BRH położą nacisk na promocję MSP

Renata Zawadzka
opublikowano: 25-06-1999, 00:00

BRH położą nacisk na promocję MSP

Forum Współpracy Regionalnej poświęcono programowi promocji eksportu oraz współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z biurami radców handlowych polskich ambasad. Dla radców była to okazja do nawiązania bezpośrednich kontaktów z marszałkami sejmików oraz przedstawicielami izb regionalnych i rzemieślniczych. Poczynione przy okazji spostrzeżenia stały się przedmiotem rozmów kuluarowych podczas wieńczącego imprezę koktajlu.

W krajach Unii Europejskiej małe i średnie przedsiębiorstwa generują większość eksportu. Dla przykładu we Włoszech ich udział w eksporcie wynosi 80 proc. W Polsce zaledwie 21. Wynika to głównie ze względnej słabości tego sektora, małej konkurencyjności oferty i braku umiejętności jej promowania. Dziś już promocja kraju nie jest zadaniem priorytetowym. Czas skoncentrować się na sektorach, branżach, współpracy pomiędzy regionami.

— Powstanie nowych województw, które obszarem i potencjałem bliskie są analogicznym organizmom w krajach UE, rokuje zwiększenie skuteczności naszych działań — mówi Jerzy Michałowski, radca handlowy Ambasady RP w Belgii.

Zdaniem Ireny Gadaj, prezesa zarządu Biłgorajskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, BRH nie były dotychczas należycie wykorzystane, jeśli chodzi o promocję MSP. Wprowadzenie elektronicznego systemu obiegu informacji usprawni proces wyszukiwania partnerów, a tego przede wszystkim oczekują małe firmy.

— W Polsce i Holandii funkcjonuje około 150 tzw. miast bliźniaczych. Żywe kontakty łączą może 10. Nasze regiony nie są jeszcze dobrze przygotowane do współpracy. Nie musimy jednak wyważać otwartych drzwi. Możemy skorzystać w tym względzie choćby z holenderskich doświadczeń, a warto, bo jest szansa na wykorzystanie unijnych funduszy infrastrukturalnych — zachęca Józef W. Hoppen, radca handlowy Ambasady RP w Holandii.

Ministerstwo Gospodarki dysponuje z roku na rok mniejszymi środkami na promocję gospodarki. W 1998 r. przeznaczono na ten cel 29 mln zł, w 1999 — o 8 mln mniej.

— Biorąc pod uwagę relację wartości złotego do dolara, a w tej walucie płaci się za działania promocyjne, nasze tegoroczne fundusze stanowią połowę tego, czym dysponowaliśmy w 1994 r. Przydałaby się grupa nacisku, która mogłaby wyegzekwować wzrost funduszy na promocję — sygnalizuje Igor Mitroczuk, dyrektor Biura Promocji Gospodarczej w MG.

USPRAWNIENIA: Program promocji małych firm do 2002 roku już został zaakceptowany. Czekamy jeszcze na aprobatę wdrożenia elektronicznego systemu komunikacji. Dzięki temu będzie możliwe porozumienie w czasie rzeczywistym pomiędzy BRH, smorządem terytorialnym, gospodarczym i przedsiębiorcą — zapowiada Tadeusz Donocik, wiceminister gospodarki.

Z PIERWSZEJ RĘKI: Te spotkania mają dla radców handlowych ogromne znaczenie. Mamy szansę wymienić doświadczenia, ale także uzyskać ważne dla nas informacje z pierwszej ręki — mówią Józef W. Hoppen, radca handlowy Ambasady RP w Holandii (po lewej) i Marek Kryński, radca Ambasady RP w Portugalii.

NAJSKUTECZNIEJSZE SĄ MISJE: Współpraca regionalna to podstawowa forma promocji gospodarki stosowana w krajach UE. Nie należy jednak zapominać, że najskuteczniejsze są misje handlowe. Porozumienia zawarte w trakcie ich trwania zwykle wróżą sukces — przekonuje Ewa Dolińska, radca handlowy Ambasady RP w Grecji.

EXPO 200 NIEGROŹNE: Budżet na Expo 2000 został w tym roku ustalony odrębnie. Nie ma więc obaw, że będzie to miało jakikolwiek wpływ na poziom dotacji do imprez targowych — zapewnia Igor Mitroczuk, dyrektor Biura Promocji Gospodarczej w MG (na fotografii po lewej w rozmowie ze Stanisławem Winiarczykiem, radcą handlowym Ambasady RP w Danii.

JUŻ DZIAŁAMY: Niebawem zorganizujemy w Librannon prezentację polskiego rolnictwa — mówi Jerzy Michałowski, radca handlowy Ambasady RP w Belgii.

RÓWNY PARTNER: Regiony polskie stały się równoważnym partnerem dla ich unijnych odpowiedników — komentuje Irena Gadaj, prezes zarządu Biłgorajskiej ARR (na zdjęciu od lewej: Marek Kozak, dyr. generalny PARR, Irena Gadaj, Jolanta Daniel ze Świętokrzyskiej ARR, Barbara Jabłczyńska z Rzeszowskiej ARR i Jerzy Cukierski ze Świętokrzyskiej ARR).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Renata Zawadzka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / BRH położą nacisk na promocję MSP