Brau-Union dokupi udziały w Kujawiaku
Wiele wskazuje na to, że Brau-Union szybko powiększy dotychczasowy 24-proc. pakiet udziałów w Browarach Bydgoskich Kujawiak. Na przejęcie całości walorów zakładu austriacka firma wyda ponad 82 mln zł. Tymczasem Kujawiak przeznaczy w tym roku na inwestycje, które zwiększą moce produkcyjne spółki do 650 tys. hl piwa, ponad 10 mln zł.
W najbliższym czasie należy spodziewać się całkowitego przejęcia przez Brau-Union Browarów Bydgoskich Kujawiak. Austriacki inwestor do tej pory miał w ręku prawie 24-proc. pakiet udziałów bydgoskiej firmy. Pozostałe ponad 75 proc. udziałów znajduje się w posiadaniu firmy Tele Tech Investment.
Prosta strategia
Przyjęta strategia przez Brau- -Union, która zakłada 100-proc. zaangażowanie w przejmowanych browarach (a tak było w przypadku rzeszowskiego Van Pura i tak będzie prawdopodobnie w wypadku Browarów Warszawskich), powoduje, że całościowy zakup Kujawiaka może zostać sfinansowany nawet w ciągu najbliższych tygodni. Kujawiak będzie kosztował Brau-Union ponad 82 mln zł. Wejście inwestora branżowego do spółki spowodowało, że plany inwestycyjne firmy uległy skonkretyzowaniu.
Pieniądze w moce
— W tym roku na inwestycje w produkcję chcemy przeznaczyć około 5 mln DEM, czyli ponad 10 mln zł. Do istniejących ośmiu tankofermentorów dołączy jeszcze kilka. Ile ich będzie, tego dokładnie jeszcze nie wiadomo, gdyż zależy to od ich pojemności. Wiadomo jednakże, że instalacja urządzeń zwiększy nasze moce produkcyjne z obecnych 500 do 650 tys. hektolitrów piwa w przyszłym roku — mówi Zbigniew Suchak, wiceprezes zarządu Browary Bydgoskie Kujawiak.
Kolejne inwestycje mają podnieść zdolności produkcyjne Kujawiaka do 860 tys. hektolitrów piwa w roku 2002, a docelowo za trzy lata nawet do 1 mln hektolitrów złotego trunku. Nie jest wykluczone, że spółka — wzorem Van Pura — uruchomi produkcję austriackiego piwa licencyjnego. Jak podkreśla wiceprezes Suchak, decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły, ale z punktu widzenia technicznego nie ma żadnych przeszkód.
Silny w regionie
Browar ma mocną pozycje na rynku regionalnym, na którym browar promuje przede wszystkim piwo Kujawiak. W Bydgoszczy zdobyło ono 60 proc. rynku, a w województwie kujawsko-pomorskim około 35 proc. Duży nacisk zarząd spółki stawia na ekspansję na rynek ogólnopolski, gdzie dynamika sprzedaży dwóch marek (Kuntersztyn i Bractwo) w ostatnim czasie wynosiła około 250 proc. W ciągu dwóch lat udział Kujawiaka w krajowym rynku piwa wzrósł z 1,8 do ponad 2,1 proc.