Budżetowa ofensywa

opublikowano: 31-01-2013, 00:00

Auto do floty: Citroen C-Elysse

Diabeł tkwi w szczegółach. Szczegóły tkwią w wyposażeniu. Kilka tygodni temu proponowaliśmy do floty Peugeota 301. Dziś pokazujemy nowość Citroena – C-Elysee. Silniki identyczne, skrzynie biegów również. Osiągi, możliwości i nośność – tak samo. Różnice? Nieco inne pakiety wyposażenia i stylistyczne dopasowanie do własnych linii produktowych.

Czy wiesz, że…

Z okazji wprowadzenia na rynek Citroen objął model C-Elysee promocją. Wszystkie auta (niezależnie od silnika i wyposażenia) są dostępne z rabatem. Wyprodukowane w 2012 r. można kupić z upustem 2 tys. zł, tegoroczne z upustem 1 tys. zł.

Trzeba pamiętać, że…

Skoda Rapid jest droższa, ale bardziej uniwersalna (jest liftbackiem). Za chwilę na rynku pojawi się kolejne wcielenie prekursora budżetowych sedanów – Dacii Logan. Nawet za dopłatą nie wyposażysz tego auta w powietrzne kurtyny – to cena „budżetowości” C-Elysee.

Warto kupić, bo…

Cena! Duży sedan za dużo mniejsze pieniądze. Citroen swoje C-Elysee – podobnie jak Peugeot model 301 – budował z myślą o rynkach rozwijających się (czyt. jest odporny na dziury i białe niedźwiedzie). W Polsce wartości rezydualne modelu C-Elysee zostały oszacowane jako nr 1 w swojej klasie.

Miejsce

Bagażnik Citroena C-Elysee mieści 506 l

Wyposażenie

Attraction. Wyposażenie najbardziej podstawowe. Dostępne ze słabszą jednostką benzynową i dieslem. Na pokładzie: ABS, ESP, kontrola trakcji, elektroniczny rozdział siły hamowania i automatyczne włączanie świateł awaryjnych w razie nagłego hamowania. Automatycznie ryglowane drzwi po ruszeniu. Są oczywiście poduszki powietrzne – cztery (po dwie przednie i boczne). W standardzie również reflektory ze światłami do jazdy dziennej. Na tylnej kanapie isofix, a zagłówki przednich foteli z regulacją wysokości. Fotel kierowcy też ma regulację wysokości. Nie ma radia – jest instalacja z dwoma głośnikami. W oparciach przednich foteli – kieszenie. Kierownica regulowana w jednej płaszczyźnie. Całości dopełniają: komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie szyby, wspomaganie układu kierowniczego (również elektryczne) i centralny zamek z pilotem. W bagażniku koło zapasowe. Zewnętrzne klamki i lusterka – czarny plastik. Zderzaki polakierowane na kolor reszty nadwozia. C-Elysee w tej specyfikacji spoczywa na stalowych 15-calowych kołach (opony185/65). Ceny katalogowe tak wyposażonego auta zaczynają się od 39 900 zł (1,2 VTi) – za diesla trzeba zapłacić 10 tys. zł więcej.

Seduction. Wersja wymagająca dopłaty 6 tys. zł (ceny od 45 900 zł). Dostępna ze wszystkimi jednostkami napędowymi. C-Elysse z tym wyposażeniem ma wszystko to, co jego uboższy krewny (Attraction), a także: przednie reflektory przeciwmgłowe, składaną (i dzieloną) tylną kanapę, wewnętrzne klamki a’la chrom, a zewnętrzne polakierowane na kolor nadwozia (podobnie lusterka). Na pokładzie znajdzie się również manualna klimatyzacja oraz podgrzewanie i elektryczne sterowanie bocznymi lusterkami. Do tego radio (z CD i MP3 oraz zintegrowanym wyświetlaczem), zapalniczka i nieco inne wykończenie deski rozdzielczej i konsoli centralnej. Koła o identycznych rozmiarach jak w uboższej wersji (inny wzór kołpaków).

