CD Projekt: dzień premiery Cyberpunka 2077 [RELACJA]

Kamil ZatońskiKamil ZatońskiGrzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2020-12-10 07:21
zaktualizowano: 2020-12-10 17:36

Dziś w nocy czasu polskiego w sprzedaży pojawiła się gra “Cyberpunk 2077” autorstwa CD Projektu. W naszej relacji najważniejsze dane, opinie i reakcja kursu.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.

  • jakie są pierwsze recenzje grający w Cybperpunka,
  • jak premierę komentują analitycy,
  • co do powiedzenia ma zarząd spółki,
  • jakie są oczekiwania wobec sprzedaży.

17.00 - CD Projekt kończy sesję spadkiem o 8,54 proc. do 362 zł. Obroty sięgnęły około 0,75 mld zł.

16.50 - Delikatna poprawa na Steam. Przy ponad 30 tysięcy opinii 73 proc. pozytywnych. Na GOG ocena 3,9/5. Nowy peak graczy na Steam to 1,05 mln.

14.55 Dlaczego tak silna przecena dotknęła CD Projekt?

Okiem analityka
Zbyt wiele błędów
Michał Wojciechowski
Analityk Ipomemy
Są dwie przyczyny dzisiejszej przeceny. Po pierwsze 71 proc. pozytywnych opinii to jest poniżej oczekiwań. Gra nie powinna wyjść z taką liczbą błędów. Wiele osób spodziewało się, że łatka załatwi sprawę, ale mimo wszystko okazuje się, ze bardzo dużo błędów zostało.

Po drugie wielu inwestorów doszło do wniosku, że to dobry czas, żeby zamknąć pozycję i zniwelować ryzyko. Stąd spadki.

Dane o preorderach są dobre, ale nie okazały się jakieś super optymistyczne tzn. na tyle, aby wpłynąć pozytywnie na kurs. Wiele osób zawiesiło oczekiwania na GTA V, która sprzedała się w 24 h po premierze w 11 mln szt. Tutaj oczywiście mamy dane na dzień przed premierą, ale zapewne ten jeden dzień nie zrobiłby znaczącej różnicy.

14.45 „Cyberpunk 2077” to oczywiście świetna gra, jednak nie okazała się rewolucją. Pojawiają się też dyskusje związane ze standardami ocen. Jest wiele gier, gdzie błędy były podobne jak przy „Cyberpunku 2077”, a jednak oceny tamtych tytułów były niższe - komentuje Szymon Nowak, analityk BM BNP Paribas. [-6,2%] Cała rozmowa tutaj>>

13.40 - Ameryka się budzi do życia i jest już nowy peak grających na Steam. Aktualnie to 1.012.716 osób.

13.50 - Już ponad pół mld zł obrotów na akcjach CD Projektu.

13.40 YouTuber, który ma 108 mln subskrybentów, właśnie ogrywa Cyberpunka.

13.10 Notowania CD projektu pogłębiają spadki. Teraz - 7 proc. Obroty blisko 430 mln zł.

12:30 W redakcji “PB” sprawdzamy, o co to całe zamieszanie.

12:21 Cyberpunk podbija także Chiny.

12:13 Update rekomendacji - w tabeli te z dzisiejszą datą w serwisie Bloomberga. Żadna z nich nie uległa zmianie.

Najnowsze rekomendacje dla akcji CD Projektu

autorrekomendacjacena docelowa w zł
Morgan Stanleyprzeważaj520
Erste Groupkupuj464,79
PKO BPtrzymaj375
Barclaysneutralnie355

11.30 Lekka poprawa w ocenach na Steam. 72 proc. z blisko 20 tys. jest pozytywnych.

- Ta gra jest ogromna i myślę, że wiele osób dopiero za jakiś czas, jak już ją przejdzie, będzie stawiało lepsze oceny. Poczekajmy chwilę czas na rozwój wypadków i wówczas będzie lepiej widoczne jak gracze ją oceniają – mówi prezes CD Projektu. [kurs -3,6 proc.]

11:00 Grę można kupić, można też zwrócić [-4%]

10:43 Notowania innych wyróżniających się spółek z branży gamingowej z GPW są dziś mieszane.

