BT ma nowego konkurenta

Rafał Motriuk
opublikowano: 2000-09-06 00:00

BT ma nowego konkurenta

Centrica, brytyjski dostawca gazu, ogłosiła plany wprowadzenia tanich usług telefonicznych. To już druga spółka z branży paliwowej, która zamierza konkurować z British Telecom.

Centrica zamierza zdobyć do końca 2001 r. milion abonentów. Inwestycje spółki w nowe przedsięwzięcie są szacowane na 150 mln GDP (975 mln zł).

Taniej niż w BT

By uruchomić serwis telefoniczny, brytyjski dostawca gazu zawarł umowy z Vodafone, Torch Telecom oraz Cable & Wireless Communications. Vodafone ma być odpowiedzialny za połączenia komórkowe, dwie pozostałe spółki za rozmowy analogowe.

W ofercie Centrica rozmowy krajowe mają być do 50 proc. tańsze w porównaniu z taryfami British Telecom.

Oszczędność na połączeniach miejscowych może wynieść 33 proc., a na międzynarodowych aż 75 proc. Eksperci podkreślają, że te stawki — w porównaniu z BT — nie stanowią wcale rewelacji.

James Donovan, reprezentujący Centricę menedżer ds. mediów, powiedział, że firma zaczyna już rejestrować klientów. By ich skusić — oprócz niższych stawek — Centrica przygotuje specjalne pakiety dla użytkowników telefonów komórkowych oraz internautów.

Tylko rachunek

Założona w 1999 roku Servista.com (związana z British Gas) proponuje te wszystkie usługi on-line. Jej przedstawiciele twierdzą jednocześnie, że Servista.com jest pierwszą spółką, która wystawia za nie tylko jeden rachunek. Centrica — podobnie jak w przypadku innych swoich oddziałów (Goldfish -— karty kredytowe, AA — pomoc drogowa) — nie będzie dostarczać usług i ograniczy się do ich sprzedaży.

Rynek domowych rozmów telefonicznych w Wielkiej Brytanii jest zdominowany przez byłego monopolistę British Telecom. Eksperci szacują, że około 80 proc. połączeń z domów prywatnych jest realizowanych przez BT.