Exclusive. Wersja najdroższa (od 54 600 zł) i dostępna ze wszystkimi silnikami. Jest to też jedyna możliwość dla zdecydowanych na C-Elysee z automatyczną skrzynią biegów. Na pokładzie (obok zestawu z pakietu Seduction) znajdziemy: regulator prędkości z ogranicznikiem (na razie jako standard dla 1,6 HDI; dla silników benzynowych opcja będzie dostępna w późniejszym terminie). Jest tzw. conecting box (zestaw głośnomówiący Bluetooth, gniazdo USB). Kierownica i gałka zmiany biegów pokryte skórą. Kilka listewek w kolorze chromu (przy bocznych szybach, na zderzakach) i nieco udoskonalona klimatyzacja. Nadal jest manualna, ale z cyfrowym wyświetlaczem. Kluczyk do C-Elysee z pakietem Exclusive ma osobny guzik do otwierania bagażnika. Między przednimi fotelami – podłokietnik. Zestaw audio wzbogacony o dwa kolejne głośniki i możliwość sterowania z kierownicy. Tylne szyby sterowane elektrycznie. Felgi 15-calowe, ale ze stopów lekkich (opony 185/65).

Silniki benzynowe

O1,2 VTi. Trzycylindrowy, rzędowy.Dostępny wyłącznie z 5-biegowąskrzynią manualną. Napęd naprzednią oś.

poj.1199 ccmmoc72 KMmaksymalny moment obrotowy (przy 3,00 tys. obr./min) 110 Nmprzyspieszenie od 0 do 100 km/h 14,2 s

prędkość maksymalna 160 km/hspalanie: w mieście 7,0 l/100 kmpoza miastem 4,3 l/100 km

1,6 VTi. Czterocylindrowy,rzędowy. Dostępny z 5-biegowąskrzynią manualną lub 4-stopniowymautomatem. Napęd naprzednią oś.

poj.1597 ccmmoc115 KMmaksymalny moment obrotowy (przy 4,00 tys. obr./min) 150 Nmprzyspieszenie od 0 do 100 km/h 9,4 s

z automatem10,8 s

prędkość maksymalna 188 km/hz automatem 188 km/hspalanie: w mieście 8,8 l/100 kmz automatem 10,0 l/100 kmpoza miastem 5,3 l/100 kmz automatem 5,6 l/100 km

Silniki Diesla

1,6 HDI. Czterocylindrowy,rzędowy, doładowany. Dostępnywyłącznie z 5-biegową przekładniąmanualną. Napęd na przednią oś.

poj.1560 ccmmoc92 KMmaksymalny moment obrotowy (przy 1,75 tys. obr./min) 230 Nmprzyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,2 s

prędkość maksymalna 180 km/hspalanie: w mieście 4,8 l/100 kmpoza miastem 3,7 l/100 km

Do floty wybraliśmy

Citroena C-Elysee z silnikiem diesla 1,6 HDI, manualną przekładnią i wyposażeniem Seduction za 54 900 zł.

Kilka tygodni temu prezentowaliśmy na łamach „PB” siostrzany model siostrzanej marki – Peugeota 301. Wtedy proponowaliśmy słabszą jednostkę benzynową. Dziś ryzykujemy z dieslem. Dlaczego? Powód jest jeden: upust (nawet 2 tys. zł) z okazji wprowadzenia na rynek modelu C-Elysee. Do diesla przekonują również cenniki. Nawet bez upustów propozycje Citroena i Peugeota są atrakcyjne. Środkowy poziom wyposażenia jest optymalny. Stawiamy zatem na środek. Do naszej kalkulacji przyjęliśmy oficjalną cenę. Ale pamiętaj, że dopóki trwa promocja, urwiesz 2 tys. zł (jeśli kupisz auto z 2012 r.), lub 1 tys. zł, jeśli uprzesz się na 2013 r.

Jak kupić, jak zapłacić?

Za gotówkę: 54 900 zł

Na kredyt (miesięczna rata):

1134,05 zł – Raiffeisen Bank – prowizja 2 proc., oprocentowanie rzeczywiste 11,52 proc.

1063,21 zł – mBank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 7,83 proc.

1110,00 zł – Getin Bank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 10,27 proc. Założenia: 20 proc. opłaty własnej, czas kredytowania 48 mies. Waluta PLN. Symulację przygotowano w oparciu o kalkulator Autoa.pl W leasingu (miesięczna rata):

1113,00 zł – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 1,0 proc. Symulację przygotował Masterlease*. Wynajem (leasing z serwisem, miesięczna rata): 916,00 zł – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 29,0 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.

Podobne u konkurencji*

Skoda Rapid 1,6 TDI 105 KM Ambition 67 650 zł Chevrolet Aveo 4D diesel 75 KM LT 50 990 zł

Auta z tego samego segmentu, z takim samym rodzajem nadwozia, o podobnych osiągach i ze zbliżonym lub uboższym wyposażeniem. Ceny katalogowe (bez uwzględnienia promocji i rabatów oraz limitowanych wersji).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu