Budimex ma certyfikat Deutsche Bahn

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2023-07-26 14:47

Spółka planuje od przyszłego roku startować w niemieckich przetargach kolejowych. Liczy też na kontrakt na Łotwie i w Czechach, gdzie zaangażować chce część gotówki.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie kontrakty chce zdobyć Budimex
  • czy będzie przejmował spółki za granicą
  • jakie ma zamierzenia dotyczące portfela zamówień
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Budimex kładzie coraz większy nacisk na dywersyfikację działalności. Spółka kończy projektowanie i rusza z budową jednego z odcinków drogowych na Słowacji.

- Czekamy też na rozstrzygnięcie dwóch kolejnych postępowań, w których zajmujemy pierwsze miejsce – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu.

Drogowe inwestycje grupa zamierza wykonywać także na rynku czeskim. Chce realizować kontrakt na budowę autostrady D35. To inwestycja, która ma być wykonana w formule publiczno-prywatnego partnerstwa (PPP). Budimex zamierza być nie tylko wykonawcą, ale także współfinansować budowę. W tym celu może wykorzystać część posiadanej gotówki. Na koniec czerwca 2023 r. miał jej aż 2,7 mld zł.

Krajowe tory:
Krajowe tory:
Budimex, którym kieruje Artur Popko, modernizuje m.in. stację Warszawa Zachodnia. Czeka na rozstrzygnięcie w Polsce przetargów kolejowych, w których może pozyskać kontrakty warte około 2 mld zł.
Tomasz Pikuła

Plany inwestycji na niemieckich i łotewskich torach

Grupa planuje także ekspansję na zagranicznym rynku kolejowym, zwłaszcza w Niemczech i na Łotwie.

- Dostaliśmy certyfikat Deutsche Bahn, dzięki czemu będziemy mogli realizować kontrakty kolejowe na rynku niemieckim – informuję Artur Popko.

Dla firmy atrakcyjne są zwłaszcza kontrakty na sieci trakcyjnej, bo niewiele podmiotów ma uprawnienia do ich realizacji.

Mimo że Budimex zdobył certyfikat niemieckich kolei, zatrudnia w Niemczech 1 tys. pracowników i już w ubiegłym zainwestował w sprzęt, to do startu w przetargach musi się jeszcze przygotować. Obecnie prowadzi jeszcze proces certyfikacji kadry, która musi spełnić sporo wymagań, by wykonywać umowy na niemieckim rynku.

- Zakładam, że w przyszłym roku zaczniemy uczestniczyć w postępowaniach – mówi prezes giełdowej grupy.

W tym roku Budimex ma natomiast nadzieję na zdobycie kontraktu na linię Rail Baltica na Łotwie. Jeśli uda się go pozyskać, może znacznie zwiększyć portfel zamówień. Po pierwszym półroczu jego wartość sięga 12,2 mld zł, a w poczekalni są zamówienia o wartości 4,6 mld zł. Taką wartość mają oferty grupy, które zajęły pierwsze miejsce w różnego rodzaju przetargach. Artur Popko spodziewa się, że na koniec bieżącego roku wartość portfela zamówień wzrośnie do 16 mld zł, ale zaznacza, że jego marzeniem jest osiągnięcie nawet 20 mld zł. To marzenie może się spełnić jeśli uda się zdobyć kontrakt na Łotwie.

Wojna ostudziła zapał akwizycyjny

Budimex, chcąc rozwijać działalność za granicą, rozważał przejęcie lokalnych firm. Marcin Węgłowski, członek zarządu Budimeksu informuje jednak, że wybuch wojny w Ukrainie ostudził zapał akwizycyjny i obecnie grupa nie planuje przejmowania firm za granicą.

W kraju natomiast plany akwizycyjne ma FBSerwis. Álvaro García Martínez, prezes spółki informuje, że przygotowuje się ona także do modernizacji własnych zakładów z branży odpadowej oraz planuje budowę biogazowni, kompostowni itp.