Browar Belgia wyda 50 mln zł
Kielecki producent inwestuje w sieć dystrybucji piwa
Zwiększenie zdolności produkcyjnych Browaru Belgia będzie kosztowało firmę 50 mln zł. Kielecki producent piw górnej fermentacji chce w tym roku zbudować sieć dystrybucji w dziesięciu największych miastach Polski.
W ciągu najbliższych 3 lat nakłady inwestycyjne Browaru Belgia pochłoną środki wysokości 50 mln zł. Pieniądze te zostaną przeznaczone przede wszystkim na wzrost wydajności linii butelkowej, z obecnych 250 tys. hektolitrów, do 970 tys. hektolitrów piwa rocznie. W 1999 roku inwestycje w zwiększenie produkcji kieleckiego producenta piwa wyniosły 1,5 mln zł. Dzięki nim wydajność warzelni wzrosła do 1 mln hektolitrów, osiągnięto obecną wydajność linii butelkowej, a linii do napełnienia kegów — rzędu 300 tys. hektolitrów rocznie.
Rosną zdolności
W ubiegłym roku oddany został do użytku browar w Dyminach pod Kielcami, wybudowany kosztem 125 mln zł. Jednocześnie wstrzymano produkcję w starym browarze. Zdolności produkcyjne nowego zakładu w pierwszym etapie osiągną poziom 250 tys. hektolitrów piwa, w drugim do 800 tys., a docelowo nawet do 2 mln hektolitrów piwa rocznie.
— Moim zdaniem, rocznie rynek piwa w Polsce będzie rozwijał się w tempie 5-7 proc. rocznie. Docelowo jego konsumpcja zwiększy się z obecnych 48 do 80 l na głowę w ciągu roku. Szacuję, że segment piw specjalnych może z czasem objąć nawet 5 proc. krajowego rynku. Chcemy, aby nasza marka Palm miała w nim 25-procentowy udział — mówi Ludo Vermeir, dyrektor generalny Browaru Belgia.
Poszerzyć dystrybucję
Ze względu na małe zdolności produkcyjne Browar Belgia nie sprzedawał dotychczas swoich wyrobów w całej Polsce. Po uruchomieniu nowego zakładu ta sytuacja ma się zmienić.
— W tym roku zajęliśmy się wprowadzaniem piwa górnej fermentacji Palm na ogólnopolski rynek. Budujemy sieć dystrybucji w 10 największych miastach, m.in. Szczecinie, Gdańsku, Krakowie i Poznaniu — dodaje Ludo Vermeir.
Apetyt Belgów
Kielecki browar zyskał inwestora branżowego w 1995 roku, kiedy to belgijski Browar Palm przejął 45 proc. udziałów Browaru Kielce. W 1996 roku zwiększył swój udział do 90 proc.
W Belgii Browar Palm sprzedaje około 500 tys. hektolitrów piwa rocznie, co stanowi 20-proc. udział w piwach specjalnych i 5 proc. całego tamtejszego rynku piwa. Belgowie liczą, że podobną popularność tego rodzaju piwa zdobędą także w Polsce. Chcą, aby browar w roku 2010 utrzymał wiodącą pozycję na polskim rynku w segmencie piw specjalnych. Aby tak się stało (przy założeniu, że branża sprzeda w 2010 roku około 30 mln hektolitrów piwa), firma musiałaby ulokować na rynku około 1,5 mln hektolitrów piw specjalnych rocznie.
Po dwóch miesiącach 2000 roku Browar Belgia sprzedał 7,2 tys. hektolitrów piwa.