Cargo PKP wyłoży na tabor około 1 mld zł
W najbliższych latach większość tej kwoty zasili portfele firm leasingowych
W tym roku — po ubiegłorocznej posusze — firmy leasingowe mogą liczyć na uaktywnienie się Cargo PKP w zakresie leasingu wagonów towarowych. W najbliższych latach wartość transakcji z kolejowym sektorem towarowym może przekroczyć nawet 1 mld zł, a gros tych pieniędzy przejdzie przez firmy leasingowe.
Firmy leasingowe liczą, że przekształcenia na kolei spowodują wzrost aktywności inwestycyjnej Cargo PKP. Na razie jednak brak takich sygnałów ze strony przewoźnika.
— Zarząd PKP wciąż nie określił, jak w związku ze zmianą formy funkcjonowania kolei zostaną podzielone kompetencje finansowe. Wszystko wyjaśni się w ciągu najbliższych dni — uspokaja Franciszek Kostrzewa, zastępca dyrektora ds. eksploatacji Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo PKP.
Szał zakupów
Według Janusza Mincewicza, rzecznika prasowego DKPT Cargo PKP, w 2000 r. firma pozyskała 939 wagonów towarowych oraz zmodernizowała 464 sztuki. Nie znane są jednak na razie jakiekolwiek wstępne prognozy. W informacji o zamierzaniach PKP w zakresie zakupów i modernizacji taboru kolejowego do 2010 roku, zawartych w „Polityce taborowej PKP” sprzed dwóch lat, oszacowano jednak, że sektor towarowy należałoby wzmocnić do roku 2010 ponad 20 tys. nowych wagonów. Taki program zakupów byłby niemożliwy do zrealizowania ze względów finansowych, zaproponowano ostatecznie zakup jedynie 10,2 tys. wagonów. Na lata 2001-2005 przypadnie zaś zakup blisko 6 tys. wagonów. Biorąc pod uwagę fakt, że cena jednego wagonu kształtuje się w granicach 100 tys. zł, wartość zawartych transakcji wyniosłaby na pewno ponad 1 mld zł. Ze względu na złą kondycję ekonomiczną PKP jedynym sposobem zdobycia tego taboru jest leasing.
Krzysztof Celiński, prezes PKP, przyznaje, że sektor towarowy wymaga nowych inwestycji w tabor, zwłaszcza służący do transportu kombinowanego. Jednak nie chce oceniać kwoty, jaką kolej powinna wyłożyć.
Martwy punkt
Obecnie PKP dzierżawi około 3 tys. węglarek od kolei niemieckich i austriackich, oraz leasinguje blisko 1 tys. wagonów od firm leasingowych, mających swe siedziby zarówno w kraju, jak i za granicą. Leasingodawcami taboru dla PKP (oprócz Konsorcjum Taborowego, spółki zależnej od PKP) są: Bankowe Towarzystwo Leasingowe, BEL Leasing, BACA Leasing Poland, Pekao Leasing i Deutsche Financial Services Polska. Dotychczasowi leasingodawcy nadal zainteresowani są świadczeniem usług dla PKP, ale — poza BEL Leasing — przyznają, że w ubiegłym roku nie zawarli z koleją żadnych umów, mimo że były takie plany. Nie doszło do zawarcia umowy z BACA Leasing ani Pekao Leasing.
— Zaangażowaliśmy się w projekt zakupu przez PKP od ADtranz Pafawag lokomotyw elektrycznych. Wycofaliśmy się jednak z tego projektu — mówi Marek Dobrzański z Pekao Leasing.