Rok 2022 był dla Catelli rekordowy. Na koniec roku zarządzała aktywami o wartości 13 mld EUR, osiągnęła przychody rzędu 234 mln EUR i zysk operacyjny na poziomie 74 mln EUR. W połowie 2022 r. firma kupiła większościowy pakiet udziałów w Warsaw Property Partners (WPP), obecnie Catella Poland.

– Przeszliśmy z doskonałym wynikiem bardzo złożone zmiany podczas zawirowań na rynku. Aktywa w zarządzaniu wzrosły w ciągu ostatnich kilku lat o 25 proc., a przychody o 40 proc. Udało się nam zachować i ugruntować płynność. W 2023 r. i 2024 r. będziemy mieli doskonałe wyniki finansowe i bardzo dobrą płynność, dzięki czemu będziemy mogli inwestować z naszymi partnerami – mówi Christoffer Abramson, prezes Catella Group.
Catella Group upłynniła ostatnio m.in. aktywa mieszkaniowe w Niemczech i Holandii – dawniej rentowne, dziś nie rokujące pod tym względem na przyszłość – łącznie 34 nieruchomości za 700 mln EUR.
Christoffer Abramson przyznaje, że Polska jest dla grupy strategicznym rynkiem, a Catella Poland lokalnym partnerem, dzięki któremu jej obecność zwiększyła się obejmując dziś 12 krajów w Europie. Podkreśla, że to inwestorzy decydują, na co konkretnie firma przeznacza kapitał.
Według Gianluki Romano, szefa działu pozyskiwania kapitału w Catella Group, inwestorzy interesują się przede wszystkim szeroko pojętym sektorem mieszkaniowym. Zaliczają do niego na przykład inwestycje w self storage, małe powierzchnie do przechowywania rzeczy osobistych. Do segmentu mieszkaniowego zaliczają też akademiki, domy opieki i serwisowane mieszkania senioralne, różne formy colivingów.
– Porównując doświadczenia amerykańskie i polskie widzimy np. dojmujący deficyt mieszkań dla studentów – mówi Gianluca Romano.
Podkreśla, że w przypadku segmentu domów dla seniorów kluczowe jest zatrudnienie profesjonalnego operatora. Chodzi o ryzyko wizerunkowe.
– Dlatego w Catelli operatorzy obiektów senioralnych są częścią naszej grupy i mamy nad nimi całkowitą kontrolę – mówi Gianluca Romano.
Według Jacka Wachowicza, prezesa Catella Poland, segment senioralny jest perspektywiczny ze względu na starzejące się społeczeństwo oraz rosnącą siłę nabywczą Polaków, jednak ten rynek dopiero u nas powstaje.
Jeszcze jako WPP firma oferowała kompleksowe usługi związane z nieruchomościami: pomoc inwestorom w transakcjach, działania deweloperskie, repozycjonowanie nieruchomości i ich komercjalizację, zarządzanie (asset i property management). Obecnie działa w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie i Zielonej Górze.
Dotychczas firma wykorzystywała swoje doświadczenie w segmentach mieszkaniowym, hotelowym i biurowym. Obecnie otwiera się też na rynek magazynowy.
– Catella zarządza paneuropejskimi funduszami które inwestują w magazyny i logistykę, a teraz dzięki obecności w Polsce inwestorzy ci chcieliby powiększyć możliwość inwestowania również o ten segment – mówi Jacek Wachowicz.
Innym segmentem, jakim ostatnio interesuje się Catella Poland, są aparthotele, czyli mieszkania na wynajem turystyczny w miejscowościach wypoczynkowych. Według Jacka Wachowicza ten rynek ostatnio przeżywa trudności i pojawiło się dużo ciekawych okazji.