10:38 Z 15,7 tys. recenzji na Steamie 71 proc. jest pozytywnych. Tych napisanych po polsku jest 293, z czego 88 proc. pozytywnych. [-4,95%]

10.24 - W absolutnej większości wszystko jest ok. Gra działa i gracze są zadowoleni. O wielu rzeczach dowiadujemy się dopiero oddając grę do graczy. Nie ma nic takiego, co by było jakoś super skomplikowane. Trzeba wykonać ileś zadań i doprowadzić do tego, aby gra działała bez przeszkód. To jest naturalny proces. Niczym się nie rożni od tego co było w Wiedźminie 3 – Adam Kiciński.

10.18 - Podział sprzedaży w pre-orderach: 59 PC, 41 konsole. 26 proc. stanowi dystrybucja fizyczna, a za 74 proc. odpowiada dystrybucja cyfrowa. Główny kanał to Steam. Od dwóch tygodni 80 proc. tantiem z każdej sztuki trafia do spółki.

CD Projekt

10.16 - Dane sprzedażowe na temat „Cyberpunka” mogą zostać opublikowane jeszcze przed świętami – Adam Kiciński.

10.15 - Nie rozważaliśmy czwartego przesunięcia premiery. Osiągnęliśmy zasadniczo ten poziom, który chcieliśmy osiągnąć. Opinie graczy są bardzo spolaryzowane - Adam Kiciński, prezes CD Projektu.

10:13 Przecena CD Projektu nabiera rozpędu. O godz. 10.13 kurs spadał o 3,6 proc.

10.10 - Jesteśmy bardzo zadowoleni z akcji preorderowej i wierze, że na 31 grudnia będziemy nie mniej zadowoleni – Piotr Nielubowicz, wiceprezes CD Projektu na konferencji.

10:04 W blasku Cyberpunka chcą się ogrzać także inne blue chipy ;) [PKN -1,1%, CDR -2,8%]

9:56 Marketingowa lokomotywa CD Projektu jedzie pełną parą. [-2,32%]

9:52 Kapitalizacja CD Projektu to 38,77 mld zł [kurs -1,72%]

9:30 Adam Kiciński, prezes CD Projektu, w Onet Rano odniósł się do ocen gier na platformie Steam, z których 71 proc. jest pozytywnych. Stwierdził, że wynika to z faktu, że na niektórych konfiguracjach na PC pojawiają się kłopoty. Spółka pracuje nad ich rozwiązaniem i wypuści patch, który to poprawi.

- Liczymy na to, że z czasem te oceny będą się podnosić – powiedział.

Dodał, że na większości konfiguracji gra działa dobrze. [kurs -2,32%]

9:26 – To jest fenomenalny wynik, to jest wynik powyżej naszych marzeń. Gracze nam zaufali. To jest jakiś kosmos zupełny - powiedział Adam Kiciński, prezes CD Projektu w Onet Rano, komentując dane o preorderach. [kurs -1,57%]

9:10 Jak dane o 8 mln preorderów ocenia analityk?

OKIEM EKSPERTA
Jest sukces, ale...
Maciej Kietliński
analityk Noble Securities
Jest to wynik znacznie lepszy niż osiągnął “Wiedźmin 3” oraz powyżej naszych oczekiwań. Istnieje jednak duże „ale” dotyczące jakości gry.

71 proc. pozytywnych recenzji na Steam (kategoria „W większości pozytywne”) jest niską oceną jak na produkt o tak wysokim budżecie produkcyjnym, oraz jak na tak rozbudzone oczekiwania graczy. Dla porównania, w przypadku gry Red Dead Redemption 2 udział ocen pozytywnych we wszystkich udzielonych przez graczy wynosi 82 proc. (kategoria „Bardzo pozytywne”), dla GTA V 81 proc. pozytywnych ocen (kategoria „Bardzo pozytywne”), i 98 proc. pozytywnych ocen (kategoria „Przytłaczająco pozytywne”) dla Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Najczęściej podnoszonymi przez graczy zarzutami wobec gry są problemy z optymalizacją rozgrywki nawet na bardzo dobrych jakościowo komputerach oraz częste crashe (wyłączanie się gry w trakcie rozgrywki).

Cyberpunk 2077 ma potencjał do powtórzenia sukcesu sprzedażowego Wiedźmina 3 i do konkurowania z uznanymi tytułami jak GTA V czy Red Dead Redemption 2. W dniu debiutu osiągnął krótkoterminowy sukces marketingowy. Długoterminowy sukces sprzedażowy zależeć będzie od szybkości wydania patcha eliminującego wszystkie problemy z optymalizacją oraz wszystkie błędy występujące w grze.

9:00 Kurs CD Projektu rozpoczął sesję od spadku o 1,3 proc.

