Browary wydały na reklamę 224 mln zł

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-01-10 00:00

Browary wydały na reklamę 224 mln zł

W 2000 r. browary wydały na reklamę niemal 224 mln zł, z czego ponad 206 mln zł kosztowała telewizyjna promocja piwa (według stawek cennikowych). Niektórzy twierdzą, że w tym roku kwota ta przekroczy 400 mln zł. Planowane rozszerzenie zakazu reklamy może ten trend zahamować.

Od dziesięciu lat branża piwowarska notuje co roku wzrost sprzedaży. Browary zawdzięczają go nie tylko poprawie jakości swoich trunków (co łączyło się z kolosalnymi nakładami inwestycyjnymi, które tylko w latach 1997-99 wyniosły 2,2 mld zł), ale także dużymi kampaniami promocyjnymi w mediach. To dzięki nim rodacy piją coraz więcej piwa, które zyskało przewagę nad alkoholami wysokoprocentowymi. Ogółem w mediach reklamowano dotąd około 11 gatunków złocistego napoju.

Medialne piwo

Z najnowszych danych firmy Expert-Monitor, zajmującej się badaniem rynku, wynika, że na reklamę medialną piwa (telewizja, prasa, radio) w 1999 roku branża piwowarska wydała ponad 127,5 mln zł, a w roku 2000 — 223,8 mln zł. Już dwa lata temu było wyraźnie widać, że prym wiedzie telewizja. Reklama w TV kosztowała producentów złotego trunku w 1999 roku niemal 97 mln zł. Dużo skromniej wypadały na tym tle wydatki na reklamę radiową ( 9,9 mln zł), gazetową (5,5 mln zł) oraz zamieszczaną w magazynach, na którą w 1999 roku piwowarzy wydali 15,2 mln zł. W 2000 r. nakłady jeszcze bardziej wzrosły.

Telewizyjna lokomotywa

Rekordowy przyrost odnotowano w tym czasie w telewizyjnej reklamie, na którą branża przeznaczyła o ponad 100 proc. więcej środków niż w 1999 r. Na konto stacji TV wpłynęło aż 206,6 mln zł.

Wyraźnie też widać, że reklamy radiowe w 2000 roku nie cieszyły się zbytnią popularnością. Na tego typu promocję producenci piwa wydali zaledwie 3,9 mln zł. Trzykrotnie spadło też zainteresowanie umieszczaniem reklam w kolorowych magazynach. W 2000 r. zarobiły one zaledwie 5,7 mln zł. Nieco lepiej sprzedają się reklamy gazetowe, na które wydano w tym czasie 7,6 mln zł.

Duzi wydają krocie

Jedno jest pewne. Dwie firmy, które opanowały około 60 proc. piwnego rynku, czyli Kompania Piwowarska (Lech i Tychy) oraz grupa Żywiec (w której skład wchodzi EB, Leżajsk, Warka i Żywiec) przeznaczają na reklamę największe środki. Ile — nie wiadomo, bo to słodka tajemnica browarów. Można jednak przypuszczać, że najwięksi wydają na reklamę i promocję od kilkunastu do ponad 100 mln zł w skali roku.

Zdaniem analityków branży, o ile wydatki na reklamy w TV, prasie i radiu w 2000 roku wyniosły szacunkowo ponad 200 mln zł, o tyle w 2001 roku mogą one wzrosnąć o kolejne 100 mln zł. Można więc założyć, że ogółem na wszelkiego typu promocje piwa w tym roku krajowi producenci będą musieli wyłożyć grubo ponad 400 mln zł. Trend wzrostowy mogą zahamować proponowane obostrzenia reklamowe.

Jednak już teraz mówi się w branży o projektach rejestrowania polskich marek za granicą, co umożliwi reklamę poszczególnych gatunków piwa w satelitarnych zachodnich stacjach telewizyjnych.