— Biuro ma trzy cele: zaprezentować ofertę firm brazylijskich w Polsce, zbadać, jakie są możliwości inwestycyjne dla brazylijskich firm i ocenić możliwości eksportu polskich produktów do Brazylii — wylicza Gilberto Lima Jr., szef ApexBrasil.
Jedzenie kontra pociągi
Jego zdaniem, w Polsce
inwestować mogą producenci artykułów spożywczych oraz firmy związane z
przetwórstwem i agrobiznesem.
— Do Polski wchodzić też będą na zasadzie franczyzy brazylijskie sieci handlowe czy restauracje fast food — dodaje Gilberto Lima.
Z Polski spodziewa się zainteresowania wśród firm transportowych (głównie kolejowych), infrastrukturalnych, paliwowych, inżynieryjnych i wysokich technologii.
— Do 2012 r. nasz rząd przeznaczył na rozwój kraju 250 mld USD. Część tych pieniędzy zostanie przeznaczona na infrastrukturę — uważa przedstawiciel ApexBrasil.
Warszawskie biuro organizuje też misje do Polski i do Brazylii.
— W przyszłym miesiącu będziemy gościć brazylijskich przedsiębiorców z sektora dystrybucji zainteresowanych wymianą informacji i know-how; planowany jest udział brazylijskich firm w Targach Mody w marcu 2010 r. — mówi Piotr Kulka, szef ApexBrasil w Polsce.
Nie ma mocnych
Polskie biuro jest piątym na świecie w
strukturze ApexBrasil. Działają już także oddziały w USA, Zjednoczonych
Emiratach Arabskich, Chinach i na Kubie. Otwierane są biura w Rosji i Angoli, a
w przyszłości ruszą jeszcze oddziały w RPA, Indiach oraz krajach Ameryki
Południowej i Afryki.
— Warszawskie biuro będzie bazą dla regionu. Np. w Rosji będziemy mieć tylko przedstawiciela — mówi Gilberto Lima.
Jego zdaniem, moment na ekspansję jest idealny.
— Właśnie dzięki kryzysowi gospodarczemu na świecie Polska i Brazylia pokazały, że są silne, i to dobry czas na nawiązanie współpracy — uważa szef brazylijskiej agencji.
ApexBrasil wspiera ponad 70 sektorów brazylijskiej gospodarki, m.in. agrobiznes, technologie, architekturę, budownictwo lądowe, maszyny, sprzęt przemysłowy po rozrywkę, usługi i modę. Co roku agencja zajmuje się brazylijskimi przedsiębiorstwami biorącymi udział w ponad 600 wydarzeniach na terenie Brazylii i za granicą.
69,1 proc. O tyle wzrósł eksport do Brazylii w 2008 r. i
wyniósł 465 mln USD. Mimo że import wzrósł znacznie wolniej (4,1 proc.), wciąż
jego wartość (blisko 708 mln USD) znacznie przekracza wartość eksportu.