8:56 Producent gier podał długo wyczekiwaną informację o przedsprzedaży „Cyberpunka”. Szacuje ją na około 8 mln szt. Szacunki są oparte o raporty cyfrowych platform dystrybucyjnych oraz dane zebrane od dystrybutorów fizycznych na 9 grudnia.

Kacper Koproń z Trigona oczekiwał 5-6 mln sztuk, Tomasz Rodak z DM BOŚ 7-9 mln.

Gra znajduje się obecnie na pierwszym miejscu listy bestsellerów na platformie Steam.

W tzw. peaku grało w nią 1 mln graczy, w tym analityk Domu Maklerskiego BDM.

OKIEM EKSPERTA
Pierwszy kontakt zachwycający
Krzysztof Tkocz
analityk DM BDM
Jesteśmy po kilku godzinach grania w „Cyberpunka” na konsoli PS4 pro. Przesiąknięci recenzjami dziennikarzy skupialiśmy uwagę na największym z wytykanych mankamentów – ilości błędów występujących w grze – i jesteśmy pozytywnie zaskoczeni, gdyż w najnowszej wersja po aktualizacjach błędy te występują bardzo rzadko (przynajmniej w pierwszych godzinach) i ani trochę nie mają wpływu na rozgrywkę. Od pierwszego momentu Redzi zachwycają nas barwnymi dialogami i fabułą (tak jak nas do tego przyzwyczaili w W3), również wcześniej wytykany przez wielu model potyczek (strzelanie) i jeżdżenia jest naszym zdaniem na bardzo wysokim poziomie i sprawia satysfakcję. Jesteśmy dopiero na początku przygody z „CP2077” stąd dopiero mogliśmy poznać niewielki ułamek tego co do zaoferowania ma Night City. W początkowych etapach gry rzuciło nam się jednak w oczy, iż tak duże przestrzenie są pustawe (mało postaci). Nie wiemy jednak jak będzie to wyglądało później, czy to po prostu taka koncepcja czy „poświęcono” część postaci, żeby uporać się z błędami, które je generowały i nasilały. Niemniej jednak jesteśmy zachwyceni pierwszym kontaktem z Cyberpunkiem i nie możemy się doczekać aby dalej zatapiać się w jego świat.

Z 11,5 tys. recenzji, które ukazały się na Steamie do godz. 7.15, 71 proc. było pozytywnych, co oznacz, że platforma określa je jako “w większości pozytywne” (dla porównania - te dla Wiedźmina 3 są “przytłaczająco pozytywne”).

To znacznie mniej, niż oczekiwał Kacper Koproń, analityk Trigona, a także mniej niż miał o tej porze “Wiedźmin 3“, poprzedni duży tytuł CD Projektu (84 proc.).

- Oceny należy bacznie obserwować, bo one będą ważne dla odbioru i sprzedaży gry. Na Steamie oczekiwałbym ponad 90 proc. pozytywnych opinii – mówił specjalista z Trigon DM w rozmowie z “PB”.

– Biorąc pod uwagę ogromne oczekiwania odnośnie gry, moje wrażenia są lekko negatywne. Na Steamie tylko 71 proc. opinii jest do tej pory pozytywnych. Moim zdaniem możliwy jest lekki spadek kursu CD Projektu. Najważniejsze będą jednak pierwsze dane o sprzedaży „Cyberpunk 2077” - komentuje Adrian Kowollik, analityk East Value Research.

Zobacz, co warto wiedzieć o premierze “Cyberpunka”>>

Cyberpunk 2077 jest już dostępny na PC za pośrednictwem platform GOG.COM, Steam i Epic Games Store, a także na Xbox One, PlayStation 4 oraz Stadii. Wersje gry na Xbox One oraz PlayStation 4 działają także na Xbox Series X|S oraz PlayStation 5. W przyszłości ukaże się również darmowa aktualizacja, dzięki której Cyberpunk 2077 będzie mógł w pełni wykorzystać potencjał konsol nowej generacji.

Na godz. 10 zaplanowano konferencję prasową zarządu spółki.

W ostatnich dniach kurs CD Projektu był bardzo zmienny - wczorajszą sesję zakończył symboliczną zwyżką, ale dwie wcześniejsze mocnym spadkiem, co było reakcją na niezbyt entuzjastyczne recenzje dziennikarzy branżowych. Wytykali oni liczne błędy - i takie też są uwagi zwykłych graczy w pierwszych recenzjach.