Bywalcy warszawskich restauracji mają własny przewodnik

Rafał Jesswein
31-07-2001, 00:00

Bywalcy warszawskich restauracji mają własny przewodnik

Wydawnictwo ES-MEDIA wydało nietypowy przewodnik „2001 Stein Survey Restauracje Warszawy”. Stołeczne puby, kawiarnie, bary i restauracje potencjalnym konsumentom polecają... konsumenci, którzy w ocenianych miejscach już gościli, jedli i bawili się.

Przewodnik opracowano na podstawie 600 ankiet. Każdy z respondentów deklarował średnio dwie wizyty w restauracji w tygodniu. To 60 tys. posiłków rocznie.

— Najbardziej wiarygodne są opinie osób jadających w restauracjach dla przyjemności i za własne pieniądze. Niektórzy restauratorzy są niezadowoleni z ocen, ale my nie robimy przewodnika dla nich — mówi Karol Stein, współwłaściciel wydawnictwa ES-MEDIA.

Pomysł opublikowania tego typu przewodnika powstał w 1979 r. Nina i Tim Zagat, para nowojorskich prawników, często jadających w restauracjach, wpadła na pomysł, by dokonać oceny nowojorskich lokali w oparciu o opinie stołujących się w nich ludzi. Opracowali prosty kwestionariusz, rozprowadzili go wśród przyjaciół, opracowali wyniki i wydali niewielką broszurę. Dziś w nowojorskim surveyu restauracyjnym bierze udział około 30 tys. osób, a wydawnictwa Zagatów publikują oceny hoteli, pensjonatów i restauracji w 50 miastach USA i Kanady. Pojawiły się też pierwsze wydawnictwa dotyczące Europy. Wydawnictwo w zasadzie nie udziela licencji. Warszawski przewodnik to, na razie, jedyny wyjątek od tej reguły.

Tegoroczne wydanie to druga warszawska edycja. Lokale prezentowane są alfabetycznie, ale też grupami — ulubione, najpopularniejsze, z najlepszą kuchnią polską czy najlepszym stekiem, lokale tanie — budżet studenta i drogie — jedzenie „za cudze”. Restauracje pogrupowano według lokalizacji (np. lewy i prawy brzeg Wisły), specjalności (najlepsze naleśniki czy owoce morza), lokali dla młodzieży czy biznesmenów, restauracji gdzie można cicho porozmawiać albo też spotkać znane osobistości. Polecane są miejsca dla całych rodzin, które można odwiedzić z dziećmi, a nawet z psem.

W przewodniku w skali od 0 do 30 punktów oceniana jest jakość serwowanych posiłków, obsługa oraz dekoracja i nastrój wnętrza. Przy każdej restauracji podano cenę jednego dania z sałatką i drinkiem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Jesswein

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Bywalcy warszawskich restauracji mają własny przewodnik