Celem firm utrzymanie się, a nie rozwój

opublikowano: 10-03-2021, 15:33
aktualizacja: 11-03-2021, 10:42

MŚP wstrzymują inwestycje i zatrudnianie nowych osób. Większość z nich chętnie zaszczepiłaby swoją kadrę.

Przedsiębiorcy chcieliby już wrócić do normalności. Dlatego aż 70 proc. z nich chętnie zaszczepiłoby swoich pracowników przeciwko COVID-19, gdyby tylko była taka możliwość – wynika z siódmej edycji badania „Koronabilans MŚP” Krajowego Rejestru Długów (KRD).

Zastój:
Zastój:
– Niepewność co do sytuacji gospodarczej sprawia, że przedsiębiorcy, zamiast się rozwijać, wolą akumulować gotówkę – mówi Adam Łącki, prezes KRD.
Marek Wiśniewski

Akumulacja gotówki

Przedsiębiorcy zgłaszają gotowość do szczepień, bo liczą, że zabezpieczą one pracowników przed koronawirusem (71 proc.) i zwiększą poczucie bezpieczeństwa w firmie (68 proc.). Tylko 10 proc. przedsiębiorców nie zaszczepiłoby kadry, tłumacząc, że jest to indywidualna decyzja każdego pracownika. Dla blisko 7 proc. koszty akcji byłyby zbyt wysokie. Natomiast aż 40 proc. obawia się wzięcia odpowiedzialności za skutki uboczne szczepionki.

Badanie pokazuje także, że pandemia wciąż negatywnie wpływa na skłonność firm do inwestowania. Tylko 13 proc. przedsiębiorstw zamierza w najbliższych trzech miesiącach wydać pieniądze na rozwój. Natomiast aż 79 proc. MŚP nie ma takich planów. W poprzedniej edycji badania było to odpowiednio 12 proc. i 80 proc.

– Decyzja o inwestowaniu w obecnej rzeczywistości gospodarczej nie jest łatwa. Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że w czwartym kwartale ubiegłego roku spadek PKB sięgnął 2,8 proc. W całym 2020 r. PKB zmalał o ponad 130 mld zł. Wpłynęło na to m.in. ograniczenie inwestycji aż o 11 proc. Widać, że przedsiębiorcy, zamiast się rozwijać, wolą akumulować gotówkę, aby móc finansować bieżącą działalność – ocenia Adam Łącki, prezes KRD.

Maszyny i sprzęt

Przedsiębiorcy, którzy chcą inwestować, planują przede wszystkim zakup nowych maszyn i sprzętu. Tak wskazało 62 proc. respondentów. To najwięcej od początku badania. Natomiast 26 proc. przedsiębiorców chce inwestować w rozwiązania informatyczne: rozbudować strony www, aplikacje lub sklepy online (26 proc.), a 10 proc. ma w planach remont lub prace budowlane.

Najwięcej inwestycji dotyczących IT miało miejsce na początku pandemii, gdy wiele firm przenosiło działalność do internetu. Widać jednak, że przedsiębiorcy nadal inwestują w rozwiązania informatyczne, które ułatwią im funkcjonowanie na rynku.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ponadto 13 proc. podmiotów zamierza kupić lub wydzierżawić nowe lokale, tyle samo – zamówić półprodukty i komponenty. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się obecnie zakup gruntów – tylko niecałe 8 proc. badanych firm chce w ten sposób zainwestować pieniądze.

Najwięcej chętnych do inwestowania jest wśród firm średnich.

– O ile zaledwie 6 proc. mikroprzedsiębiorstw myśli o inwestowaniu, o tyle w przypadku średnich podmiotów takie plany ma już ponad sześć razy więcej respondentów. Nie dziwi też fakt, że największą świadomość inwestycji obserwujemy w przedsiębiorstwach produkcyjnych, bo właśnie one w czasie pandemii prosperują najlepiej – zauważa Dariusz Szkaradek, prezes firmy faktoringowej NFG.

Jego zdaniem, jeśli już przedsiębiorcy przeznaczają na coś większą gotówkę, to raczej jest to utrzymanie firmy niż działania prorozwojowe.

– Niestety, bez inwestowania chociażby w nowoczesne technologie trudno o skuteczne konkurowanie na rynku – twierdzi Dariusz Szkaradek.

Home office nie dla MŚP

Przedsiębiorcy odpowiadali także na pytania o rynek pracy. Okazuje się, że aż 77 proc. z nich w ciągu najbliższych trzech miesięcy nie planuje przyjmować do pracy nowych osób. Tylko 15 proc. jest gotowych zwiększyć stan załogi, przy czym zaledwie 3 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że na pewno będzie zatrudniać.

Około 70 proc. przedsiębiorców, którzy deklarują, że będą przyjmowali do pracy, zamierza powiększyć załogę o jedną czwartą. Zwolnienia planuje 11 proc. firm.

Ciekawy jest także wątek badania dotyczący modelu pracy, w jakim obecnie funkcjonują przedsiębiorcy. Wygląda na to, że ich pracownicy wrócili do fabryk, biur i na place budów. Aż 64 proc. firm przyznaje, że w całości wykonuje swoje obowiązki w miejscu pracy. Tylko nieco ponad 2 proc. mówi, że pracuje zdalnie. 66 proc. przedsiębiorstw zamierza utrzymać obecny model pracy po zakończeniu epidemii. Nikt nie deklaruje, że w najbliższych trzech miesiącach wprowadzi w 100 proc. pracę zdalną. Spośród firm, które jeszcze nie przestawiły się na home office, aż 54 proc. nie planuje tego zrobić w najbliższych trzech miesiącach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane