownictwie i energetyce. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Fundusze unijne / Branżowy wyścig za technologiami