Cargo liczy na przewozy promami

Małgorzata Zdunek
opublikowano: 2001-03-08 00:00

Cargo liczy na przewozy promami

Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z Katowic zamierza opracować specjalną ofertę cenową dla przewozów promowych. Liczy, że dzięki temu uda się w 2001 r. przewieźć tą drogą 445 tys. ton ładunków.

Nad tym projektem DKPT Cargo pracuje z kolejami szwedzkimi.

— Ma to być oferta konkurencyjna dla transportu samochodowego. Obie firmy pracują również nad wdrożeniem nowoczesnej technologii przewozowej, która uwzględni połączenia promowe łącznie z przewozami intermodalnymi, z wykorzystaniem terminali w Świnoujściu i portach szwedzkich — mówi Janusz Mincewicz z DKPT Cargo z Katowic.

Kolejowe przewozy promowe obsługiwane są obecnie na linii Świnoujście-Ystad. Kursuje nią M/F Śniadecki, prom kolejowo-samochodowy przystosowany do przewozu materiałów niebezpiecznych, oraz M/F Polonia, prom kolejowo-samochodowo-pasażerski.

— W 2000 r. promami kolejowymi przewieziono 397,6 tys. ton ładunków — tłumaczy Janusz Mincewicz.

Dominujący udział w przewozach promowych w 2000 r. miał tranzyt z państw Europy Północnej do krajów Europy Południowej. W tym kierunku przewieziono 147 tys. ton ładunków, natomiast w odwrotnym — 83,22 tys. ton. W 2000 r. w przewozach promowych eksport towarów z Polski do Szwecji był dominujący — przewieziono tą drogą 95,32 tys. ton ładunków, natomiast w imporcie — 72,38 tys. ton. Najliczniejszą grupę towarową stanowiły metale — ponad 165 tys. ton — oraz drewno i wyroby drewniane — ponad 40 tys. ton.

DKPT Cargo uzyskała w 2000 r. przychody wysokości 5,3 mld zł. W 1999 r. kształtowały się one prawie na tym samym poziomie.