Czytasz dzięki

CD Projekt skonsumował sukces Wiedźmina

opublikowano: 21-03-2016, 22:00

Długo oczekiwana premiera flagowej gry przyczyniła się do spełnienia nadziei pokładanych w spółce. Jej sukces w 2015 r. jest niezaprzeczalny

Giełdowa maksyma „kupuj plotki, sprzedawaj fakty” idealnie pasuje do tego, co działo się z CD Projektem w 2015 r. W drugiej połowie maja spółka wprowadziła na rynek trzecią część gry „Wiedźmin”. Niedługo potem kurs jej akcji osiągnął historyczne maksimum, ale później — choć nie było źle — to notowania już nie rosły. Rosły natomiast wyniki. Spółka osiągnęła 798 mln zł przychodów i 342,4 mln zł zysku netto. Gra polskiego studia od dawna budziła duże nadzieje, ale na początku 2015 r. CD Projekt nie odcinał jeszcze kuponów, lecz podsycał zainteresowanie swoim produktem. W styczniu 2015 r. odbyły się pierwsze pokazy, w trakcie których dziennikarze branżowi z całego świata mogli zagrać w grę będącą jeszcze w fazie produkcji i testów. Zamknięte pokazy zostały ponowione w marcu. W kwietniu podobne spotkanie zostało zorganizowane dla youtuberów. Pod koniec kwietnia w amerykańskiej telewizji zadebiutowała reklama gry. Ta forma promocji wykorzystana była potem w 13 innych krajach.

Adam Kiciński
Zobacz więcej

Adam Kiciński Marek Wiśniewski

Zobacz także

Jeszcze przed premierą samej gry uruchomiono internetowy sklep z gadżetami dla fanów i wydano pierwszy numer drugiej serii komiksu „The Witcher”. Z mniej standardowych form promocji warto wspomnieć zestaw „The Witcher: Wild Hunt” oferowany w jednej z amerykańskich sieci fast foodów. W działaniach promocyjnych szefowie CD Projektu tak się rozochocili, że zaczęli nawet promować polityków. Dzień przed premierą „Wiedźmina 3” firmę odwiedziła premier Ewa Kopacz. W dniu premiery zjedli śniadanie z prezydentem Bronisławem Komorowskim, który znajdowałsię akurat między pierwszą a drugą turą przegranej elekcji.

Niezaprzeczalny sukces

Grze poszło zdecydowanie lepiej niż politykom. W pierwszych sześciu tygodniach od premiery „Wiedźmin 3: Dziki Gon” znalazł 6 mln nabywców. W powiązaniu z wynikami finansowymi nie ma się więc co dziwić, że producent gry zajął w naszym zestawieniu nie tylko pierwsze miejsce w ogóle, ale również w podkategoriach „Sukces w 2015 r.” oraz „Innowacyjność produktów i usług”.

— Wierzymy, że gra to forma sztuki, a nie produkt, który się bezrefleksyjnie konsumuje. Chcemy docierać do wrażliwości ludzi na całym świecie, dostarczając im doskonałej, poruszającej rozrywki — twierdzą szefowie CD Projektu. Znajduje to odzwierciedlenie w wynikach. Niespełna 5 proc. sprzedaży realizowane jest w Polsce. Dystrybucją „Wiedźmina” zajmują się tacy potentaci, jak Time Warner czy Microsoft. Dla obu koncernów jest to oczywiście marginalna część działalności, ale w 2015 r. polskiemu studiu przysporzyły — odpowiednio — 10,8 i 10,3 proc. przychodów z segmentu, który spółka określa jako produkcjagier. W 2015 r. stanowił on 87 proc. biznesu spółki. Poza produkcją gier na działalność CD Projektu składa się jeszcze cyfrowa dystrybucja gier przez serwis internetowy gog.com. W 2015 r. przyniósł on spółce prawie 116 mln zł przychodów. Hitem był oczywiście najnowszy „Wiedźmin”, ale gog. com to platforma sprzedaży gier różnych wydawców. W 2015 r. dołączyli do nich Telltale Games, Bethesda Softworks i Stardock. Obyło się to już na fali sukcesu „Wiedźmina 3”. Jeszcze przed jego premierą do wersji angloi francuskojęzycznej zostały dodane niemiecka i rosyjska.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Pierwsza ruszyła w lutym, a druga w kwietniu 2015 r. Możliwości płatności w serwisie wzbogaciły się w ubiegłym roku o cztery kolejne waluty. Wraz z premierą „Wiedźmina 3” platforma została też uzupełniona o wersję testową technologii pozwalającej na rozgrywkę online z udziałem kilku graczy. Ma ona wzbogacić ofertę gier gog.com o tytuły wymagające takiej funkcjonalności, dotychczas nieobecne w serwisie.

Relacyjne potknięcie

Sukces kolejnej edycji sztandarowego produktu spółki nie przesłania jednak ankietowanym przez nas przedstawicielom rynku finansowego braków CD Projektu. W spółce ewidentnie kuleją relacje inwestorskie. W tej kategorii została sklasyfikowana dopiero na 41. miejscu. Lepsze oceny zbiera też spora grupa zarządów. W tej podkategorii CD Projekt zajął 16. miejsce.

— Z perspektywy analityka oceniam kontakt z działem relacji inwestorskich i z zarządem CD Projektu jako wzorowy. Jednakże w odczuciu niektórych inwestorów brak konferencji wynikowej po trzecim kwartale 2015 r., gdy spółka przedstawiła rezultaty znacznie słabsze od oczekiwań rynku, mógł zaważyć na ocenie relacji inwestorskich — komentuje Jerzy Kosiński, analityk Wood & Company.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy