Po powtórnym wejściu Catelli do Polski, polegającym na przejęciu większościowych udziałów w WPP, notowana na giełdzie w Sztokholmie firma rozwija się u nas w segmencie nieruchomości mieszkaniowych na wynajem i szuka swojej niszy w nieruchomościach magazynowych. W ten sposób realizuje strategię zapowiedzianą w 2023 r.
– Zarządzamy w Polsce portfelem o wartości 130 mln EUR. Oprócz biurowców, które znalazły się w nim po przejęciu WPP przez Catellę, doszedł do niego wynajęty w pełni budynek na ponad 190 mieszkań w Warszawie. Jesteśmy w trakcie realizacji kolejnego bloku na wynajem na 100 mieszkań – mówi Jacek Wachowicz, prezes Catella Poland WPP.
Pierwszy budynek z mieszkaniami na wynajem w zarządzaniu Catelli po powrocie na polski rynek to ten sam obiekt, który niemiecka spółka Catelli sprzedała razem z kompleksem Trio w Krakowie w 2022 r. Nabywcami były instytucjonalne fundusze z Austrii i Holandii, a wartość transakcji wyniosła ok. 66 mln EUR. Pereca 11 to pierwszy w Polsce PRS należący do funduszu Bouwfonds European Residential, później przejętego przez Catellę.
Poza mieszkaniami na wynajem instytucjonalny na celowniku polskiej spółki szwedzkiego inwestora znalazły się mieszkania na sprzedaż. Według Jacka Wachowicza Catella Poland WPP szuka swojej niszy między innymi w konwersji biur na mieszkania oraz w projektach butikowych, zapewniających wyższy zwrot z inwestycji niż segment popularny. Na razie nie może jednak pochwalić się żadnym rozpoczętym projektem.
Rozmowy z ewentualnymi partnerami wciąż trwają również w segmencie magazynowo-przemysłowym. W czerwcu 2023 r. inwestowanie w tym segmencie zapowiadali podczas wizyty w Polsce Christoffer Abramson, prezes Catella Group, i Gianluca Romano, szef działu pozyskiwania kapitału w tej firmie.
– Widzimy takie okazje na bardzo wczesnym etapie planowanych projektów, gdzie deweloperzy potrzebują finansowania pomostowego. W takich partnerstwach nasza rola może polegać na przykład na zakupie gruntu wskazanego przez dewelopera, który następnie zbuduje na nim magazyn, a my wyjdziemy z inwestycji z zyskiem po sprzedaży obiektu właścicielowi lub gruntu gotowego do realizacji procesu budowlanego – mówi Jacek Wachowicz.
Strategia prezentowana przez Catellę w naszym kraju w znaczniej mierze opiera się właśnie na partnerstwach.
– Problemem rynku inwestycyjnego nieruchomości komercyjnych w Polsce jest prawie całkowity brak na nim rodzimego kapitału. Chcemy wpływać na zmiany w tym zakresie, ponieważ obecnie sytuacja rynkowa jest bardzo sprzyjająca dla nowych graczy. Inwestorzy tradycyjnie kupujący nieruchomości w Polsce wstrzymują się z zakupami, a niektórzy z nich chcieliby wyjść z obecnych inwestycji, tylko czekają, aż rynek stanie się bardziej płynny. Ceny mogą być atrakcyjne dla długoterminowych inwestorów – mówi Jacek Wachowicz.