W tym roku nie będzie rekordów wzrostu sprzedaży
Branża piwna zwiększyła sprzedaż o 8 proc. W tym roku nie będzie już tak świetnie. Rosną koszty, za które zapłacą piwosze.
Polacy lubią piwo. Spożycie na głowę wynosi 92 litry rocznie. Przedstawiciele branży piwnej liczą zyski, bo w ubiegłym roku sprzedali blisko 36 mln hektolitrów (hl), czyli o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Palmę pierwszeństwa dzierży Kompania Piwowarska, należąca do SABMiller. Ta — jak samodzielnie oblicza — kontroluje już 40,4 proc. rynku. Jej roczna dynamika sprzedaży wynosi 13,6 proc., czyli więcej niż rynek.
Drogi import
Ale czy tak dobra passa zostanie utrzymana w tym roku? Eksperci Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego szacują, że w tym roku sprzedaż piwa będzie rosła wolniej, a dynamika będzie niższa niż 5 proc. Wszystko za sprawą drożejących surowców do produkcji.
— Mniejsze tempo rozwoju będzie częściowo wynikać z tego, że w 2008 r. nie da się uniknąć podwyżek ze względu na olbrzymi wzrost cen surowców i opakowań — ocenia Dieter Schulze, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej.
Zdaniem branży, producenci puszek nie nadążają z inwestycjami za popytem.
— Szacujemy, że taka tendencja utrzyma się przez 3-5 lat — mówi Marcin Piróg, prezes Carlsberg Polska i prezes związku Browary Polskie.
Podobnie jest na rynku słodu. Do produkcji ponad 30 mln hl piwa potrzeba 500 tys. ton słodu, podczas gdy lokalni producenci są w stanie dostarczyć zaledwie 320 tys. ton tego surowca.
— Będziemy zmuszeni do importowania brakujących produktów, głównie z Francji i Czech. Przez to ceny piwa na pewno zdrożeją w tym roku o kilka procent — mówi Marcin Piróg.
Producenci piwa mogą pocieszać się tym, że w tym roku odbędą się mistrzostwa Europy w piłce nożnej (i to z udziałem polskiej drużyny). To wielka szansa na wzrost sprzedaży.
Elita z pianką
Polska jest na piątym miejscu w Europie i dziesiątym na świecie pod względem sprzedaży piwa. Po Kompanii Piwowarskiej drugim graczem na rynku jest Żywiec. Danych spółki giełdowej za 2007 r. jeszcze nie ma. Prawdopodobnie trzecią pozycję zajmie Okocim. Wstępne szacunki za 2007 r. mówią o 14,6-procentowym udziale spółki duńskiego Carlsberga w piwnym rynku.