Carrefoura ciągnie do ekosklepów

Format testowany we Francji może zagościć w Polsce. Sieci sklepów z żywnością organiczną to u nas rarytas.

Testowane we Francji sklepy pod szyldem Carrefour Bio zbliżają się do Polski — informuje brytyjski serwis igd.com w artykule o ostatnich działaniach sieci nad Wisłą i na rynku belgijskim. Powołuje się na słowa Franćoisa Vincenta, szefa supermarketów i sklepów convenience Carrefour Polska, który miał zapowiedzieć, że poza kolejnymi otwarciami dotychczasowych formatów sieć myśli o dodaniu do polskiego portfela kolejnego rodzaju sklepu, a mianowicie Bio. Zapytane o to biuro prasowe polskiego oddziału nie chciało ujawnić szczegółów. „O nowych konceptach handlowych wprowadzanych na polskim rynku będziemy informować na bieżąco” — odpisało nam w mejlu.

NIE TYLKO DLA ŻOŁĄDKA:
NIE TYLKO DLA ŻOŁĄDKA:
Organic Farma Zdrowia, zarządzana przez Sławomira Chłonia, to największa sieć sklepów z ekoproduktami. Notowana na małym parkiecie spółka poza żywnością ma ekologiczne kosmetyki i chemię gospodarczą.
Marek Wiśniewski

Grupa otworzyła do tej pory 12 sklepów Bio — 10 w Paryżu i po jednym w Lyonie i w Lille. „We Francji Carrefour jest aktualnie wiodącym sprzedawcą na rynku produktów organicznych, a pozycję firmy wzmocniła jeszcze przeprowadzona latem tego roku akwizycja Greenwiz, portalu internetowego specjalizującego się w żywności organicznej” — podaje biuro prasowe sieci.

— Rynek żywności ekologicznej jest na pewno ciekawy — jego wartość rośnie od lat w tempie dwucyfrowym, i to się nie zmienia. Barierą wciąż jest cena, porównywalne produkty są tańsze na półkach m.in. w Niemczech. To jednak skutek braku efektów skali. Wejście większego gracza, który zbuduje sieć, a więc zaostrzy konkurencję przypuszczalnie doprowadzi do spadku cen, więc też zwiększenia popularności takiej żywności.

Zachęcać do debiutu w Polsce może też fakt, że jest tu obecna tylko jedna większa sieć. Powstają kolejne, ale to małe podmioty, posiadające po 2-4 sklepy — mówi Sylwester Strużyna, prezes firmy Bio Planet. Ten większy gracz to Organic Farma Zdrowia (OFZ) — sieć 40 sklepów, w którą niedawno zainwestowała włoska grupa EcorNaturaSì i próbuje powtórzyć na naszym rynku scenariusz sprawdzony w ojczyźnie.

Włosi mają tam 220 swoich sklepów, dostarczają produkty również do 800 innych. Organic Farma Zdrowia przyznawała w rozmowie z „PB” w listopadzie, że branży ekożywności sprzyja polityka supermarketów i dyskontów, wprowadzających czasowo lub na stałe ekologiczne produkty. Dzięki temu zwiększa się bowiem zainteresowanie ekoproduktami.

— Na pewno rozbudujemy sieć sklepów — własnymi siłami i poprzez franczyzę. Trwa dyskusja, czy mniejszych formatów nie powinni otwierać właśnie franczyzobiorcy. My skupilibyśmy się wtedy na budowie dużych ekomarketów (…). Polski rynek dynamicznie się rozwija. Według naszych szacunków, wartość sprzedaży ekożywności może w przyszłym roku dojść do miliarda. Powstaną większe sklepy z taką ofertą i powinniśmy być na to przygotowani — mówił w rozmowie z „PB” na początku listopada Sławomir Chłoń, prezes Organic Farmy Zdrowia.

Carrefour w Polsce ma ponad 800 sklepów w formatach hiperi supermarketu oraz sklepu osiedlowego. Globalnie ma 12,3 tys. placówek, obsługując codziennie 13 mln osób. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane