bValue ma coś dla logistyków

opublikowano: 03-12-2018, 22:00

Fundusz, współfinansowany z pieniędzy unijnych, zainwestował w spółkę Nova Tracking, rozwijającą oprogramowanie dla branży transportowej i logistycznej.

185 mln USD, m.in. od CapitalG, inwestycyjnego ramienia grupy Alphabet, do której należy Google — tyle finansowania we wrześniu tego roku zebrała aplikacja Convoy, mająca usprawniać przewozy ciężarowe i łączyć kierowców z potencjalnymi zleceniodawcami. W Polsce oprogramowanie dla branży TSL (transport, spedycja, logistyka) także zdobywa inwestorów. Fundusz bValue za pośrednictwem wehikułu inwestycyjnego, stworzonego w ramach wspieranego pieniędzmi unijnymi programu BRIdge Alfa, właśnie wszedł do spółki z tej branży.

— Zainwestowaliśmy w Nova Tracking 1 mln zł, obejmując mniejszościowy pakiet udziałów. Możliwe jest dofinansowanie na dalszym etapie taką samą kwotą. Pieniądze zostaną przeznaczone na rozwój produktu, m.in. stworzenie modułu do obsługi przesyłek drobnicowych i innowacyjnego komponentu, bazującego na uczeniu maszynowym. Chcemy też skalować platformę i oferować ją klientom zagranicznym — mówi Leszek Orłowski, dyrektor inwestycyjny w bValue.

Kombajn logistyczny

Nova Tracking to rozwijana od kilku lat platforma, za którą stoją dr inż. Marcin Hajdul, związany z Wyższą Szkołą Logistyki w Poznaniu, Szymon Mikołajczak, menedżer z doświadczeniem w firmach logistycznych, a także Sławomir Krantowskij, odpowiadający za stronę technologiczną.

— Jako fundusz koncentrujemy się na inwestycjach w spółki oferujące rozwiązania B2B. Nova Tracking wpisuje się w to idealnie: ma gotowy produkt, który pozwala na zarządzanie transportem i spedycją, łącząc funkcje systemów TMS [zarządzanie transportem — red.], CRM [zarządzanie relacjami z klientem — red.] i ERP [zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa — red.], a dodatkowo ma komponenty track&trace, czyli kontrolę transportu w czasie rzeczywistym — mówi Leszek Orłowski.

NovaTMS, system stworzony przez Nova Tracking, oferowanyjest w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa).

— To dla nas bardzo atrakcyjny model — koszty wdrożenia oprogramowania w firmach nie są duże, dzięki czemu bariera wejścia dla nowych klientów nie jest wysoka. Wysokość abonamentu zależy od tego, które funkcje klienci wykorzystują, dzięki czemu system powinien być równie atrakcyjny dla małych i dużych firm — mówi Leszek Orłowski.

Systemowa oszczędność

Fundusz liczy na to, że liczba klientów będzie szybko rosnąć.

— TSL to bardzo duża branża, odpowiadająca za 14 proc. unijnego PKB. Większość firm bazuje na starych, skomplikowanych w użytkowaniu systemach, których nie zmieniano od lat, bo jakoś działają. Nowe systemy, które umożliwiają znacznie szybsze i zautomatyzowane generowanie zleceń, mogą jednak obniżyć koszty operacyjne o 20-30 proc., co przy niskich marżach w branży jest bardzo atrakcyjne — mówi Leszek Orłowski.

Nova Tracking ma obecnie około 10 klientów w Polsce, wśród których jest Solid Logistics, jeden z największych operatorów w kraju. Spółka zdobyła też pierwszego klienta we Włoszech.

— Chcemy, żeby Nova Tracking w przyszłym roku mocniej weszła na rynki zagraniczne, głównie na zachodzie Europy. Spółka jest już u progu rentowności, ale na tym etapie nie musi jeszcze przynosić zysków, musi natomiast się rozwijać. Spodziewamy się, że wraz z ekspansją firmy pod koniec przyszłego roku może się odbyć kolejna runda finansowania — mówi Leszek Orłowski.

Fundusz bValue Angels VC ruszył na początku 2016 r. W gronie jego inwestorów, którzy mogą też wesprzeć spółki portfelowe doświadczeniem lub kontaktami, są m.in. Marian Owerko, znany z Bakallandu, Marek Dziubiński, prezesMedicalgorithmics, Rafał Brzoska, szef grupy Integer, Tomaszowie Misiak i Hanczarek z Work Service’u, a także Rossen Hadijev, który był m.in. dyrektorem zarządzającym funduszu PineBridge. Inwestorzy zobowiązali się, że na zakupy spółek do portfela — głównie z segmentu nowych technologii, handlu internetowego i przemysłu 4.0 — mogą przeznaczyć nawet 100 mln zł. Na razie fundusz zainwestował w dziewięć spółek. Największą jest CallPage, dostarczająca narzędzie do oddzwaniania do użytkowników stron internetowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / bValue ma coś dla logistyków