Czytasz dzięki

CD Projekt skonsumował sukces Wiedźmina

opublikowano: 21-03-2016, 22:00

Długo oczekiwana premiera flagowej gry przyczyniła się do spełnienia nadziei pokładanych w spółce. Jej sukces w 2015 r. jest niezaprzeczalny

Giełdowa maksyma „kupuj plotki, sprzedawaj fakty” idealnie pasuje do tego, co działo się z CD Projektem w 2015 r. W drugiej połowie maja spółka wprowadziła na rynek trzecią część gry „Wiedźmin”. Niedługo potem kurs jej akcji osiągnął historyczne maksimum, ale później — choć nie było źle — to notowania już nie rosły. Rosły natomiast wyniki. Spółka osiągnęła 798 mln zł przychodów i 342,4 mln zł zysku netto. Gra polskiego studia od dawna budziła duże nadzieje, ale na początku 2015 r. CD Projekt nie odcinał jeszcze kuponów, lecz podsycał zainteresowanie swoim produktem. W styczniu 2015 r. odbyły się pierwsze pokazy, w trakcie których dziennikarze branżowi z całego świata mogli zagrać w grę będącą jeszcze w fazie produkcji i testów. Zamknięte pokazy zostały ponowione w marcu. W kwietniu podobne spotkanie zostało zorganizowane dla youtuberów. Pod koniec kwietnia w amerykańskiej telewizji zadebiutowała reklama gry. Ta forma promocji wykorzystana była potem w 13 innych krajach.

Adam Kiciński
Zobacz więcej

Adam Kiciński Marek Wiśniewski

Zobacz także

Jeszcze przed premierą samej gry uruchomiono internetowy sklep z gadżetami dla fanów i wydano pierwszy numer drugiej serii komiksu „The Witcher”. Z mniej standardowych form promocji warto wspomnieć zestaw „The Witcher: Wild Hunt” oferowany w jednej z amerykańskich sieci fast foodów. W działaniach promocyjnych szefowie CD Projektu tak się rozochocili, że zaczęli nawet promować polityków. Dzień przed premierą „Wiedźmina 3” firmę odwiedziła premier Ewa Kopacz. W dniu premiery zjedli śniadanie z prezydentem Bronisławem Komorowskim, który znajdowałsię akurat między pierwszą a drugą turą przegranej elekcji.

Niezaprzeczalny sukces

Grze poszło zdecydowanie lepiej niż politykom. W pierwszych sześciu tygodniach od premiery „Wiedźmin 3: Dziki Gon” znalazł 6 mln nabywców. W powiązaniu z wynikami finansowymi nie ma się więc co dziwić, że producent gry zajął w naszym zestawieniu nie tylko pierwsze miejsce w ogóle, ale również w podkategoriach „Sukces w 2015 r.” oraz „Innowacyjność produktów i usług”.

— Wierzymy, że gra to forma sztuki, a nie produkt, który się bezrefleksyjnie konsumuje. Chcemy docierać do wrażliwości ludzi na całym świecie, dostarczając im doskonałej, poruszającej rozrywki — twierdzą szefowie CD Projektu. Znajduje to odzwierciedlenie w wynikach. Niespełna 5 proc. sprzedaży realizowane jest w Polsce. Dystrybucją „Wiedźmina” zajmują się tacy potentaci, jak Time Warner czy Microsoft. Dla obu koncernów jest to oczywiście marginalna część działalności, ale w 2015 r. polskiemu studiu przysporzyły — odpowiednio — 10,8 i 10,3 proc. przychodów z segmentu, który spółka określa jako produkcjagier. W 2015 r. stanowił on 87 proc. biznesu spółki. Poza produkcją gier na działalność CD Projektu składa się jeszcze cyfrowa dystrybucja gier przez serwis internetowy gog.com. W 2015 r. przyniósł on spółce prawie 116 mln zł przychodów. Hitem był oczywiście najnowszy „Wiedźmin”, ale gog. com to platforma sprzedaży gier różnych wydawców. W 2015 r. dołączyli do nich Telltale Games, Bethesda Softworks i Stardock. Obyło się to już na fali sukcesu „Wiedźmina 3”. Jeszcze przed jego premierą do wersji angloi francuskojęzycznej zostały dodane niemiecka i rosyjska.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pierwsza ruszyła w lutym, a druga w kwietniu 2015 r. Możliwości płatności w serwisie wzbogaciły się w ubiegłym roku o cztery kolejne waluty. Wraz z premierą „Wiedźmina 3” platforma została też uzupełniona o wersję testową technologii pozwalającej na rozgrywkę online z udziałem kilku graczy. Ma ona wzbogacić ofertę gier gog.com o tytuły wymagające takiej funkcjonalności, dotychczas nieobecne w serwisie.

Relacyjne potknięcie

Sukces kolejnej edycji sztandarowego produktu spółki nie przesłania jednak ankietowanym przez nas przedstawicielom rynku finansowego braków CD Projektu. W spółce ewidentnie kuleją relacje inwestorskie. W tej kategorii została sklasyfikowana dopiero na 41. miejscu. Lepsze oceny zbiera też spora grupa zarządów. W tej podkategorii CD Projekt zajął 16. miejsce.

— Z perspektywy analityka oceniam kontakt z działem relacji inwestorskich i z zarządem CD Projektu jako wzorowy. Jednakże w odczuciu niektórych inwestorów brak konferencji wynikowej po trzecim kwartale 2015 r., gdy spółka przedstawiła rezultaty znacznie słabsze od oczekiwań rynku, mógł zaważyć na ocenie relacji inwestorskich — komentuje Jerzy Kosiński, analityk Wood & Company.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane