Budowlanka w odwrocie

opublikowano: 14-11-2012, 00:00

Finał przedsięwzięć na Euro 2012 przerwał wzrost leasingu maszyn i urządzeń

Zakończenie inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych przed Euro 2012 odbiło się przede wszystkim na leasingu sprzętu budowlanego.

— Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu (ZPL), po trzech kwartałach 2012 r. jego wartość wyniosła 1,1 mld zł, podczas gdy rok temu sięgnęła 1,8 mld zł — wyjaśnia Mateusz Skubiszewski, dyrektor handlowy i członek zarządu ING Lease.

Na dużą skalę

Okres przygotowań do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej upłynął pod znakiem wzmożonych inwestycji w środki trwałe. Ich skutki były widoczne już w rok po przyznaniu Polsce prawa do współorganizowania Euro. Zgodnie z danymi ZPL wartość leasingu wszystkich maszyn i urządzeń przemysłowych wzrosła wtedy o 3 proc. Choć rok 2009 r. przyniósł spadek o 21,3 proc., rok później zwyżka sięgnęła 11,6 proc., a w 2011 r. aż 26,5 proc.

Dobrą passę zakończył jednak finał wielkich przedsięwzięć infrastrukturalnych, a sytuację pogorszyła dodatkowo niepewna sytuacja gospodarcza, która zmusiła wielu przedsiębiorców do zaciskania pasa.

— Po dziewięciu miesiącach 2012 r. wartość leasingu maszyn budowlanych i drogowych obniżyła się o ponad 43 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego — tłumaczy Piotr Gąska, dyrektor departamentu zarządzania produktami w Millennium Leasing.

Zmiana wpłynęła negatywnie na cały sektor maszyn i urządzeń (MiU).

— Wartość leasingu wszystkich środków trwałych podniosła się tylko o około 4 proc., a wynik dodatni był zasługą wzrostów w sektorze maszyn rolniczych — wyjaśnia Krzysztof Szozda, dyrektor ds. rozwoju leasingu w Raiffeisen — Leasing Polska.

Wielka niewiadoma

Czy należy oczekiwać poprawy? Opinie ekspertów na ten temat są podzielone. Jedni uważają, że wartość leasingu MiU może wzrosnąć ze względu na zwiększone inwestycje infrastrukturalne w kolej.

— Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015 zakłada budowę nowych linii kolejowych i modernizację już istniejących, a także działania odtworzeniowe. Ich wartość na lata 2011-13 oszacowano na 19 mld zł — tłumaczy Krzysztof Szozda.

Zaznacza, że pozytywne wyniki tych działań widać już od dwóch lat.

— Firmy naprawiające infrastrukturę kolejową już korzystają z leasingu. W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszych wzrostów udziału tego sektora w rynku, co zrekompensuje spadki spowodowane sytuacją w budownictwie — mówi Krzysztof Szozda.

Na wzrost liczy także Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategiileasingowej w Spółkach Leasingowych BZ WBK.

— Jeżeli rządowe założenia dotyczące rozbudowy i modernizacji kolei przebiegną zgodnie z planem, już w 2013 r. na rynku leasingowym dojdzie do przynajmniej kilku dużych transakcji — mówi Tomasz Sudaj.

Mniej kolorową wizję ma Piotr Gąska.

— Po okresie wzmożonych zakupów przed Euro 2012, firmy mają bogate zaplecze sprzętowe, które z powodzeniem mogą przeznaczyć do realizacji nowych inwestycji. Powrót wartości leasingu maszyn i urządzeń do poziomu z roku 2011 będzie więc długi i trudny — prognozuje ekspert Millennium Leasing.

700 mln zł O tyle przez trzy kwartały 2012 r. zmiejszyła się wartość leasingu sprzętu budowlanego w porównaniu z tym samym okresem roku 2011.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu